Nybörjare! Är min portfölj tillräckligt bra exponering?

Hej!

Jag har precis börjat sparat i fonder men är osäker om jag fördelat mina fonder tillräckligt bra. Får gärna tips hur man hade kunnat göra eller bara tips generellt!

Sverige: 40.89 procent
Usa: 33.84
Euroland: 7.81
Storbritannien: 3.95
Europa exl eruoland: 3.89
Japan: 3.37 procent
Sedan har jag Kanada, Asien, Asien tillväxt och Australien o Nya Zeeland på ca 1.7 procent var.

Är detta en hyfsad bra portfölj? Vill gärna höra åsikter vad man hade kunnat inkludera i portföljen m.m.

Allmänt konsensus på detta forum tenderar att vara att portföljen borde vara marknadsviktad, eller i alla fall marknadsviktad med rimligt home bias (dvs max 15%-20% Sverige).

Personligen hade jag eftersträvat mer marknadsviktning i exponeringen för att öka diversifieringen.

Vilka fonder har du? Du nämner ingenting om t.ex. vilken avgifter dina fonder har.

Avanza Europa 0.17 avgift
Avanza zero 0 avgift
Länsförsäkringar global indexnära 0.22
Plus småbolag Sverige index 0.43
Spiltan aktiefond investmentbolag 0.27
Swedbank robur access asien 0.35
Swedbank robur ny teknik 1.47

Om du vill ha en balanserad (marknadsviktad) bas kan du köra 70% LF/Avanza global 10% Avanza Emerging markets. Så kan du göra ”vad du vill” med dom sista 20% :wink:

Dum fråga kanske men vad menar du med marknadsviktad? :sweat_smile:

1 gillning

Att du äger i princip alla aktier i hela världen sett till dess marknadsvikt. Exempelvis indexet MSCI ACWI ( all country index) är viktat efter det. Dock saknas det en del småbolag i indexet, men har ingen jättebetydelse då globala småbolagsfonder har rätt hög avgift.
Att äga alla aktier i hela världen marknadsviktat har forskare kommit fram till ger dig en god riskjusterad avkastning. Dvs att du får bra betalt sett till den risk du tagit.

Fördelning mellan länder ”marknadsviktat”:

Vill du få allt detta automatiskt till en låg avgift kan du köpa 100% SPP aktiefond global :+1::ok_hand:
Annars kan du följa mitt förslag ovan och krydda med 20% ”vad du vill”, men då tar du en risk du statistiskt sett inte får betalt för.

Okej tack så mycket för svaret! :+1::+1:

Finns även en brasklapp, och det är att ha en viss del ”home bias”, typ 10-20% i portföljen. Finns en lång tråd om optimal procentandel: