Välkomment till forumet!
Det du säger kan vara klart vettigt men det beror på din sparhorisont… hur många år tills du behöver pengarna. Den frågan är mycket viktigare än de olika fondvalen.
OM (stort om) du sparar på typ 10 år sikt så kan din portfölj med nästan uteslutande aktiefonder vara bra.
Jag tycker du ska lyssna/titta på ett avsnitt här på RT som just handlade om modelportföljer för 2021, vilka fonder som är bra och deras fördelning för olika situationer med olika sparhorisont - från några få år med försiktiga portföljen - till ett antal år med den så kallade nybörjar portföljen - till sparande på lång sikt med global portföljen.
Jag tror du får nästan alla svaren i det avsnittet. Därefter kan du såklart, om du vill (vilket jag också gör) krydda portföljen med att lägga in någon branschfond men jag själv begränsar den typen av ”bet” till max en 20% av portföljen.
När det gäller tech så ska man dock vara medveten om att globalfonder idag redan innehåller 20% tech eftersom det är en så stor del av världens börser. Frågan är om man vill ha mer än det.
När det gäller hur mycket man ska lägga i Sverige så ingår det i avsnittet som jag tipsade om ovan. Kom ihåg att Sverige är bara ca 1% av totala börsvärdet globalt. Så 10% i Sverige fonder är redan det 10 ggr mer än vad vårt land motsvarar. Men visst vi bor och lever här så det är rimligt att lägga mer i Sverige, men kanske inte hur mycket som helst.
Lycka till!