Hej! Nybliven medlem och likaså månadssparare i fonder.
Ska börja månadsspara i fonder (ISK swedbank) och skulle vilja ha råd hur jag ska lägga upp min portfölj och lite tips/råd hur jag ska tänka…
Jag har en plan på ungefär 20 års sparande (tills när barnen flugit ut) och kommer inte behöva röra dem pengarna tills dess.
Har bestämt mig för ett sparande på en tusenlapp i månaden till att börja med samt sätta in ett startkapital på 5-6000 kanske. Hoppas detta går att svara på. Om mer information krävs, fråga gärna!
80% Robur Access Global
20% Robur Småbolag Sverige
Klumpsumman och månadsparande fördelade på samma vis.
Detta är det enda som du behöver för långsiktiga sparandet.
Nu kör jag iväg för att det kommer att bli tiotals medlemmar i denna tråd som tycker att jag är en idiot och att detta borde vara mera komplicerat.
Moi då, ha det bra!
Varför välja just dem? Vill lära mig mer och förstå mer hur jag ska fördela och få en bättre grundlig förståelse för de olika fonderna. Fattar om du inte orkar berätta allt om det är komplicerat
Jag berättar gärna mera om mina tankar!
Jag vill göra det enkelt. Man borde investera majoriteten av sina pengar globalt, brett och billigt. En del är ofta lönsamt att investera i hemlandet (home bias) och i små företag (small cap factor). Du får dessa faktorer med fonderna jag föreslog.
Access Global = global indexfond, som investerar brett geografiskt, i alla valutor och i olika branscher. Du äger typ tusen (?) världens största och ledande bolag i utvecklade marknaderna. Investerar ej i tillväxtmarknaderna dvs Kina, Ryssland och deras kamrater. Denna fond är också väldigt billig!
Småbolag Sverige = investerar i svenska småbolag i svenska spänn. Norden har världens bästa småbolag, vi har samhäll som stöder innovation och är trygga. Här tar man lite mera risk och kurserna kan slå mera, men troligtvis kommer du få bra avkastning under 20 år.
Makes sense?
Tack för snabbt svar. Bra förklarat också😊.
Jag håller med JayR nästan helt
lyssna/läs/titta på avsnitt 99, “kom igång” så får du höra resonemanget i stort lite mer ingående ![]()
Ingen fara! Du, kör på med din klumpsummainvestering och automatisera ditt månadsparande. Sen glöm hela grejen.
Agera snabbt innan detta forum förvirrar dig med en massa fonder och tillgångsslag.
Det blir jättebra!!!
(Disclaimer: jag har inget å göra med Swedbank eller bolag som fonderna investerar i. Hälsningar från
)
Glöm inte bort guld och krypto!
Nä, håll det enkelt tills du vet varför du vill ha något annat än breda globala fonder. Eller håll det enkelt resten av ditt liv, funkar bra (bättre kanske tom) också.
Sett att många rekommenderat det avsnittet, så det ska jag absolut göra! ![]()
Jag har läst på lite själv innan vad som ska vara basen i sin portfölj. Det som nämns 9 av 10 gånger är just global samt sverigefond. Så får nog bli de! ![]()
70-90 Access Global
10-20 Sverige (spiltan) eller Access Sverige eller båda.
Eventuellt 10% Access Asien om intresse finns.
Anledning;
På 20 år är det viktigt att hålla kostnaderna nere. 0,2 i förvaltningsavgift är max i mitt tycke.
Sverige för att det kan (betoning på kan) vara bra om kronan stärks igen.
Access sverige istället för småbolag sverige pga låg avgift på access?
Jag hade nog skapat ett ISK-konto på Lysa.se istället vilket tar några minuter med Mobilt BankID. Sen bara att följa deras väldigt enkla frågor och börja månadsspara därefter. Inbillar mig att avgifterna blir lägre än Swedbanksalternativet också, men har inte koll på just Swedbanks Robur så lägger in en brasklapp där.
Spiltan ger viss exponering mot småbolag så den istället pga avgiften när det är så lång tidshorisont skulle jag säga men visst det är ingen småbolagsfond. AMF har en billig och bra småbolagsfond (0,4 avgift) men den finns inte hos Swedbank tror jag.
Jag hade följt basportföljen: Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier
Tänk på att du måste ombalansera då och då.
Fonderna finns inte på Swedbank, Global småbolag blir tex en dyrare variant där.
Bra att du vill komma igång med sparande
Du har fått flera bra förslag på portföljer och i slutändan är allt en personlig smaksak.
Jag har t.ex i min tjänstepension på Swedbank följande fördelning:
80% access global
10% access sverige
10% access Asien
Många bra förslag, tack för alla svar!
Kanske köra ?
70 global
15 sverige
15 småbolag
Bra eller dåligt?
Finns inget svar på din fråga. Blir bra hur du än gör. Det fungerar minst lika bra 100% Global indexfond ![]()
Finns nog lika många detaljerade recept på exakta procent som forummedlemmar. Men håll det brett och billigt. 30% Sverige och småbolag är lite högre risk än jag har men ingen kan ju säga om det lönar sig eller inte i långa loppet.