Hej! Jag skulle vilja ha era ärliga åsikter om min portfölj!

Hej, jag skulle vilja ha en åsikter om min nuvarande portfölj. Den består av:
Aktier:
AAK
Assa abloy
Axfood
Industrivärden C
Investor B
Novo nordisk

Fonder:
LF Global
LF tillväxtmarknad
Nordnet småbolag Sverige index

Tycker ni att jag ska ändra något? Eller känns det som något som skulle kunna tuffa på bra? Har gått i tankarna om att köpa något i fastighetssektorn de senaste veckorna. Men är ganska nöjd med antalet som är nu, men en till kanske inte hade skadat för spridningen.

Svaret beror på hur de olika innehaven är viktade. Hur stor andel av det totala kapitalet ligger i de olika delarna?

Aktierna är väldigt jämna. Ungefär 10 000 på varje. Där läggs den in mer i slutet av månaden med lite av det som finns kvar av lönen. Runt 1000-2000 varje månad.
AAK
Assa abloy
Axfood
Industrivärden C
Investor B
Novo nordisk

Fonder: Månadspar på runt 1500kr
LF Global Ca 8000kr 70%
LF tillväxtmarknad Ca 4000kr 15%
Nordnet småbolag Sverige index Ca 2000kr 15%

Har nyligen sålt av de mesta jag hade på en stor bank på grund av vissa var en del med ganska höga avgifter. Så är egentligen emellan en flytt från storbank till ”nätmäklare”. Har ytligare två fonder á Ca 150k som ska säljas av.

Den allmänna rekommendationen här inne brukar vara att maximera den globala indexfonden, enskilda aktier är okej att äga men svårt att rekommendera att den totala potten motsvarar max 10 % av totalen.

Sen är det så att det bästa sparandet är det som faktiskt blir av. Men i det långa loppet så kommer du med största sannolikhet få en bättre värdetillväxt genom att köra typ
80-90 % global index, typ LF Global
10-20% Sverige typ plus alla bolag
0-10 % lek, typ rena aktier eller branschfond

1 gillning

Okej, tack för input. Vad tror ni om den så kallade globala indexfonden i framtiden då? I och med att exponeringen är väldigt mycket USA. Vet att det är omöjligt att veta svaret på den frågan, men vad tror ni?

Av hela din portfölj hade jag behållit bara 100% LF Global index och din fina automatiska månadssparande. Då kan du göra allt annat under tiden den sköter sig själv långsiktigt. @robkarl

Fördelen med just global är att den viktar sig utefter hur världen går. Skulle USA tappa så kommer något annat växa fram, detta har du exponering mot genom just globalfonden. Att försöka se in i framtiden och gå före marknaden är svårt om inte omöjligt utan en stor portion tur. Sen kan jag hålla med dig om att 74% USA som många globalfonder är idag är en stor andel USA. Många lägger därför in lite extra Sverige utöver den ca 1% som finns i globalfonden. På så viss har du sänkt andelen USA från kanske 70 % till 60 %

Frågorna jag skulle ställa mig själv.

Varför äger jag bolag 1, 2, 3, 4, 5 och 6?

Är jag bekväm med att enskilt innehav utgör mer än 10% av den totala portföljen?

Kommer mina enskilda aktier överprestera gentemot min globalfond över tid?