Hade en liknande tråd inför 2024 så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd för 2025.
Hur ser din huvudportfölj ut för året? Några förändringar? Samma gamla vanliga? Beskriv gärna hur du planerar att investera detta året.
Jag är även nyfiken på hur fördelningen ser ut mellan er som är i Get rich-fasen och de som har gått över till Stay rich-fasen. Kan vara kul att se om det skiljer sig från förra årets undersökning
Get Rich
Stay Rich
0röster
Min egna huvudportfölj är samma som förra året. 80% aktier (etf:er indexfonder), 10% långa räntor och 10% guld och råvaror. Aktiedelen efterliknar MSCI All Countries World Index geografiskt. En tilt mot Small cap value, kvalitet, och lite teknik.
Jag behåller mina investeringar i Lysa Bred 100/0, men allt nysparande sker i min enkla allvädersportfölj där jag har som mål att inom året utveckla den till att innehålla fler tillgångsslag & börja applicera hävstång.
Läser man mellan raderna förstår man att jag befinner mig i get-rich.
40 % i fasteräntekonto med ränta 3 % i 2 år till. Glad med den just nu!
60 % i fonder, där största delen är i globala index. Lite småbolagsfonder, tillväxtmarknader och Sverige också.
Något defensiv då jag är i mitten av 20 års åldern och sneglar på när man ska försöka slå sig in i bostadsmarknaden. Hur det nu ska gå, men men - just nu bara se pengarna växa!
Hur rik måste man vara för att komma upp till Stay rich?
Tänker inte gör några större förändringar i portföljen under 2025. Det är främst utdelningar/månadssparandets/IPO:s inriktning som peka mot vad jag tror mest på
Get Rich. . .har en FIRE summa jag jagar o tills dess kör jag på.
Varje månad minskar FIRE summan och med lite tur ökar sparandet, , när summorna möts skall jag släppa på “spar gasen” lite o hoppa över i Stay . … hoppas på till sommaren,
Aktiedelen består av ca 80 % Länsförsäkringar Globalt Index och 20 % XACT Sverige.
Räntedelen är rätt jämnt fördelad mellan fasträntekonton (3 mån) och AMF långräntefond, samt en mindre del på utbetalningskontot.
Har ökat räntedelen jämfört med förra året. Känslig nattsömn här
Efter mycket pillande och impulsiva FOMO-experiment tror jag mig nu ha landat i ett bra upplägg som kan rulla på utan pill
Stay Rich
Ca. 60/40: 60% Aktiefonder (15% Sverige). 35% räntefonder/ Buffert samt 5% Hedgefond.
Planerar under året att öka procenten i Headge/realinvest-delen till runt 10%