100% VWCE för nyinsättningar, men den halva av portföljen som ligger i Avanza Global får ligga kvar där. Jag ser ingen anledning att tro att jag skulle veta bättre än hela resten av marknaden, så globalindex passar mig bäst.
Har väldigt svårt att släppa EM även om jag samtidigt inser dess för och nackdelar. Har läst och följt hur olika personer i olika trådar här resonerar. Om motpartsrisk och Kinas kräftgång mm mm.
Men jag känner allt för stor FOMO att utelämna en så stor del av världen ur min portfölj. Så den får ligga kvar tills vidare.
Tjänstepension nuvarande (ITP1):
50% Länsförsäkringar Global Index (Fond)
50% Alecta Optimal Pension (Trad)
Tjänstepension dåvarande (AKAP-KR/KAP-KL)
100% AMF Generationsportfölj
Mycket att hålla koll på. Är mycket trevande om jag ska behålla Lysa eller gå över till basportföljen. Även trevande om vilken global fond jag ska ha framöver samt om jag behöver EM. Förhoppsningsvis landar jag så fort basportföljen 2024 fastställs.
Mycket att hålla koll på. Är mycket trevande om jag ska behålla Lysa eller gå över till basportföljen. Även trevande om vilken global fond jag ska ha framöver samt om jag behöver EM.
@tankaren01 Det låter som att du är extremt nära “pillruinens brant” när du skriver såhär. Du har till 99% superbra upplägg redan och det är fett ovärt att börja pilla i det läget för att jaga tiondelars procent. Troligtvis kommer det nog dessutom bara vara kontraproduktivt sett till reell avkastning. Nej nej, ta typ 1000 steg bort från branten, släpp trevandet och sov gott om nätterna istället!
Grymma portföljer! Risken finns att du tappar mer i avkastning genom att byta och stå utanför marknaden i några dagar, än vad du hade tjänat på bytet långsiktigt… Håll i, håll ut
Hade inga tankar eller funderingar om att ändra på något förrän man började läsa tråden om basportföljen bör revideras till 2024. Känner mig betydligt lugnare nu, behövde kanske bara skriva av mig lite och få lite “motivation speech”. Och det har ni lyckats med
Jag kommer månadsspara mig upp till 10% i denna etf.
Dom siktar på 7-9% direktavkastning och den amerikanska motsvarigheten har lyckats bra hittills.
kom till avanza för ca 2 veckor sedan och har redan 800ägare, tror den kommer vara en stabil pjäs i portföljen när det gungar.
Har tre rullande månadsspar för 2024. Hoppas jag kan hålla utan pill, omfördelning kommer ske 1-2 gånger
Pensionssparandet och Barnsparandet har samma fördelning:
60% Avanza global
10% Avanza emerging markets
10% Plus allabolag Sverige
10% Spiltan aktiefond investmentbolag
10% AMF aktiebolag småbolag
Mellanhink 60/40 portfölj:
45% Avanza global
10% Plus allabolag Sverige
5% Avanza emerging markets
20% AMF räntefond mix
20% AMF räntefond lång