Först och främst, tack för alla hjälpsamma råd och tankar ni valt att dela med er av till mig tidigare.
Nu har jag byggt en portfölj som jag känner mig nöjd med.
Månadssparande: 4000kr Sparhorisont 10+ år
60% 2400kr Länsförsäkringar Global Indexnära
10% 400kr Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
10% 400kr PLUS Allabolag Sverige Index
10% 400kr Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% 400kr AMF Aktiefond Småbolag
Innan jag börjar mitt långsiktiga sparande med detta fondupplägg undrar jag om ni kan skänka mig några sista kloka råd till mig angående min aktuella portfölj. Vänligen se ovan alt. bifogad bild.
Min personliga uppfattning är att det är mer Sverige än vad jag själv skulle vilja ha. Hade valt bort antingen Investment eller Småbolagen till fördel för globala småbolag. Alternativt minska innehavet till 5% vardera i invest och svenska småbolag.
Exakta procent kan ju diskuteras, men home bias är väl ingen nyhet. Lysa som starkt rekommenderas här har ju också mer Sverige än “Kina, Ryssland, Taiwan, Indien, Sydkorea, Brasilien, m.fl. Tillsammans.”
Det här med diversifiering, varför sprida ut sina fonder när allt endå verkar följa samma kurva? När börsen krashar faller ju allt, när börsen går bra ökar ju allt? Så varför inte bara äga en fond som historiskt slagit index?
Nu är ju inte Ericsson en fond, går ju inte jämföra en aktie med en fond. Det jag menar är att sverigeindex och europaindex och övriga index är ganska lika, det är väldigt sällan, iallafall för mig, som till exempel europaindex går upp och sverigeindex går ner, eller usaindex går upp och sverige ner. Som när coronakrashen kom så sjönk allt, och sen dess har allting gått spikrakt uppåt. Så min fråga är därav, varför diversifiera fonder när allt endå kraschar, man kan ju lika gärna nöja sig med Spiltan investmentbolag som brukar gå lite bättre än börsen?
Fast de är inte så lika som du antyder. De varierar en del mellan varandra. Det räcker med en liten variation mellan de olika indexen för att det kan öka din riskjusterade avkastning genom att diversifiera och rebalansera mellan dem.
Så nej, det kraschar inte lika och det går inte lika spikrakt uppåt. Något eller några år av historia är inte speciellt representativt för framtiden. Över längre tid så varierar korrelationerna mycket.
Sen följer inte Spiltan investmentbolag något index utan är bara en samling investmentbolag.
Det finns inte något skäl att de ska fortsätta gå bättre än börsen bara för att de har gjort det en period. Bara de senaste åren har investmentbolagsrabatterna gått ner dramatiskt och många investmentbolag handlas nu t.o.m. premie. Det visar snarare på att investmentbolagen varit relativt undervärderade tidigare och är relativt övervärderade just nu. När de är övervärderade i förhållande till index (vilket vi inte riktigt vet om det har varit eller ännu är) så kommer de börja avkasta sämre än index långsiktigt.
Historisk avkastning hos en fond är inte ens en indikator på kommande avkastning. Det finns inte någon positiv korrelation alls mellan att en fond har gått bra och de kommer göra det framöver. Så att köpa en fond som har gått dåligt är precis lika bra (tom lite bättre) än att köpa en fond som har gått bra.
Beror på målet. Är man inte jätteintresserad av att vara aktiv och plocka enskilda aktier, värdera bolag o.s.v.
Antingen ren världsmarknadsvikt med majoriteten av kapitalet och en eventuell home bias. Till lägsta möjliga kostnad.
När man är mer varm i kläderna kan man börja titta på faktorexponering i form av övervikta t.ex. småbolag och liknande för att öka risken. Men då måste man vara väldigt noggrann med att kostnaden. Förutsatt att man är i situation att högre risk är rätt med ens aktieexponering.
Så typ globala barnportföljen för riktigt långsiktigt sparande. Eller fondrobot typ Lysa/Opti.
Hur ska man geografiskt sprida fonderna tycker du?
Jag har just nu 10 fonder födelade på global, usa, europa, sverige och tillväxt. Har valt 5 indexfonder och 5 aktivt förvaltade, mest för att det är kul att jämföra utvecklingen
Ser väl inte så konstigt ut. Drygt 20% Sverige är visserligen home bias men helt inom ramen för rekommendationer här på Rt: finns ju både i Lysa och som tillval i bas- och barnportföljer. Om du känner att du har ett välgrundat svar på varför du gör det valet (varning för fomo) ser det helt ok ut, inget extremt.