Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich?

Stay rich, är det när man är ekonomiskt fri, eller hur lyder definitionen enligt trådskaparen? :slight_smile:

1 gillning

Ja men precis det är nog lite så jag tänker. Eller när man har bestämt att nu behöver man inte mer pengar eller “jaga” avkastning, utan man har mer gått över i att bevara värdet av portföljen. Kan ju även vara t.ex i högre ålder, pension eller liknande.

Jag tror t.ex inte jag kommer uppnå fire. Men efter pension så kommer jan nog ändå gå över till stay rich.

1 gillning

Finns “Staying poor” som alternativ?

Nej det fanns inte med :stuck_out_tongue:

1 gillning

Har man sparat och investerat hela livet och tyckt det varit en rolig hobby så är det svårt att sluta,
Svårt att hitta en lika spännande hobby att lägga sin tid på.

6 gillningar

Det kan jag i och för sig förstå nu när du säger det :slight_smile:

1 gillning

Get Rich-fas

50% Lysa:
100% aktier bred

50% i Avanza:
40% Länsförsäkringar Global Index
40% Avanza Global
20% Avanza Emerging Market

buffert 4 månadslöner på sparkonto ~3,8% ränta

3 gillningar

Hobby oxå kanske men framför allt en grundfilosofi att inte göra åt mer än man drar in är inte så lätt att överge. Att spendera mer och se hur kapitalet minskar istf att öka är nog en utmaning för många på äldre dar. Har nog en del att göra med att att det finns ett slut där framme någonstans och oviljan att inse att det kommer att “drabba” oss alla.

Finns ju avsnitt och trådar kring det här på RT och jag tror många av oss behöver “träna” på att vi inte är odödliga…

3 gillningar

För att nedan tankar kan kännas helt ologiska för någon som spenderat ett liv tänkandes det motsatta ! :slight_smile:

Tror också en del av svaret ligger här men jag tänker lite tvärt om, dvs att det som driver är inte nödvändigtvis ovilja att förstå att man är dödlig utan vilja att skapa något som kan leva vidare.

Många ser nog nog risken för dålig avkastning som en än värre risk än volatilitet.

1 gillning

Tror många av oss här på RT aldrig kommer att konsumera upp det vi sparat. Förmodligen har många av oss inget behov av att börja konsumera mycket mer än vad vi redan gör. En del, inklusive mig själv, tycker att det är roligt att se förmögenheten växa. Nä, jag ser ingen anledning att ”die with zero”.

Sluta jobba något år tidigare och hjälpa barn/barnbarn med lite stöttning. Räcker med nuvarande levnadsstandard för mig.

14 gillningar

Min uppfattning är att ”stay rich”-fasen inträder när man inte länge bygger upp sitt kapital genom nysparande, utan istället, för resten av livet, behöver ta ut från sitt kapital.

5 gillningar

Haha Karin Boye visste vad hon pratade om

3 gillningar

Precis så!

Stay rich, med start 2024

68 % aktier, till största delen investmentbolag
16 % reala tillgångar (fastigheter exkl. boende, guld)
13 % aktiefonder (inkl Lysa)
3 % räntesparande

Omviktar nu och delar upp tillgängligt kapital efter årsutgifter, och börjar med:
Bankkonto, 2,5
Lysa 75/25, 8
Indexfonder, resten

Jag vill inte se mitt livs besparingar ätas upp av inflationen. Jag vill lämna vidare till barn och barnbarn och tänker att desto mer du har på börsen, desto mindre behöver du ha utanför. Har du tillräcklig mycket så att du tål en rejäl nedgång, är det väl bättre att ligga kvar, eller?

8 gillningar

Jag tror du har helt rätt i detta.

4 gillningar

Helt enig!

2 gillningar

Snart december månad. Är det fler som filurar på planen inför nästa år? Någon som kanske räknar med att lämna get rich och gå över till stay rich? Några radikala portföljförändringar?

Efter flytt till Avanza så ser portföljen ut så här.

60% LF Global
20% Plus Allabolag
10% Spiltan AF Investmentbolag
10% Avanza Emerging Markets

3 gillningar

30% Sverige alltså… Jag som bara har 5% :joy:

1 gillning

Alltid en risk att man byter fonder igen när man ska förklara hur man tänkt. :joy:

(:sweden: och IB är min FoMo.)

3 gillningar

All-IN! Ingen minns en fegis :wink: