Jag hade lagt till AMF Asien Stilla havet för diversifiering mot Japan och t o m Australien. Enbart 6% Kina i fonden sist jag kollade, vilket jag tycker är bra.
Du har ingen räntefond som minskar volatilitet.
Spiltan har flera bra fonder och tar du deras Spiltan Enkel får du 30% ränta på köpet och exponering i alla deras fonder.
Ska även tillägga att jag månadssparar i fonderna, ca 8-10´ per månad, samt satte in ett litet större belopp i resp. fond vid starten av mitt sparande för knappt ett år sedan. Sparhorisonten är minst 10 år, snarare 20 år.
Fina fonder men personligen tycker jag att fördel ingen känns väldigt skev om du fördelat lika i alla fonder.
Om jag räknar rätt så har du 75% i Sverige och 18,5% i USA och resten utspritt globalt.
Men det kanske är din plan och då är det ju perfekt!
Personligen hade ju jag gjort rätt så annorlunda.
T.ex skippat USA-fonden eftersom det ingår mycket USA i globalfonden. Om jag hade varit tvungen att ha kvar resten av fonderna så hade jag fördelat 5% i allt utom globalfonden. Den hade jag nämligen lagt 70% i.
Då får du 70% globalt (varav ca 45% i USA) och 30% i Sverige.
Tack för återkopplingen!
Ska ta till mig detta med fördelningen. Just nu tror jag på stark tillväxt i mina svenska fonder samt Usa. Men ska ha det i åtanke angående fördelningen framåt på mitt månadssparande.
Håller med om att SPP AF USA har likvärdigt innehåll som LF Gl Indexnära. Men varför har SPP gått så mkt bättre än LF på 5 år trots nästan samma innehåll?
Har dock tittat på AMF Nordamerika som har högre andel i Alphabet, tror starkt på Google och YouTube.
Hade tidigare med Tin Ny teknik samt Ms Invf growth Usa , men tog nyss bort dem pga för hög avgift. Inväntar PLUS Teknik.
Citat
Men varför har SPP gått så mkt bättre än LF på 5 år trots nästan samma innehåll?
För att det bara är nästan samma innehåll. Globalfonden innehåller ju aktier i flera olika länder (bättre riskspridning) än vad en renodlad Usa-fond gör. Usa och dess teknikaktier har helt enkelt gått bättre än en del andra länder och andra aktier. Men kommer det fortsätta göra det? Ingen vet…
Inget fel att ta enskilda bet på specifika aktier eller fonder men personligen undviker jag det då jag försöker få en bättre riskjusterad avkastning istället.
Citat
Några andra fonder som du hade lagt till?
Jag hade snarare tagit bort ett antal fonder. T.ex Plus teknik, Plus mikrobolag, SPP Usa, Spiltan investmentbolag och AMF småbolag hade alla rykt om det var min portfölj.
Däremot hade jag nog övervägt ta in Handelsbanken gl småbolag in cri a1 sek samt Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära.