Hur många olika indexfonder sparar du i för att diversifiera din portfölj?

Hur många olika indexfonder sparar du i för att diversifiera din portfölj?

Delar du upp i globalt index, USA-index och Sverige-index? Eller satsar du brett på ett globalt index med lite olika inriktningar?

100% WEBN (Amundi Prime All Country World) är det som gäller för mig. Jag ser ingen god anledning att krångla till det mer än så, och både Sverige och USA är redan representerade där enligt marknadsvikt.

3 gillningar

0 stycken.

LYSA, Opti, Storebrand Allcountries, Nordea Global passiv, Dimensional world equity.
(Ja, jag har många ISK hos olika institut)

2 gillningar

5 fonder totalt inräknat TJP och PPM på olika banker och förvaringsinstitut. Billig försäkring att sprida ut sig.

Spara i 5 globala index fonder för att sprida fond riskerna.
DNB Global Indeks S, Avanza Global/Nordnet Global Index,Länsförsäkringar Global Indexnära, Storebrand Global All Countries & Swedbank Robur Access Global.

Men det är helt upp till hur mycket man har i sparat kapital som jag ser man har behov av det. För de flesta så är det endast att krångla till det.

1 gillning

Bara en global indexfond. Kombinerar med sverige och tillväxtmarknad index. Jag är väldigt nöjd med min lilla simpla portfölj. Handlar månadsvis via autogiro och rör inte min portfölj överhuvudtaget. :slight_smile:

DNB Global Indeks S: 80,0%
PLUS Allabolag Sverige Index: 10,0%
Avanza Emerging Markets: 10,0%

2 gillningar

TJP: LF Global Index samt några procent i Plus Allabolag Sverige Index.

ISK: Jämnt fördelat över Avanza Global, DNB Global Indeks, samt LF Global Index. Därutöver några procent i Plus Allabolag Sverige Index.

Anledningen till att jag har flera olika globala indexfonder i mina ISK är att jag inte vill lägga sådana belopp på ett och samma ställe. Vilket säkert är ett irrationellt beteende, men känns tryggt.

2 gillningar

Är också paranoid och sprider ut mina investeringar:

TJP: LF entrélösning(80% LF global 20% LF sverige index tror jag)

Lysa: 100% Aktier bred inriktning för att slippa ESG. Den relativt höga avgiften får mig att inte gå all in för jag gillar lysa annars

Fondo: 90% nysparande i DNB Global indeks S (0,11% avgift) och 10% PLUS allabolag sverige index (0,15% avgift)

Savr: storebrand global all countries A sek (0,23% avgift) för en pseudo lysa fond som är bred och innehåller lite emerging markets

Levler: spiltan aktiefond investmentbolag (0,18% avgift). Montrose har samma fond för 0,17% men jag avvaktar tills de får värdepapperskredit innan jag börjar månadsspara där

Nordnet och Avanza: dyra småbolagsfonder men eftersom jag bara har <50k totalt värde återbetalas alla fondavgifter

1 gillning

100% Storebrand Global All Countries B SEK

6st fonder totalt i min portfölj

2 Globalfonder (75%)

• LF Global 37,5%
  • DNB Global 37,5%

2 Sverigefonder (15%)

• PLUS Allabolag 10%
  • Spiltan Investmentbolag 5%

2 Tillväxtmarknadsfonder (10%)

• Avanza EM 5%
  • Storebrand EM 5%

Blir väldiversifierat och jag kan sova gott om natten :relieved:

1 gillning

Avanza Global
Storebrand Global All Countries
Handelsbanken Globala Småbolag

SEB Sverige Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

LF Tillväxtmarknader
Swedbank Robur Asien

…Sju stycken blev det visst i min gamla portfölj som jag startade under studietiden :nerd_face: men nysparandet går till Lysa istället.

Länsförsäkringar Global Index 87,26% och månadssparar i den.
Lysa bred 4,12%
Swedbank Robur Technology A 4,19%
AMF Aktiefond Nordamerika 2,7%
DNB Teknologi S 1,46%
PLUS Allabolag Sverige Index 0,27%

Det blir då totalt 91,38% globalt och 8,62% i lekhinken.

1 gillning

Min aktiefondportfölj består av 85 % Avanza Global, 10 % Avanza Emerging Markets samt 5 % Handelsbanken Global Småbolag.

1 gillning

Fyra (global, Sverige, Sverige Småbolag, Spiltan Investmentbolag) + Lysa.
Ca 30% home bias i fondportföljen, så inga problem med Lysas 20% :wink:.

Funderar på storebrand, Nordnet 125 och amundi.

@Ateist_investor har du behålli din portfölj dvs har du kavr Handelsbanken Global Småbolag nu efter att Trump “skakat” om marknaden? :thinking:

Årskiftet 24/25 bytte jag till etf WEBN (amundi prime world). Har kvar hb småbolag.

Innehaven ser ur så här atm:

1 gillning

Bara två, men inte för att diversifiera, utan mer om en enskild bank med mitt ISK får problem.

Har sen min buffert.

Inget vet vilken region, börs eller fond som kommer gå bäst. Så kör två tillräckligt bra globala indexfonder, känner inget behov av att byta.

Väldigt många fonder… Ca 20 kanske. Försöker efterlikna MSCI ACWI men tiltar extra mot småbolag, värdebolag, råvaror och guld så därför blir det lite extra antal fonder.