50% Avanza global (tänker ligga kvar efter ändringen)
20% Avanza zero (home bias och trevlig avgift i den fonden)
20% Avanza emerging markets
10% Aktiespararna Småbolag Edge (ännu mer home bias + lekhink av den fegare sorten)
Procentsatserna ovan är den balans jag eftersträvar. Ombalanserar en gång per år.
Förutom detta har jag buffert i räntefonder/på bankkonto.
Nu är det ungefär hälften VWCE och ungefär hälften Avanza Global, med allt nysparande i SPYI. Har tänkt byta till 50% VWCE och 50% WEBN, med allt nysparande i WEBN. De underliggande innehaven kommer fortsatt vara ungefär desamma, en hyfsad approximation till marknadsvikt.
Har justerat lite på slutet då jag inte varit helt nöjd med vad jag har i portföljen, men nu ska jag hålla i framöver.
Ordinarie hink med 5/6 av månadsspar:
DNB global 30% LF Global 30%
Handelsbanken Pension A1 15%
Nordea 1 Global Small Cap 10%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 10%
DNB Emerging Markets 5%
…fördelat på:
USA 59%
Europa 20%
Japan 6%
Asien exkl. Japan 5%
Övriga regioner 10%
Lekhink med 1/6 av månadsspar:
DNB SMB S 50%
Fidelity India Focus Fund 50%
Nyfiken fråga: * ktiesp * r * rn * (* = a) verkar vara lite av en black flag här på forumet, eller? Alla inlägg som nämner denna organisation hamnar i modereringskön, t ex. Finns en historia man bör känna till? (Jag är relativ nykomling här på forumet.) Jag är inte med i organisationen ifråga och har heller ingen särskild åsikt om dem.
Fick häromdagen ett grattis-mail om att jag varit kund hos Lysa i 4 år. Jag har kört Bred 100% aktier större delen av tiden (någon period 90/10). 64% avkastning (TWR) under denna tid
Men nu framåt är det en allvädersportfölj med hävstång som blir min primära sparform. Jag har inget emot att pilla/ombalansera några gånger per år, och att samtidigt få högre förväntad absolut och riskjusterad avkastning är väldigt trevligt.
I det privata sparande kör jag Lysa (40/60, hållbar), för att förverkliga livsmål på medellång sikt. För barnspar kör jag också Lysa (100/0, hållbar). Jag kör Lysa primärt för att undvika beteendemisstag. Jag har i dagsläget inget privat pensionssparande eller annat långsiktigt sparande.
I tjänstepensionen håller jag precis på med en flytt till Länsförsäkringar. Jag har inom såväl AKAP-KR, ITP1 som PA16. Där ser min grundfördelning ut så här:
Jag har räntor, då jag inte gillar hög volatilitet. Tillväxtmarknader och svenska bolag finns med för att sänka exponeringen mot den amerikanska marknaden.
I vissa av kollektivavtalen finns inte den svenska indexfonden med, då byter jag mot LF Sverige Vision (deras aktiva variant).
I premiepensionen kör jag samma upplägg, men kostar på mig Storebrands Plusfonder, då det finns avgiftsrabatter där.
För mig är ESG viktigt av etiska skäl. Men jag tror också att företag som ställer om kommer gå bättre i framtiden.
Tanken med dessa portföljer är passiv förvaltning, men tidshorisonten beror på när pengarna ska användas. Både barnsparande och pensionssparandet ska viktas om mot räntor ju närmare användning det kommer.
Kör som motvikt till forumets rekommendation enbart ESG
80 % LF Global
10 % Storebrand Emerging Markets A SEK
10 % Lekhink som i nuläget består av enbart Tesla, hade även OX2 men sålde den då de blev uppköpta, första gången i historien min aktiedel ligger på +