Är min fondportfölj bra?

Hej alla härliga investerare!

Jag är nybörjare och har precis satt ihop en fondportfölj som jag skulle vilja höra vad ni tycker om.

50% Länsförsäkringar Global Indexnära
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% SPP Aktiefond USA
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Avanza Emerging Markets

Kan jag tänka annorlunda? Är denna riskfylld? Behöver den kompletteras eller ska någon bort?

Jag vill tillägga att jag minst har 35 år kvar på börsen så jag vill maximera avkastningen.

Tack för era svar!:blush:

Som många andra liknande trådar som brukar få samma motfråga som början:
Vad är tanken med just de fonderna i den fördelningen?

1 gillning

Tack för ditt svar. Jo tanken med fonderna är att få en stabil fondportfölj som dels ska ha så låga avgifter som möjligt men också såklart ge en så pass bra avkastning som möjligt.

Tillväxtfonden finns för att jag vill få med kina framförallt.

Men vi går igenom din lista då?
Varför den globalfonden? Just 50%?

Spiltan investmentbolag?

SPP USA 15%, något speciellt skäl?

Småbolag, varför just AMF?

Globala indexfonder är redan typ ~60% USA, så plocka bort USA-fonden.

Ja den är riskfylld och kommer att svänga mycket upp och ner… Vilket är helt rätt när du har så lång sparhorisont. :+1:

Angående fonderna du har valt så är det bra fonder men är alltid bra att verkligen tänka igenom varför man valt de fonderna som man har gjort och varför just den fördelningen.

Personligen hade jag valt bort USA och lagt dessa procent i globalfonden istället. Jag hade även valt bort Spiltan invest och AMF Småbolag och ersatt dessa med Plus allabolag Sverige index samt Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek.

Tack för dina tips! Jag ska se över mina alternativ :+1:

Det är sant. Tack för ditt råd!

Globalfonden valde jag efter avgift och avkastning. Jag jämförde den såklart med andra globalfonder och ser att efter 5 år så är alla i stort sätt på samma ställe i kurvan.

Spiltans Investmentbolag fond är en fantastisk Sverigefond som också ger en fin riskspridning så nu när det går så bra för investmentbolagen så tycker jag att den är given i portföljen.

SPPs USA har presterat bättre än DJ USA i 5 år och eftersom USA utgör allt som händer på världsmarknaden (i stora drag) så kan det vara relevant att vara nischad på bara usa. Även fast jag inser att LFs globala fond redan är det.

Angående AMFs småbolagsfond så har den lika så en fantastisk avkastning till ett bra pris. Jag vill även ha svenska småbolag i min portfölj och inte bara svenska investmentbolag som investerar i stora bolag så därav tog jag med den. AMFs fond presterar mycket bättre än alla andra svenska småbolagsfonder om som är i samma avgiftskategori.

Historisk avkastning hos en enskild fond saknar tyvärr relevans för hur den kommer gå i framtiden.

Hur har du bedömt att det går bra för investmentbolagen? Då huvudsakligen Investor som väger jättetungt i den fonden?
Kom ihåg att aktiekurs och hur är bolag går är på kort sikt i princip frånkopplat varandra. På lång sikt (många år) stämmer de överens till 100%.

Historisk avkastning hos enskilda fonder på detta sätt saknar tyvärr relevans för hur de kommer gå i framtiden.

Återigen detta med historisk avkastning som inte har någon korrelation med framtida avkastning.

Jag hade nog satsat på att ta bort USA fonden. Ökat till 60% LF global indexnära, komplettera med 10-15% Avanza EM för att kompensera för att LF fonden följer ett index som exkluderar EM.
Lagt en slatt i Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 för småbolag (om du vill ha faktor exponeringen).
Haft någon PLUS Allabolag Sverige som Sverigefond (om du vill ha Home bias).
Sen 10% i Spiltan investmentbolag fonden som FOMO backup ifall investmentbolagens kurser forsätter att gå bra. Dock bör man vara medveten om att substansrabatterna i de svenska investmentbolagen har gått ner en hel del under senare år så risken finns att de kommer underprestera.

I princip ha “globala barnportföljen” fast med 100% aktier.

Tack för din feedback! Jag tar med mig detta när jag formar min portfölj​:blush::+1: