Din portfölj 2025 och är du i Get Rich eller Stay Rich?

Hade en liknande tråd inför 2024 så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd för 2025.

Hur ser din huvudportfölj ut för året? Några förändringar? Samma gamla vanliga? Beskriv gärna hur du planerar att investera detta året.

Jag är även nyfiken på hur fördelningen ser ut mellan er som är i Get rich-fasen och de som har gått över till Stay rich-fasen. Kan vara kul att se om det skiljer sig från förra årets undersökning :slight_smile:

• Get Rich
  • Stay Rich
0 röster

Min egna huvudportfölj är samma som förra året. 80% aktier (etf:er indexfonder), 10% långa räntor och 10% guld och råvaror. Aktiedelen efterliknar MSCI All Countries World Index geografiskt. En tilt mot Small cap value, kvalitet, och lite teknik.

3 gillningar

Finska dividend bolag och global index. Kommer lägga alla sparade pengar i global index och ja är i get rich fasen.

2 gillningar

Ber att få återkomma med mer exakta uppgifter vid månadsskiftet och när jag kollat mitt excelblad.

Men har majoriteten i LF global.
Lite i Swedbank Robur Access global.
Lite i en TF KF på Folksam som krockkudde.

Är i ”Save for a decent retirement” fasen. :blush:

6 gillningar

Jag behåller mina investeringar i Lysa Bred 100/0, men allt nysparande sker i min enkla allvädersportfölj där jag har som mål att inom året utveckla den till att innehålla fler tillgångsslag & börja applicera hävstång.

Läser man mellan raderna förstår man att jag befinner mig i get-rich. :slight_smile:

3 gillningar

Get rich!!

40 % i fasteräntekonto med ränta 3 % i 2 år till. Glad med den just nu!

60 % i fonder, där största delen är i globala index. Lite småbolagsfonder, tillväxtmarknader och Sverige också.

Något defensiv då jag är i mitten av 20 års åldern och sneglar på när man ska försöka slå sig in i bostadsmarknaden. Hur det nu ska gå, men men - just nu bara se pengarna växa!

5 gillningar

Stay rich… helst. :joy:

I avrundade slängar:

95% i aktiefonder, varav 50% globalindex, 30% Sverigeindex ,10% USA-index, 5% svenska investmentbolag.

Kvarvarande 5% kontanter på fasträntekonton.

6 gillningar

Get rich.

89% globala indexfonder

10% sverigeindexfond

1% globala index-ETF:er

~9% portföljbelåning för lite hävstång

4 gillningar

Get rich. 95% bitcoin 5% annan krypto.

15 gillningar

Det vore lite hårdrock… bara fasträntekonton, leva på värdepapperskrediten och återbetala den var tredje månad.

Svar på frågan: stay rich. Men det är väldigt likt get rich…

2 gillningar

Kan man få en servettskiss på det? :metal: :joy:

2 gillningar

Stay rich.

Vill ha en 60/40 portfölj, men är närmre en 50/50 just nu.

Min privata portfölj är inte i närheten av vad vi förespråkar här inne så jag lägger inte upp någon fördelning :laughing:

6 gillningar

Stay rich

Ca 70/30 i portföljen nu. Går nog mot 80/20 i takt med att räntorna går ner.

Mer enskilda aktier än vad normen är här på RT.

2 gillningar

Get rich

70% LF Global
20% investor
10% QDVE etf.

7-9% värdepapperskredit för hävstång.

2 gillningar

Hur rik måste man vara för att komma upp till Stay rich?

Tänker inte gör några större förändringar i portföljen under 2025. Det är främst utdelningar/månadssparandets/IPO:s inriktning som peka mot vad jag tror mest på

1 gillning

Det avgör du själv. När du längre inte behöver bli rikare, utan istället bevara det som finns och börja anvönda upp pengarna.

1 gillning

Get Rich. . .har en FIRE summa jag jagar o tills dess kör jag på.
Varje månad minskar FIRE summan och med lite tur ökar sparandet, , när summorna möts skall jag släppa på “spar gasen” lite o hoppa över i Stay . … hoppas på till sommaren,

3 gillningar

Jag är ”stay rich” och har en 60/40-portfölj.

Aktiedelen består av ca 80 % Länsförsäkringar Globalt Index och 20 % XACT Sverige.
Räntedelen är rätt jämnt fördelad mellan fasträntekonton (3 mån) och AMF långräntefond, samt en mindre del på utbetalningskontot.

Har ökat räntedelen jämfört med förra året. Känslig nattsömn här :face_with_peeking_eye:
Efter mycket pillande och impulsiva FOMO-experiment tror jag mig nu ha landat i ett bra upplägg som kan rulla på utan pill :partying_face:

4 gillningar

Stay Rich
Ca. 60/40: 60% Aktiefonder (15% Sverige). 35% räntefonder/ Buffert samt 5% Hedgefond.
Planerar under året att öka procenten i Headge/realinvest-delen till runt 10%

Typ så….

… och en ren utdelningsportfölj.

4 gillningar

Get rich!

65% Globala Indexfonder (Lysa Bred, LF, DNB Global Indeks, Vanguard FTSE)
15% Plus Alla Bolag Sverige
20% Krypto (BTC & ETH)

Äger ingen bostad. Inga lån.

Mål 2025: Minska Krypto till 15% samt minska Sverige till 10%

Funderar på om jag kanske borde belåna portföljen för en hävstång :thinking:

2 gillningar

Stay Rich med 2/3 i 8 olika indexaktiefonder och 1/3 i utdelningsaktier så jag får lite nya kontanter att leka med. Första helåret nu 2025 i FIRE.

De större pengarna håller inte jag på med utan det gör S&P och SHB med 100% aktier.

3 gillningar