Tips på portföljer att starta med

Hej!
Jag tänkte börja investera i fonder och tänkte om ni kan tipsa mig om en portfölj som har bra riskspridning och inkluderar LF och andra fonder (ge gärna exempel på specifika fonder och dess procentuella uppdelning). Sparhorisonten är 5år +

1 gillning
1 gillning

Storebrand global all countries. Följer ett bredare index än LF. Det är allt som ”behövs”.

2 gillningar

Skulle även rekommendera följande två artiklar:

så får du en bra bas och en förståelse för varför vi i forumet resonerar som vi gör.

6 gillningar

90/10 split i DNB Global indeks S och DNB Emerging markets

1 gillning

Hej!
Jag har valt dessa sju fonder i min portfölj och undrar om de är bra

Avanza Global 15%
LF 20%
Länsförsäkringar USA index 7,5%
Spiltan Aktiefond investmentbolag 5%
Storbrand Global All countries 12,5%
Swedbank Robur Globalfond 20%
Swedbank Robur Technology 5%

Tack i förhand :blush:

Jag hade valt en globalfond och 20 % i emerging markets fond och en global småbolagsfond. Man måste inte ha massor med olika globala indexfonder.

Jag tror inte att du behöver flera olika globala indexfonder, det räcker gott med 1. Du får ingen riskspridning genom fler fonder med samma inriktning :slight_smile:

Du kan även plocka bort din USA fond, du får redan en majoritet av varje investerad krona i USA via globala indexfonder.

Jag vet att många tycker investmentbolag är spännande, vore jag du skulle jag dock kolla på Kvartils fond där. Den är lite dyrare än Spiltan, men har en lite bredare inriktning samt en lite smart strategi där den äger underliggande innehav när bolaget handlas till premie, och äger investmentbolaget när det handlas till substansrabatt. Bör teoretiskt ge en extra skjuts till avkastningen.

Hur kommer det sig att du vill övervikta till teknologi? Det är redan globalt den största sektorn, och generellt en av de mer högvärderade. Jag hade personligen funderat på exempelvis Plus Alla Bolag Sverige Index, för att få en OK homebias.

Obs: inget ovan är finansiell rådgivning, bara allmän information & mina tankar. All investering är förknippad med risk & sker under eget ansvar.