Fondportfölj tips

Hej! Jag skulle vilja bygga upp en fondportfölj och skulle behöva ha lite hjälp. Jag vill att portföljen ska innehålla Max 4 fonder och av de 4 så ska två vara spiltan investmentbolag och LF global indexnära.

Så har ni några bra tips och förslag på två till fonder samt hur fördelningen ska se ut bland alla dessa om jag vill ha en hög risk sparande. Min sparhorisont är 30 år då jag är 25 år nu.

Tack så hjärtligt!

Vänligen
Oscar

Då skulle det kunna se ut så här om du vill ha högrisk sparande långsiktigt.

LF Global indexnära 50%
Spiltan aktiefond inv 25%
LF Tillväxtmarknad indexnära 25%

:+1::grin:

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Spiltan aktiefond investmentbolag
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

2 gillningar

Tack för ett fint förslag! :blush:

Tack för dina fina tips :+1:

70% LF Global indexnära
10% SEB Sverige Indexnära
10% Spiltan aktiefond inv
10% LF Tillväxtmarknad indexnära

Gissar att det inte blir så stor skillnad på allas förslag, smak och tycke avgör detaljerna.

2 gillningar

Sedan finns det ganska enkel och smidig lösning utan att man behöver tänka på portföljen och fondvalet långsiktigt.

100% Spp Aktiefond Global.
:tada:

1 gillning

Ser bra ut! Jag skulle gärna vilja ha ett större procent innehav i spiltan inv, typ 50 % men jag ser nästa på varje ställe jag läser att dom som har fonden har typ bara 10%. Varför tror ni att det är så? Får man inte en rejäl och stabil spridning i och med att det är investmentbolag?

Det rekommenderas sällan att ha mer än max 20% “home bias” (överviktning mot den egna hemmamarknaden), och Spiltan Aktiefond Investmentbolag är väl ungefär 95 % exponerad mot Sverige. Investmentbolag ger förvisso en hyfsat bra spridning och ger dessutom exponering mot vissa onoterade bolag, men om en god diversifiering eftersträvas är en indexfond måhända ett mer passande val.

Ett förslag om du kan tänka dig att släppa kravet på Länsförsäkringar Global Indexnära skulle kunna vara (där “/” står för “eller”):

70% SPP Aktiefond Global A
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% Plus Allabolag/Småbolag Sverige Index
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Den globala fonden från SPP innehåller, till skillnad mot dito från LF, även tillväxtmarknader vilket är en fördel om man vill hålla på kravet med max fyra fonder. Om man istället tänker sig att du håller dig till kravet om globalfonden från LF men släpper lite på kravet med max fyra fonder och istället kan tänka dig fem skulle jag nog valt (där “/” står för “eller”):

57% Länsförsäkringar Global Indexnära
13% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% Plus Allabolag/Småbolag Sverige Index
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

2 gillningar

Med https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor/16128762-spdr-msci-acwi får du över 8000 bolag. Varför tänker du att det ger en hög riskspridning att ha 50% i ett fåtal svenska investmentbolag?

Jag vet inte vad jag tänker. Jag är amatör och precis börjat utforma en gedigen portfölj för framtiden. Jag är alltså öppen för alla tips.

Det är väl det att man tror man får en riskspridning med investmentbolagen men att man kanske glömmer att det är mycket Sverige i just spiltans fond. Så tack för nyanserade insikter! :blush:

Tack för ditt långa svar! Intressanta tankar och idéer på portföljer. Jag kan absolut släppa idéen men LF globala fond. Den du föreslår från SPP låter ju faktiskt mycket bättre om den också ger tillväxtmarknaden! Det är många som rekommenderar den fonden så det är den man kanske ska ha som globalfond!

Mer riskspridning än de som bara har 2-3 aktier i portföljen, absolut. Men man ska inte glömma att Sverige är en piss i havet, finns många bolag utanför :slight_smile:
Sen ska man inte glömma att 28% av Spiltan är Investor. Det stämmer att Investor i sin tur investerar i andra bolag, men du har fortfarande en väldigt stor exponering mot bolaget Investor.

Så sant så! Tack för din kloka insikt! :blush:

En till fråga om du vill svara. Skulle du föredra en småbolag fond i min portfölj eller en ny teknik fond, typ TIN’s eller Robur ny teknik?

Plus småbolag, AMF småbolag, Nordnet indexfond teknologi :ok_hand: Några trevliga fonder om man vill faktorisera sig.

Sure du skulle kunna byta ut Spiltan mot en småbolagsfond.

Tycker det blir spretigt om du ska behöva 3st Sverigefonder (Spiltan, indexfond, och småbolagsfond)

Hej,

Ganska nära mina fonder, jag använder mig av enl. nedan:

60% Länsförsäkringar Global Indexnära
8% Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
8% PLUS Allabolag Sverige Index
8% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
8% AMF Aktiefond Småbolag
8% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Jag vet att jag har för stor del i Sverige, men det är ett aktivt val jag gjort.

Då är den inte för stor. :slight_smile:

Varför skulle 24% vara för mycket? Det finns ingen vetenskap bakom att t.ex. Lysa valt 20%. Man väljer själv vad man är bekväm med. Glöm inte att gudarna Warren Buffet och John Bogle rekommenderar 100% home bias till sina amerikaner.