Hur stor andel av er portfölj i % är exponerad mot den svenska börsen?

Hur många % av er portfölj ligger i den Svenska marknaden?

• 1 procent (enligt världsmarknadsvärdet)
  • 1 - 10 procent
  • 10 - 20 (typ som LYSA och Opti)
  • 20 - 30 procent
  • 30 - 40 procent
  • 40 - 50 procent
  • 50 - 60 procent
  • 60 - 70 procent
  • 70 - 80 procent
  • 80 - 90 procent
  • 90 - 99 procent
  • 100 % Heja Sverige!

0 röster

Jag har 20% (PLUS Allabolag)

1 gillning

Just nu 10% av hela portföljen. Vid nästa ombalansering kommer det istället bli 10% av själva aktiedelen i portföljen. Alltså 5% om jag har 50% aktier eller 8% om jag har 80% aktier. Använder mig av fonden Plus allabolag Sverige index.

Cirka 25%, huvudsakligen i småbolagsfond och direktägda aktier i diverse investmentbolag, men även en liten andel i några andra aktier.

För många.

Ligger på nästan 40% Sverige i min aktiedel. Utgörs av circa 20% småbolag, 10% index, och 10% diverse skit som jag inte kunnat hålla mig från att hoppa på (e.g. lite fastigheter och investmentbolag).

Den ursprungliga planen var att ligga på ungefär samma standardavvikelse som ACWI men med bättre avkastning. Likt många andra har jag dock över tid börjat värdera mitt risktagande mer i termer av maximal potentiell förlust än i termer av standardavvikelse, så den planen känns väl sådär relevant idag.

Stör mig just nu mest på att den svenska indexkomponenten inte fyller någon egentlig funktion i portföljen som helhet, så hoppas övertyga mig själv att göra mig av med den till nästa ombalansering.

1 gillning

Enligt fondportföljanalysen hos Avanza: 0,63% :nerd_face:

1 gillning

1 %. Annars 100% LF Global indexnära :tada::+1:.

3 gillningar

18,6% i min portfölj som jag håller på och byter till. ca 50/50 Stora/små bolag.
Har bekräftat resultatet med 10000 Monte Carlosimuleringar att detta kommer ge mig en avkastning på 7% med med minimal risk om 15 år i kombination med mina andra fonder. :joy:

3 gillningar

Ca 25%,

Träffat flera i min närhet som bara kör svenska aktier o investmentbolag, verkar riskabelt.

Men antagligen bättre att köra endast 100% svenska aktier än att sätta pengar på bankens nollräntekonto.

1 gillning

Svarar mig själv då jag kom på att det kommer att tillkomma 5% Sverige i mina portföljer då jag planerar att allokera 5% till Plus fastighetsfond.

Så i en portfölj med 80% aktier kommer 8% hamna i Pluss allabolag och 5% i Plus fastigheter.

Historisk sätt har det varit bättre att köra 100% svenska aktier /index än 99% av alla andra världsindex :+1::+1:.

Det var lite dålig jämförelse att jämföra svenska aktier med 0 räntekonto när Sveriges index har utklassat majoriteten av alla andra index långsiktigt/historisk! :+1:

1 gillning

10% tycker jag är rimligt. Jag ligger där omkring.

Svenska Warren Buffet (Per H Börjesson) rekommenderar i “Så här blir du miljonär i hängmattan” att man som svensk skall ha största delen av dina placeringar i svenska aktier och fonder. Warren Buffet rekommenderar 100% home bias i S&P500. Till och med Bogle rekommenderade 100% home bias!

Nu är jag uppe i 40% Sverige och 40% globalfond. Det ger totalt 40% Sverige, 40% USA, och 20% resten.

3 gillningar

30%

20 bokstäver behövs det visst också.

Gjorde ämnet till en undersökning, hoppa gärna till första inlägget och rösta. :slight_smile:

2 gillningar

Har Buffet gett någon utförlig förklaring till den rekommendationen? Mitt (kanske felaktiga) intryck har alltid varit att hans inställning inte handlar så mycket om home bias i konventionell bemärkelse, utan snarare om att han genuint tror att den amerikanska marknaden är den mest effektiva i världen. Och att det därför inte ger någon större mening att följa alla andra halvdassiga marknadsindex.

1 gillning

Etthundratrettio procent

1 gillning

32% Sverige i portföljen

Det beror lite på hur man tänker om sin ekonomi så kommer det att blir lite olika svara tror jag. Alla verkar har svarat på sin privata portfölj och inte tagit med sina portföljer man har i pension. När jag sätter en procent på hur mycket jag ska ha i svenska börsen så kollar jag på hela min ekonomi

Procent av portföljens aktieexponering eller procent av hela portföljen inkl räntor guld mm? Jag svarade procent av aktiedelen innan jag blev osäker om vad som menas med ordet portföljen här.

1 gillning

Just nu är 28% i mina portföljer i aktiefonder och av dessa är 40% i Sverige (främst småbolag).

Dvs 11,2% på hela totalen.