Jag månadssparar i nedanstående fonder. Min fråga är om det är för många fonder? Jag sparar med minst 15 års sparhorisont men troligtvis 30 års sparhorisont. Jag har ett stort buffertsparande som gör att jag inte kommer ha behov av dessa pengar och därför vill jag ta en hög risk.
Hur har du valt just dessa fonder? Varför, vilka kriterier?
Alltid bra att ha skrivit ned sina kriterier för det är där som fokus bör ligga, inte på just vilka fonder du valt. Vilka fonder som dels uppfyller dina kriterier, dels går bäst kommer att variera över tid.
Väldigt få investeringsbeslut är oförändrade över 15-30 år.
Hög risk, låg avgift samt presterat bra hittills var mina kriterier. Kommer inte behöva dessa medel på många år då jag har annat sparande samt äger 2 bostäder med låg belåning.
Du får gärna komplettera med andelar. Det är ju stor skillnad om indexfonden är 90 % och resterande innehav på 1 % eller om det är likaviktat.
Var och en av fonderna platsar ju på en Topp-10-lista med de bästa fonderna så där kommer du nog bara få medhåll här på forumet. Min enda spontana kommentar är att du har ca 50 % överlapp mellan LF Global och SPP USA.
Är det någon särskild anledning till att det är likaviktat?
Ska man gå strikt forskningsmässigt så introducerar du en risk - när du frångår att äga alla bolag i hela världen i förhållande till deras storlek - som du inte får betalt för.
Bortsett från det, så skulle jag säga att följande överlapp är det som sticker ut mest för mig:
Spiltan Investmentbolag beter sig liknande som AMF Småbolag även om det underliggande inte är direkt samma
Så jag skulle nog mixat det som min globala barnportfölj istället. Det ger en spridning som inte har så mycket överlapp. Det jag dock introducerar här är lite räntor och guld. Man kan själv välja om man vill ha det eller ej.