Hej!
Ny här på forumet och jag har lite funderingar på om jag gjort rätt för jag hör jämt olika.
Min fondportfölj:
Avanza Global 50%
Avanza Sverige 20%
Avanza Zero 20%
Avanza småbolag 10%
2 Sverigefonder som jag förstått men är det fel? Sen vet jag folk som jagar låg avgift men småbolag fick jag rekommenderat, total avg 1,46% Är detta för mycket eller hur fungerar det med avgiften, tex att det är närmare 0 på vissa men småbolag drar iväg?
Tanken är väl att fonderna ska sparas minst 10-15 år. Just nu är månadsspar på ganska låga 1000 men ska göra om rejält då kommer jag iaf kunna lägga 5000.
Kompletteringar kan anges vid funderingar.
Hej, välkommen till forumet!
Jag tycker det räcker med 1
och Avanza Sverige är bredare än Avanza Zero, så jag hade behållt Avanza Sverige isf.
Svenska småbolag får du mycket billigare via Plus Småbolag. Men Avanza Sverige har redan övervikt mot småbolag, så du behöver ingen separat fond för det.
Du har 50% globalt och 50q Sverige vilket inte behöver vara fel men det är väldigt avvikande från marknadsvikt. Personligen kör jag 70% globalt och 10% Sverige. Resten tillväxtmarknader och Småbolag.
Det finns mycket billigare småbolagsfonder än den du har valt. Den du har är mycket dyr. Jag skulle vilja rekommendera istället Plus Småbolag sverige index eller Plus mikrobolag sverige index. Dessa kostar runt 0,4% i avgift. Vill du istället ha globala småbolag så finns handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek som kostar runt 0,7% i avgift.
Tack för svar, såg dessutom att jag hade en snittavg på 0,27% vilket inte var vad jag trodde pga småbolag som hade högre avgift. Okej men då kanske man tar bort Zero helt enkelt. Så du menar då Zero och småbolag ta bort?
Okej det känns lite som det @Johann svarade att jag kanske borde reducera hursom med SVerige.
Så här har forummedlemmar svarat:
Så ~20% är mest poppis, precis vad populära sparroboten Lysa har också. Men finns inget rätt eller fel ![]()
Så kontentan av det hela är att jag kör Avanza global och Avanza Sverige 80/20?
Förlåt att jag inte riktigt är med men jag vill bara skapa ett sparande som jag inte behöver kolla jämt och ständigt försöka öka månadsspar. Jag läser tips och trix dagligen och försöker förstå allt men det är för psykiskt påfrestande att inse dom små detaljerna.
Du kan lätt logga ut och inte titta till den portföljen kommande 10-20 åren. Månadsspara oavsett om börsen går ned eller upp.
Här på forumet så kommer du i princip varje gång får svar: en Globalfond och ev Sverigefond 
Och det är nog även det bästa valet.
Om man vill ha en del småbolag skulle jag rekommendera AMF småbolag. Låg avgift på ca 0,4%. Plus småbolag finns också till en låg avgift.
Jag tänker att man kanske kör på 2 st och sparar på för att sedan om ett par år komplettera, kan det vara vettigt?
Absolut, börja med två stycken.
Min rekommendation på val av fonder skulle dock vara:
-Globalfond: Storebrand All Countries iom att den är bredare än Avanzas globalfond, och inte samma negativa del kring skatt i fonden (inget som du berörs av mer än sämre avkastning)
-Sverigefond: Plus Alla bolag (får “alla” bolag i Sverige, både stora och små). Den är ännu bredare än Avanzas motsvarighet. Seb indexnära är också en bra Sverigefond.
Du får självklart göra exakt som du vill, men jag tycker dessa är bättre än vad Avanza har att erbjuda.
Det är det du ska inte bry dig om små detaljerna. Om man ska vara ärlig kan du göra 20 olika portföljer med billiga indexfonder min ingen som vet idag vilken portfölj kommer ge lite mer avkastning långsiktigt. Men det är så små skilnaden i de förslags portföljerna både i avg och innehav att det kan bli allt nästan samma långsiktigt. Om du vill komma så nära den perfekta global marknadsviktad portfölj saknas bara 10% globala småbolag men inget att bry sig om ska du välja 100% Storebrand Global all countries
. Den följer utmärkt global index inkl. Tillväxtmarknader allt detta för 0,32% i tottal avg ![]()
![]()
Okej tack för ytterligare svar!
Så med andra ord sälja det jag har nu för att köra 1 eller komplettera med 10% du pratade om?
Du kan nog lätt köra 80% globalfond och 20% Sverigefond.
Jag själv kör betydligt mer Sverige än så, men 20% är nog rimligt likt Lysas fördelning.