Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich?

Jag är i get rich fasen och känner att det är en bit kvar. Men jag har inte bråttom! Har nästan alla mina pengar i index, med majoriteten i svenska index med hävstång. Utöver detta intresserar optionstrading mig något så det är vad jag använder lekhinken till. Hittills har jag gått i vinst för detta år fast året inte alltid sett så ljust ut.

1 gillning

Min portfölj påverkas inte av att jorden passerat en godtycklig punkt i rymden ännu en gång :wink:

(eftersom jag är i get rich-fas)

3 gillningar

Och det är inte ens samma punkt :rofl:

1 gillning

Är det inte solen och de övriga planeterna som kretsar runt jorden? Jorden är väl universums centrum? :joy:

Nä skämt åsido. Finns ju egentligen ingen anledning att göra något bara för att vi byter år i kalendern. Själv tycker jag på nåt sätt att det är lite skönt med nåt slags avstamp. Dock brukar jag inte vänta på just nytt kalenderår för att göra förändringar om jag ändå har bestämt att ändra något.

1 gillning

Stayrich och getrich-light. Svårt att säga exakt vad som är aktie eller räntesparande v.g pensionen då vi har en hel del IPS, TJP, PPM(AP7) men utöver det är fördelningen runt 40% ISK/KF (indexfonder), 50% bank (rörligt och bundet med för tillfället bra ränta) och resten lekhink (aktier) och guld/silver. Utöver det bor vi i hus utan lån och har fortfarande en ganska hög sparkvot (fördelat till 50/50 ISK/bank) trots att hustrun slutat jobba och vi just nu lever på min arbetsbefrielse med lön och kommande avgångsvederlag.

Har inte bestämt oss ännu för hur planen ser ut framöver men det lutar åt att behålla nuvarande sparande och börja ta ut allmänpension inom 1-2 år, IPS vid 65 och vänta ytterligare något/några år med TJP (på 20 år). Och jobba betydligt hårdare på DWZ…

2 gillningar

Saknar alternativet trying-to-get-rich

3 gillningar

Exkl. pension så ligger jag väl i en ca 60/40 fördelning på LYSA. Upplever att räntor är attraktiva så jag tycker inte det gör något att det avviker från min målfördelning någonstans runt 70/30.

2 gillningar

Kommer vara kvar i ”get rich” ett bra tag framöver :joy: tror jag skulle tappa lite av motivationen om jag ngn gång erkände att jag var i ”stay rich” fasen! Nyckeln är att aldrig vara nöjd :smile:

5 gillningar

Jag anser tvärtom att nöjd är något att sträva efter.

18 gillningar

Nuvarande:
50% svenska aktier, investerar efter faktorerna värde, kvalitet och momentum.
50% Global trendföljning med olika indexfonder

Efter ombalansering i december:
75% svenska aktier, investerar efter faktorerna värde, kvalitet och momentum.
25% Global trendföljning med olika indexfonder

2 gillningar

Men då tycker ni ju typ samma sak.

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlig ränta,
när elden tänds och avkastningen delas i en glänta.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

18 gillningar

Jag kommer kunna leva på min pension och gå något år tidigare utan att nalla ur portföljen, så jag fortsätter i Get Rich fasen på obestämd framtid.

3 gillningar

Jag kallar det good enough och går över i mer “safe mode”. Har minskat insättningarna på börsen successivt samt ska börja leva av full pension och egen buffert from i vår. Spara kommer jag fortsätta med men det blir i mindre omfattning på räntebärande konton.

Sen har jag tankar om att iom att jag går i pension och bor lantligt, att kicka igång hobbyverksamhet kring odling/självplock på angränsande åkermark. Har alltid odlat egna grönsaker och blommor på tomten tidigare men vill växla upp. Startar genom att fått låna 200 extra kvm åkermark av markägaren jämte vårt hus i vår. Har jag ork och får det på rull utan för stort underskott, vill jag utöka. Så det projektet ser jag lite som en ny lekhink frikopplad från börsen.

4 gillningar

Get rich. Jag kör en fördelning på 80/20.

Basfonder 70%:
Länsförsäkringar Global Index 70%
DNB Norden Indeks 20%
Storebrand Emerging Market Plus 10%

Small Cap 10%
Swedbank Small Cap EM 25%
SEB Sverigefond Småbolag C/R 25%
Evli Finnish Small Cap 25%
Didner & Gerge US Small and Microcap 25%

Räntefonder 10%
AMF Lång 50%
AMF Mix 40%
Storebrand Global Företagsobligationer 10%

Sparkonto 10%
SBAB 100%

2 gillningar

Se där vilken skald som dolde sig.
Karin Boye hade nickat nöjt.

4 gillningar

Stay rich

73% Fonder
Spiltan AF Investmentbolag 30%
DNB Global Indeks 50%
AMF Nordamerika 15%
AMF Småbolag 5%

14% Aktier

13% Buffert, Sparkonto

Är på väg mot 100% fonder

3 gillningar

Get rich
Målet är att från nyår ha en omplacerat och balanserat klart en allvädersportfölj som förväntas att leverera i stort sett som aktier men med mindre drawbacks.

Idag:
Stor andel aktiefonder Globalt index och Spiltan Investment
Guld
Ränta i form av eget bolån, räntebärande sparkonto(buffert) och P2P-lån via Kameo

Plus pensionssparande som är 100% aktiefonder och en lekhink med Investor, Storskogen och en liten del Bitcoin.

Siktar mot att vikta om ffa det sparande som ligger utanför pensionssprandet, men håller på att flytta en av pensionerna till Avanza för att se hur det fungerar, har idag Swedbank, Skandia och LF det är ganska begränsat val av tillgångar att placera pension i.

1 gillning

Verkar vara en del som ändå kört mycket hög aktieandel trots att man är i stay rich? Nån som vill förklara sitt resonemang kring det? Personligen tänker jag att man egentligen inte längre behöver ta så stor risk med kapitalet om man redan uppnått stay rich?

4 gillningar

Get rich.
Kör 105% aktier (indexfonder)

2 gillningar

Majoriteten ca 70% i fonder, Globalfond plus investmentbolagfond samt Europa. Sen 30% isch en koncentrerad portfölj med Investor, Latour, Alleima, New Wave, Castellum

1 gillning