Hej!
Jag tänkte investera i fonder och har tänkt spara i 4-5år+. Jag har valt dessa fonder och undrar om de är bra och deras procentuella uppdelning funkar:
Onödigt många fonder som överlappar och ganska kort tidshorisont.
Vad är målet med pengarna?
Behöver du pengarna om 4-5år?
Har du fortfarande råd om det blir en börscrash som inte återhämtar sig fram tills dess?
4-5 år+ känns både definierat och odefinierat som sparhorisont. Är det 4 eller 10 år?
Jag hade trimmat ner den till Avanza Global och en liten del Plus Allabolag Sverige, för att enklare kunna skala av och lägga på sparkontot allt eftersom, om nu tidsperioden är 4-5 år.
Vilken typ av risk menar du då?
Om nu dina fonder till stor del överlappar (samma underliggande innehav) vilken risk är det då som du minskar?
Vi gör det enkelt för oss och säger att LF Global och Avanza Global har exakt samma innehav så kommer dom att gå upp och gå ner lika mycket, om vi inte räknar med avgifter och skatter. Om jag har 4 identiska fonder så kommer deras avkastning också vara identisk.
Om jag avrundar din portfölj lite slarvigt så är den snarlik en 65% global och 35% Sverige portfölj.
Det är inga dåliga val av fonder men det går att göra det lättare för sig själv.
Finns dom som argumenterar för en bolagsrisk och därför väljer olika fondbolag och plattformar.
Jag personligen har inga åsikter om vad som kommer gå bra eller dåligt i framtiden utan vill bara vara exponerad mot större delen av den globala marknaden.
Känner du för att ha en extra exponering mot Sverige så kör på det.
Det är viktigt att du känner till din egna risktolerans och förstår dina beslutsprocesser så att du inte tar fel beslut vid fel tidpunkt om tex marknaden blir volatil.