Att inte tajma marknaden

Jag började med fonder i augusti och köpte då för allt på en gång, till största del indexfonder och med god spridning över världen.

Jag har fattat att konsensus är att det inte går att tajma marknaden och att det är oerhört svårt att slå index över tid. Det enda vettiga är i princip att investera allt på en gång och låta tiden gå.

Jag köper sen september fonder för 40 - 50 tkr per månad och kommer att fortsätta i den takten. Det har blivit att jag köper runt den 10:e i månaden och runt den 20:e.

Min fråga är väl, gör jag verkligen rätt?

Om jag väljer ett par datum och följer dem så försöker jag inte att tajma marknaden eftersom jag endast följer de datum som jag bestämt och inte senaste utvecklingen.

Men vilka fonder jag köper väljer jag mest på måfå utifrån de fonder som jag redan har. Det är svårt att inte göra några aktiva val alls och därför lätt att hamna i att ändå anpassa sig efter marknaden. Jag köpte Spiltan aktiefond investmentbolag i början av oktober under “svackan” och har säkert köpt en del under senaste tidens klättring. Borde jag fortsätta välja just Spiltan när den nu gått från ~23% till ~41%? Eller borde jag hellre lägga mer krut på nåt annat? (det mesta verkar klättra senaste veckorna)

Borde jag köpa 1 gång i månaden istället för 2 gånger? Eller borde jag köpa för 10 tkr varje vecka istället?

Det är svårt att inte på något sätt försöka tajma marknaden, även om en inte har nån särskild taktik eller är särskilt insatt.

Hur gör ni rent praktiskt? Har ni bestämda datum och bestämd fördelning över bestämda fonder och köper utifrån det och ändrar fördelning/val av fonder sällan, utifrån ett på förhand bestämt intervall? Eller försöker ni tajma marknaden åtminstone lite grann?

Jag misstänker att svaret här är att ingenting jag gör på kort sikt spelar nån som helst roll över tid och att jag kan ha tur/otur oavsett eftersom det inte går att tajma marknaden. Tacksam om ni har tålamod med en nybörjare i så fall.

Sätt upp en portfölj med fördelning av dina fonder som du ska ha.

Typ globala barnportföljen eller något annat.

Sen köper och säljer du så att du behåller den fördelningen. Samt köper på månadsbasis så det passar ditt kapital du vill investera.

Oavsett resultat fortsätt köp. Nergång, uppgång skruv eller vad än marknanden hittar på.

1 gillning

Tack för feedback.

Jag använder Avanza och har bara sett att det går att sätta upp en fördelning om en har ett regelbundet sparande. Min ekonomi funkar inte riktigt med samma datum varje månad och jag kan inte använda autogiro.

Men jag får sätta ihop ett kalkylblad och göra fördelningen där och sen fortsätta köpa manuellt. Poängen som jag lite missat hittills är väl att köpa regelbundet i alla fonder (har 19 st) utifrån en bestämd fördelning även om jag fortsätter att köpa manuellt.

100% Swedbank Robur Access Global. Automatisk månadssparande. Om jag har extra pengar som ska på börsen långsiktigt köper jag in mig med det samma i global indexfonden. Tiden är bästa vän på börsen. :+1:. Så få fonder som möjligt max 3 st men det räcker med global indexfonden 1 st fond långsiktigt. :+1::grin:. Det behövs inga kalkyler eller lägga tid för att göra det krångligt med så många fonder :+1:. Vilken global indexfond du väljer har inte så stor betydelse. Alla är bra med max 0.30% i avg :grin::+1::hugs:.

Hahaha, ena gången nämner du 100% Länsförsäkringar global, andra gånger spp global och nu Swedbank global. Låt oss veta nu @Jacke77 vilken du gillar bäst, en gång för alla! :rofl:

7 gillningar

Om du läser rätt vad jag skriver fattar du att alla global indexfonder är bra och har ingen betydelse vilken du väljer med max 0.30% i avg. :+1:. Just nu 100% Swedbank Robur Access Global . :+1::hugs:. Med dagens nedgång är några månadslöner borta. Men det ordnar sig ändå långsiktigt :joy::+1::grin::tada:. Spp aktiefond Global gillar jag bäst,men gillar inte att den är dyrare än andra global indexfonder. Det hade varit bättre om den kostade 0.20% i avg. Spp är bredast och riktigt bra långsiktigt även om den är dyrare :+1:. Men om man är snål som jag blir man nöjd med billigare global indexfonder ex tillväxtmarknader eller blandar Avanza EM i portföljen :joy::+1:.

5 gillningar