Feedback fondportfölj med tidshorisont 30-40 år

Hej Rika tillsammans, jag skulle gärna ha lite feedback om min fondportfölj.

LF Global index - 42.5%
LF USA index - 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 15%
PLUS Allabolag Sverige Index - 15%
Avanza Emerging Markets - 2.5%
Spiltan Aktiefond Småland - 2%
Spiltan Småbolagsfond - 2%
Enter Småbolagsfond - 2%
Cliens Småbolag - 2%
AMF Aktiefond Småbolag - 2%

Är medveten om att portföljen är mycket viktat mot Sverige, men en extremt bra börs historiskt sätt (sedan 1870-talet) vilket gör mig trygg, samt att aktie och fond intresset i Sverige är väldigt stort och det bara växer vilket gynnar svenska bolag som verkar på internationell marknad, så inget extrem marknads/landsrisk i mitt tycke.

Sen brukar man ofta prata om att aktivt förvaltade fonder inte klår index på långsikt, men som jag har förstått det så pratar man mer om internationella fonder då, då svenska småbolagsfonder har motbevisat detta.

Sen angående överlappningen Global/USA, så är jag medveten om att en globalfond är TUNGT viktat mot Usa idag, men det är just det, hur ser det ut i framtiden? Därför en liten kaka på kaka i Usa också i portföljen, då jag inte vill missa den fina avkastningen S&P 500 har att ge.

Ha det gött/Jonte

Vill du förklara tanken bakom att smådutta med 2-3 procent? Är det Inte bättre att du väljer typ 10% Plus små/mikrobolag för den sakens skull som är en indexfond och ta bort småposterna?

Riskspridning :smiley:

Du tycker att det är dålig riskspridning i 100% Global indexfond? :joy:

6 gillningar

Nej, men jag tycker att man går miste om avkastning om man väljer det spåret

Men då får man välja det som ger mer avkastning och ha bara 2% i global indexfonden som ger dålig avkastning

Haha, du har en poäng, men vill sova gott om natten :smiley:

Eftersom vi inte vet hur det kommer se ut i framtiden så skulle iallafall jag råda dig att investera majoriteten i en marknadsviktad bred global indexfond. Exempelvis Storebrand Global All Countries som får med tillväxtmarknader :slightly_smiling_face:

1 gillning

Du har ju bara 10 olika ganska lika fonder :person_tipping_hand:

2 gillningar

Vad vill du uppnå med din fondportföljs kanske är den lättaste frågan att ställa :slight_smile:

Avanza Auto 6 100%. Då har du löst problemet nästkommande 30 år :person_tipping_hand::top:

Investerar inte samtliga av de där småbolagfonderna i samma bolag? Jag tycker du kan köra på den där portföljen om du har en lång horisont men själv hade jag nog haft en småbolagfond samt tillväxt och global index. Har man för många blir de i min mening nästan svårt att hålla koll.