Dollar cost averaging, arv Hur ser min portfölj ut?

Hejsan!

I somras fick jag ett arv på en större summa pengar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
Jag trivs ganska bra med min nuvarande boendesituation även om det är en hyreslägenhet och har egentligen inte några planer på köpa hus/lägenhet just nu. Pengarna från arvet ligger idag på ett sparkonto vilket inte känns speciellt smart med tanke på både börsrally och inflation.
Jag har funderat på att betala av mitt CSN lån men med en ränta på 0% så what’s the point?

Jag har sedan tidigare ett sparande på Avanza som jag sätter in 10 000kr / månaden där jag försökt diversifiera efter bästa förmåga. Det jag vill göra är att investera pengarna genom dollar cost averaging. men under hur lång tid? och borde jag ändra något i min portfölj?

Kapitalförsäkring
Fonder
Namn ▲ % av total portfölj Månadssparande
Amundi Fds Volatil Wld A USD C 1,33%
Atlant Protect A 1,25%
Evli Emerging Frontier B 1,68%
Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK 1,65%
Fidelity China RMB Bond A-Acc-RMB 1,32%
MS INVF Global Property A USD 1,56%
Länsförsäkringar Japan Indexnära 0,68%
Pictet-Nutrition P EUR 2,22% 1 050 kr
LO Funds Golden Age USD PA 1,87% 600 kr
Schroder ISF Frntr Mkts Eq A Acc USD 3,80% 1 500 kr
PLUS Mikrobolag Sverige Index 3,40% 1 500 kr
Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 3,97% 1 800 kr
SEB Sverige Indexnära A 3,71% 1 950 kr
Skandia Europa Exponering 1,94% 750 kr
Skandia Sverige Exponering 2,95% 1 800 kr
SPP Aktiefond Europa A SEK 1,93% 750 kr
SPP Emerging Markets SRI A SEK 1,88% 750 kr
SPP Global Plus A SEK 4,05% 1 800 kr
Öhman Etisk Emerging Markets A 1,81% 750 kr
Totalvärde kr
Aktier
Namn ▲ % av portfölj
Berkshire Hathaway Inc Class B 8,40%
A.P. Møller - Mærsk B 4,20%
Royal Dutch Shell PLC Class B 2,11%
Bayer AG 0,69%
Fortum Oyj 2,51%
E.ON SE 1,25%
Handelsbanken B 1,06%
Nordea Bank Abp 0,67%
Swedbank A 0,61%
Industrivärden A 0,04%
Skanska B 1,00%
Telenor 1,22%
Nordic Aqua Partners 0,07%
Arctic Fish Holding 0,15%
SalMar 0,40%
The Kingfish Company 0,05%
Totalvärde kr
Certifikat
Namn ▲ % av portfölj
BEAR REAL ESTATE X2 AVA 1 0,10%
BITCOIN XBT 0,79%
ETHEREUM XBT 1,07%
Totalt värde kr
Börshandlade fonder
Namn ▲ % av portfölj
UBS(Irl)FdSltnsplc CMCI Comp SF UCITS ETF USD Aa 2,77%
Totalt värde kr
Aktie och fond konto
Fonder
Namn ▲ % av portfölj
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 2,55%
Handelsbanken Realränte (A1 SEK) 3,92%
SPP FRN Företagsobligationsfond A 2,58%
Nordea Obligationsfond korta placeringar 2,59%
Swedbank Robur Räntefond Kort A 2,58%
Totalt värde kr
Certifikat
Namn ▲ % av portfölj
GULD AVA A 4,05%
Totalt värde kr
Börshandlade fonder
Namn ▲ % av portfölj
iShares $ TIPS UCITS ETF USD (Acc) 5,46%
Totalt värde kr
Pengar 4,10%
Totalvärde kr

Du uppnår ju DCA med din nuvarande strategi genom att bara öka månadssparandet. Varför krångla till det mer än så?

Förstår heller inte riktigt din lista. Ska du köpa allt detta med arvet? Eller ska du bara köpa det du idag månadssparar i? Eller något annat?

Det var en riktigt lång lista med grejer du har där, har du en exitstrategi för någon av pappren?

1 gillning

20 fonder?

Du har inte lust att göra en … mer simpel portfölj? :slight_smile:

Typ:

• 90% SPP Aktiefond Global
  • 10% Plus AllaBolag Sverige
4 gillningar

Hej, det kan absolut vara så att jag tänkt fel här. Låt mig utveckla hur jag tänkt.
Grunden är från Avanzas fondgenerator med en medelhög risk.
jag tog bort bort den långa obligationsfonden då jag har inte förstår varför jag bör ha den när räntorna redan är så låga. ersatte den med en EM fond istället.

• Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK)
  • SEB Sverige Indexnära A
  • Skandia Europa Exponering
  • Skandia Sverige Exponering
  • SPP Aktiefond Europa A SEK
  • SPP Emerging Markets SRI A SEK
  • SPP Global Plus A SEK
  • Öhman Etisk Emerging Markets A

• Swedbank Robur Räntefond Kort A 2,58%

Jag var inte nöjd då jag tycker att både global och EM fonderna. ger mig lite väl stor stor exponering mot USA, Kina och Teknik.

Exempel handelsbanken global:

Min logik för dom andra EM fonderna är ganska enkelt förklarat

• Evli Emerging Frontier B
  • Tundra Sustainable Frontier Fund A SEK
  • Schroder ISF Frntr Mkts Eq A Acc USD
    (Malaysia, Pakistan, Vietnam, Indonesien, Thailand, Bangladesh)

• PLUS Mikrobolag Sverige Index
    Saknade exponering mot småbolag.
    “Over the same period, small-cap funds yielded an average annual return of 9.12% , and large-cap funds yielded a return of 7.12%”

Lyssnar mycket på Ray dalio och tyckte inte att det var diversifierat nog.

• Pictet-Nutrition P EUR
    The world’s average daily calorie availability is projected to rise from 2 789 kcal per person per day in 2000 to 3 130 kcal per person in 2050.

*UBS(Irl)FdSltnsplc CMCI Comp SF UCITS ETF USD Aa
Exponering mot råvaror.

• MS INVF Global Property A USD
    Exponering mot fastigheter.

• Fidelity China RMB Bond A-Acc-RMB
    “obligationer med höga kreditbetyg utgivna i kinesiska renmimbi”

• Amundi Fds Volatil Wld A USD C
    (hedgefond)
  • Atlant Protect A
    (hedgefond)
    hedge fund myth (1)

• Länsförsäkringar Japan Indexnära
    (Inget argument)

BITCOIN XBT
ETHEREUM XBT
GULD AVA A
(Diversifiering valuta)

• Danske Invest Globala Realräntor SEK h
  • Handelsbanken Realränte (A1 SEK)
  • SPP FRN Företagsobligationsfond A
  • Nordea Obligationsfond korta placeringar
  • iShares $ TIPS UCITS ETF USD (Acc)

Som sagt tror inte på långa obligationsfonder med dagen ränta men vill ändå komma lite närmre en 60/40 portfölj. därför valde jag realräntefonder.

• Berkshire Hathaway Inc Class B
    (Är det inte typ en globalfond utan fondavgift? + jag gillar gubbarna, dom verkar sunda)

• Royal Dutch Shell PLC Class B
  • Fortum Oyj
    (Energi en bra investering mot infaltion? + bra utdelning)

• Nordic Aqua Partners
  • Arctic Fish Holding
  • SalMar
  • The Kingfish Company

Kollade på en dokumentär om utfiskning av haven… (bättre argument har jag inte)

Resten har jag inga bra argument för att ha i portföljen och ska göra mig av med.
Jag vill minimera risk men ändå inte vara orimligt defensiv.

Är det knäppt att ha så många fonder? Min tanke är att jag får en lägre risk, tänker jag helt fel?

Jag tänker att det verkar som om du har tänkt fram och tillbaka en hel del på detta, och om du är nöjd med ditt resonemang kanske du ska köra på det. :slightly_smiling_face:

Jag höll tidigare på med en massa olika alternativ, som jag egentligen inte kände mig trygg med har jag förstått nu efteråt, eftersom jag ändrade och bytte strategi alltför ofta. Nu har jag hittat en strategi som funkar för mig, eftersom jag inte har känt behov av att ändra och skruva och byta något det senaste halvåret.

Min variant är:
70% LF Global Indexnära
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Länsförsäkringar Fastighetsfond A

Det är ganska likt den rekommenderade aktiedelen här på Rika Tillsammans samtidigt som det är lite skruvat efter hur jag vill ha det. Jag ser Fastighetsfonden som högrisk och lite lekhink liksom inkluderad i min fondportfölj.

Förutom detta har jag en rejäl buffert på lättåtkomligt sparkonto. Typ 10 nettomånadslöner. Det är egentligen för mycket för min situation, men det funkar för mig. Jag sover gott om natten. :+1::slightly_smiling_face:

Jag skulle vilja rekommendera att du gör det enkelt för dig. Utgå ifrån 100% Global indexfond. Om det verkar ”trist” så byt ut och skruva lite, men så lite som möjligt. Enkelt, billigt och bra, och gärna lite trist. Det tror jag är bäst i längden.

:+1::sunny::hugs:

3 gillningar

Jag tycker att du tänker fel eftersom fler fonder inte automatiskt leder till ökad diversifiering. Det är bara de delar av fonderna som inte överlappar som bidrar till diversifiering. För varje nytt värdepapper du lägger till så tar du också bort pengar från något annat värdepapper. Därför bör du analysera om det nya värdepapperet bidrar till någon diversifiering (ger det dig något som du inte redan har) och hur mycket dyrare blir det.

Exempelvis har du både SEB Sverige Indexnära och Skandia Sverige Exponering. Både innehåller i stort sett samma aktier. Du verkar ha dubletter av i princip alla dina indexfonder. Exempelvis SPP Aktiefond Europa och Skandia Europa Exponering. Och SPP Emerging Markets SRI som överlappar med Öhman Etisk Emerging Markets. Det verkar bara krångligt. Varför krångla med två olika fonder? Välj den billigaste!

I din aktieportfölj har du flera svenska storbolag. Dessa bolagen ingår redan i ovanstående indexfonder. Finns det någon särskild anledning till att du vill vara mer exponerad mot just dessa bolag eller kan det räcka med en sverigefond? Ju fler bolag du plockar in från olika branscher, desto mer närmar du dig en indexfond i vilket fall.

Dina anledningar till en del fondval är motsägelsefulla. Å ena sidan inser du att hälften av världens befolkning bor i Asien, å andra sidan anser du att vanliga Emerging Markets har en övervikt i Kina (där var sjätte människa på Jorden bor). Du har valt att hålla övervikt i Europa som ligger utanför bubblan.

När du går in och skruvar upp någon del så att du får övervikt jämfört med dess andel på marknaden, då minskar du din diversifiering. Om du till exempel äger en globalfond och lägger till en emerging markets-fond, då ökar du din diversifiering (du sprider investeringarna till fler marknader som är delvis oberoende av varandra). Om du istället har en globalfond och köper en Europa-fond, då minskar du din diversifiering eftersom du koncentrerar mer pengar i Europa.

Är det USA, Kina, Europa, Japan eller “Frontier Markets” som kommer att överprestera det närmaste decenniet? Det vet nog ingen, faktiskt. Emerging Markets gick otroligt bra för några år sedan men har senaste året stått i princip inte haft någon tillväxt. Det där kan ändra sig snabbt. Något som du däremot kan vara säker på, det är att en dyrare fond alltid kostar mer pengar :slight_smile:

Det kan vara värt att poängtera att skillnaden mellan “Global/World/Developed markets”, “Emerging Markets” och “Frontier Markets” handlar om finansiell stabilitet och äganderätt. MSCI (och säkert övriga institut) klassar länderna baserat på hur öppna deras finansmarknader är för utländska investerare, hur effektiv deras börshandel är, och liknande finansiella parametrar. När man sätter pengar i Frontier Markets så är man medveten om att de stora riskerna är korruption, politik, likviditet, etc. Om man tyckte IT-kraschen var läskig när Ericsson höll på att konka på grund av rena marknadskrafter, då är det ändå ingenting mot ett land som Argentina som kan bestämma sig för att stänga gränserna för valutahandel över en natt (inte för att man vill äga deras toalettpappersvaluta i vilket fall).

Dina fonder inriktade på åldrande, kaloriintag och fiskeindustrin är förstås rena förhoppningar. Dessa “kriser” bör redan vara inprisade i aktiekurserna. Det hela blir som att kasta tärning. Är det värt avgifterna? Kalorifonden tar 2% i avgift plus att den har både insättnings- och uttagsavgift. En billig indexfond äger också matproducenter. Vad är det som säger att just din fond ska hitta vinnarna?

Hedgefonder förstår jag inte varför du vill ha överhuvudtaget, speciellt inte eftersom du redan själv lägger jobb på att bygga en diversifierad portfölj. Atlant Protect är svindyr. Och vad gör det för nytta att ha någon dryg procent i denna fonden? Ska det skydda din portfölj mot stora svängningar? :rofl:

Guld tror jag inte på personligen i och med att det mesta guldet i världen inte används. Kryptovalutor är ett miljövidrigt, dyrt pyramidspel som i princip saknar användningsområde.

6 gillningar

Tack för många bra svar, det uppskattas! har helt klart fått mycket att fundera över :slight_smile:

Nja Kina har inte samma demografi som övriga Sydostasien, Det är en låg trend och när det kommer till demografi är det ett faktum, räknar inte med någon kris. Fakta är att en 25 åring är mer produktiv än en 80 åring. Jag vet att det det är ett aktivt val jag gör och att data säger att jag inte ska försöka slå marknaden men vill nog ändå stå på mig över just det valet.

“Om du istället har en globalfond och köper en Europa-fond, då minskar du din diversifiering eftersom du koncentrerar mer pengar i Europa.”

Stämmer verkligen det? jag menar en globalfond är väldigt Amerika tung, även om det är en del överlappande så borde det öka diversifiering. :thinking:

1 gillning

Beror såklart lite på hur man ser det. Min referenspunkt är hur stor andel av kapitalet som ligger i respektive marknad. Det är tillåtet med andra perspektiv. :slightly_smiling_face: Men marknadsvikt råkar också vara billigt och enkelt så det passar mig bra. Som jag ser det har världens investerare valt att allokera sitt kapital på ett visst sätt och då kan jag haka på.

Sen kan du också tänka på att bara för att ett företag är registrerat i ett visst land så betyder det inte att alla deras affärer görs där. Apple dammsuger pengar bland kunder i hela världen, beställer råvaror från afrikanska länder och beställer tillverkning från Kina. Företaget räknas som amerikanskt och investeringen ses som amerikansk men du är exponerad mot hela världsekonomin.

Tidigare jobbade jag på ett litet företag i Göteborg med ett svenskt investmentbolag som ägare. Kapitalet är “svenskt” alltså. Men vi sålde till hela Europa. Nu jobbar jag på ett annat litet företag 10 minuters promenad därifrån. Det nya företaget ägs av ett amerikanskt investmentbolag. Men våra kunder är framförallt i Sverige. Kapitalet är “amerikanskt”.

Har fått en hel del tankeställare :sweat_smile:
Får klura vidare på detta!

Behåll:

• PLUS Mikrobolag Sverige Index
  • SEB Sverige Indexnära A 15
  • Avanza Global (lägre avgift*)

• Handelsbanken Realränte (A1 SEK)
  • Swedbank Robur Räntefond Kort A
  • iShares $ TIPS UCITS ETF USD (Acc)

Lite tveksam, kanske ska bort kanske inte?

• MS INVF Global Property A USD (fast borde jag inte ha en fastighetsfond?)
  • UBS(Irl)FdSltnsplc CMCI Comp SF UCITS ETF USD Aa (fast borde jag inte ha en råvarufond?)
  • SPP FRN Företagsobligationsfond A
  • SPP Emerging Markets SRI A SEK

Avanza Global har indirekt högre avgift än LF global indexnära. Det beror på att Avanza global drabbas av en högre intern beskattning.

De följer samma index så LF global indexnära är det billigaste alternativet.