Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich?

Slutet av 2023 närmar sig. Har ni gjort upp planen inför nästa år? Blir det några förändringar i huvudportföljen? :slight_smile:

Vilken fas befinner ni er i? Är det get rich som gäller eller kanske har ni äntligen kommit till Stay rich?

• Get rich
  • Stay rich
0 röster

Vid vilken nivå räknar du med att vara Fire?

• 5.000.000kr eller mindre
  • 5.000.001kr - 7.500.000kr
  • 7.500.001kr - 10.000.000kr
  • 10.000.001kr - 12.500.000kr
  • 12.500.001kr - 15.000.000kr
  • GIVE ME MOOOOREE!
0 röster

Hur förändras portföljen när ni går från Get Rich till Stay Rich?

Jag är definitivt fortfarande i get rich och har långt kvar.

Min huvudportfölj ser ut såhär:
80% aktier (indexfonder)
10% långa räntor
10% guld och råvaror

Aktiedelen följer geografiskt msci ACWI men med en extra tilt mot småbolag och framförallt small cap value.

Länk till kopia på min portfölj:

Hur ser eran huvudportfölj ut inför 2024?

6 gillningar

Ligger just nu nästan 90% utanför börsen. Planen nu är att börja använda portföljen jag har testat mig fram i Indexnära portfölj med minskad drawdown så får vi se hur det går.

Den byter mellan 40/50/10 (Global, obligation, guld) och global index så även om den inte är så bra som det visat sig historiskt så bör den inte vara helt åt skogen.

2 gillningar

Intressant strategi. Får kolla i den tråden.Vad säger strategin att du ska ha för portfölj nu?

De 3 senaste månaderna säger den att man ska lägga sig i den säkra portföljen. Något jag personligen tror på också. Ser inte hur vi inte kan råka ut för en större nergång med tanke på hur det ser ut just nu. Senaste synliga svarta svanen är väl att det kanske bli ett nytt vulkan utbrott på island som stoppar flygtrafiken igen likt 2010. Men det finns alltid något att oroa sig för så det bästa lär vara en portfölj som din eller lysa och inte tänka på det.

Kan min algoritm bara minska lite av de värsta drawdowns så är jag nöjd med den. Likt de i början av 2000 talet som de flesta nu har förträngt. När börsen gick ner 50% och tog 14 år på sig att nå nya all time high.

3 gillningar

Get rich. (Lär gälla många år till.)

Allvädersportföljsvariant. 60% aktiefonder, 20% räntefonder, 20% guld (ETF). Inget särskilt avancerat. Tanken är att balansera om mot grundfördelningen 1 ggr/år men tillåta vissa utsvävningar och försöka fånga upp momentum.

Känner att jag landat ganska bra i detta. Skulle sparkvoten öka framöver kommer jag sannolikt öppna upp en ny portfölj enbart med någon Dimensional-fond.

1 gillning

Jag fortsätter med 100% Avanza Global för det som ligger i SEK och 100% VWCE för det som ligger i EUR, så totalt sett 100% globalindex. Sedan finns det lite lekhink under långsam avveckling (långsam pga illikviditet) som jag inte räknar med här. Inte rik än.

3 gillningar

Intressant, då kör du också en aningen försiktigare portfölj än 100% aktier trots vad jag förmodar är lång sparhorisont. Hur har ditt resonemang gått kring detta valet? Vad kör du i räntedelen?

1 gillning

Lysa Bred 100% aktier samt buffert och konsumtionsspar på SBAB.

8 gillningar

Jag tror (tyvärr) inte att vi kommer se samma typ av goda utveckling i den globala ekonomin som vi sett de senaste 10-20 åren på mycket länge, om ens någonsin igen.

Exakt vad som kommer ske vet såklart ingen, men känns för mig tryggare att sprida ut innehaven i en bredare portfölj.

Tekniskt sett tycker jag också en dylik portfölj tillåter större risker i aktiedelen jämfört med 100% marknadsviktat globalt index. Därför har jag Sverige-tilt och en stor andel investment och småbolag i fondvalen.

I räntedelen är det blandat med både stats och företagsobligationer. Mestadels hög rating med förhållandevis långa durationer. Tänkt i huvudsak som motvikt mot aktierna.

5 gillningar

Tack för att delar med dig :slight_smile:

1 gillning

Jag vill get rich, men bygger buffert för stay rich. :sweat_smile:

2023 har innehållit en del dumpande av mer volatila innehav samt vissa plattformar för bättre översikt och tydligare fokus under 2024.

6 gillningar

Get rich.

Ligger med 40% av kapitalet i fonder: globala index, globala småbolag index, Sverige/investment.

Resterande 60% ligger på ett räntekonto på Avanza och skall användas som insats till köp av hus/lägenhet inom 1-3 år. Känns fint att ha summan på räntekonto nu när det ger 3,7% utan bindning.

Sparar 10 000/månad till fondkontot och 5000/månad till insatsen. Skulle det dyka upp ett större börsfall- på 20-50% på kort tid, kommer jag troligtvis ta en del av det som ligger på räntekonto och fylla på fonderna.

Jobbar som fysioterapeut.

3 gillningar

100% aktieindex, ACWI. Get rich, de kommande 30 åren. Råkade visst skriva detta i en helt annan tråd :sweat_smile:

1 gillning

Get rich. 100% Alcur Select. Jag gör det inte svårare än så.

2 gillningar

Wow, 6.4% i avgift + prestations avgift på 4,41% för i år så en 10% bara i avgift per år(!?) och 5 aktier utgör 35% av den. Får verkligen hoppas den prestera bra för att den ska betala de avgifterna.

2 gillningar

Är du i ”get robbed” stadiet? 6% avgift :scream::scream:

10 gillningar

Slutet av get rich. Funderar på hur övergången till stay rich ska se ut. Förmodligen glidande förskjutning mellan de komponenter som redan ingår, eller variant av @Zino allvädersportfölj eller Lysa rakt av. Lite riskavers är jag av bitter erfarenhet (coronapanik) så huvudportföljen ser ut ungefär såhär:
75% aktieindexfonder (varav ca 10% home bias, 10% EM, 10% Glob småbolag, 70% globalt), 10% guld, 10% räntekonto, 5% lååånga räntor.
Halvårsvisa återbalanseringar. Månadssparandet går till den komponent som för tillfället ligger längst under sin målandel. +13,6% i år.
Nöjd med hur portföljen betett sig senaste åren och hur jag själv reagerat på svängningarna (inte alls - stick to the plan). Inga förändringar för nästa år. Nästa förskjutning sannolikt vid nästa årsskifte igen.

4 gillningar

Stay rich/get richer fasen.
Målet/förhoppningarna är att avkastningen ska överträffa utgifterna under 2024 med det dubbla

7 gillningar

Fantastiskt! Trodde inte det fanns så dyra fonder! :astonished:

Får man fråga hur det kom sig att du valde just denna fond?

2 gillningar

Married with children and hunted by Thedéen-fasen. Just nu 100% Lysa men kommer antagligen fira in det nya året på Avanza med ungefär samma portfölj.

3 gillningar