Fondportfölj förslag

Hej, undrar vad ni tycker om denna uppsättning av fonder, är något/några överflödigt?

• 60 % av en globalfond, antingen LF indexnära eller SPP global A (inkluderar tillväxtmarknaden)
  • Sedan har jag läst här att man kan ha 20% på svenska bolag (50/50 fördelat mellan PLUS allabolag sverige index och PLUS småbolag sverige index).
  • Blev även nyfiken av swedbank robur ny teknik A och TIN ny teknik A .

Har även runt 10 aktier fördelat på svensk/nordiska och amerikansa bolag. Hur ska jag fördela om jag vill har ca 3-4 fonder. Vet att de teknikfokuserande fonderna har stor fokus i sverige och undrar om det bliröverflödigt med två svenska PLUS fonder. Tack på förhand!

PS. Några goda ord om Proethos fond?

1 gillning

Hej,

Vad tycks om följande förslag?:
75% SPP Aktiefond Global A
15% Plus Allabolag Sverige (Inkluderar även småbolag)
“Krydda” själv dom sista 10% med en eller två fonder du spekulerar i ska gå bra framtiden, då har du totalt 3-4 fonder med mycket bra diversifiering och viss övervikt mot Sverige.

1 gillning

Låter som något jag skulle kunna köra på! Att du valt 75% av just SPP global A, är det motiverat med hänsyn till tillväxtmarknaden? Och om jag nu skulle välja en nyteknik fond så får man en hel del fokus i Sverige även, bra eller dåligt med hänsyn till 15? På plus alla bolag?

PS. Kommer förmodligen enbart “krydda” på en nyteknik fond pga aktier och kan tänka mig ha 3 mer stabila fonder. Är det mer värt att ha LF global indexnära + en för tillväxtmarknaden eller SPP aktiefond global A?

Vill du ha en helt marknadsviktad aktieportfölj så ska bör du köra typ 90% SPP global A och ca 10% Handelsbanken Gl Småbolag. Större avvikelser från det blir spekulation.

LF global indexnära + Avanza EM blir billigare än SPP, men du ville ju hålla ner antalet fonder? :slight_smile:

1 gillning

70-75% LF global indexnära
10% PLUS Allabolag Sverige Index
10% Avanza EM
5-10% Swedbank robur ny teknik A

Vad tycks om denna? Finns det något som skulle kunna förbättras? Ska jag köra Swedbank på SAVR och de resterande på avanza?

Ser bra ut om du tror på den! :slight_smile: Hade personligen bytt ut Swedbank Ny teknik mot Handelsbanken Gl Småbolag, men är såklart upp till dig.

Ser du en ljusare framtid bakom GI småbolag? Mindre exponering för Sverige? Diskuterar gärna, Tack för förslagen!

Vill av naturen inte spekulera i vad som jag tror ska gå bra i framtiden (är ingen professionell analytiker, och även analytiker har sällan rätt i sina antaganden), utan försöker hålla till vad forskningen kommit fram till ger bäst odds. Dvs att äga så mycket av marknaden (med hänsyn till värde) som möjligt till så låg avgift som möjligt.

1 gillning

Finns det inte tillräckligt med småbolag i globala indexfonder som t ex LF global indexnära?

Nej tyvärr nästan bara uteslutande storbolag.
Edit med lite bättre bilder:
LF Global:

Handelsbanken Gl småbolag:

1 gillning

Välkomment till forumet!

Det du säger kan vara klart vettigt men det beror på din sparhorisont… hur många år tills du behöver pengarna. Den frågan är mycket viktigare än de olika fondvalen.

OM (stort om) du sparar på typ 10 år sikt så kan din portfölj med nästan uteslutande aktiefonder vara bra.

Jag tycker du ska lyssna/titta på ett avsnitt här på RT som just handlade om modelportföljer för 2021, vilka fonder som är bra och deras fördelning för olika situationer med olika sparhorisont - från några få år med försiktiga portföljen - till ett antal år med den så kallade nybörjar portföljen - till sparande på lång sikt med global portföljen.

Jag tror du får nästan alla svaren i det avsnittet. Därefter kan du såklart, om du vill (vilket jag också gör) krydda portföljen med att lägga in någon branschfond men jag själv begränsar den typen av ”bet” till max en 20% av portföljen.

När det gäller tech så ska man dock vara medveten om att globalfonder idag redan innehåller 20% tech eftersom det är en så stor del av världens börser. Frågan är om man vill ha mer än det.

När det gäller hur mycket man ska lägga i Sverige så ingår det i avsnittet som jag tipsade om ovan. Kom ihåg att Sverige är bara ca 1% av totala börsvärdet globalt. Så 10% i Sverige fonder är redan det 10 ggr mer än vad vårt land motsvarar. Men visst vi bor och lever här så det är rimligt att lägga mer i Sverige, men kanske inte hur mycket som helst.

Lycka till! :grinning::+1:

Var hittar man de här mer detaljerade bilderna?

https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PYZ6&tab=3

https://www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000ZQ99&tab=3

Växla Style Box för aktier till ”vikt”

1 gillning