Är min fondportfölj bra?

Hej alla härliga investerare!

Jag är nybörjare och har precis satt ihop en fondportfölj som jag skulle vilja höra vad ni tycker om.

50% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% SPP Aktiefond USA
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Avanza Emerging Markets

Kan jag tänka annorlunda? Är denna riskfylld? Behöver den kompletteras eller ska någon bort?

Jag vill tillägga att jag minst har 35 år kvar på börsen så jag vill maximera avkastningen.

Tack för era svar!:blush:

Som många andra liknande trådar som brukar få samma motfråga som början:
Vad är tanken med just de fonderna i den fördelningen?

1 gillning

Tack för ditt svar. Jo tanken med fonderna är att få en stabil fondportfölj som dels ska ha så låga avgifter som möjligt men också såklart ge en så pass bra avkastning som möjligt.

Tillväxtfonden finns för att jag vill få med kina framförallt.

Men vi går igenom din lista då?
Varför den globalfonden? Just 50%?

Spiltan investmentbolag?

SPP USA 15%, något speciellt skäl?

Småbolag, varför just AMF?

Globala indexfonder är redan typ ~60% USA, så plocka bort USA-fonden.

Ja den är riskfylld och kommer att svänga mycket upp och ner… Vilket är helt rätt när du har så lång sparhorisont. :+1:

Angående fonderna du har valt så är det bra fonder men är alltid bra att verkligen tänka igenom varför man valt de fonderna som man har gjort och varför just den fördelningen.

Personligen hade jag valt bort USA och lagt dessa procent i globalfonden istället. Jag hade även valt bort Spiltan invest och AMF Småbolag och ersatt dessa med Plus allabolag Sverige index samt Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek.

Tack för dina tips! Jag ska se över mina alternativ :+1:

Det är sant. Tack för ditt råd!

Globalfonden valde jag efter avgift och avkastning. Jag jämförde den såklart med andra globalfonder och ser att efter 5 år så är alla i stort sätt på samma ställe i kurvan.