Stay rich.
Ca 40% av kapitalet i lysa 80/20 bred, 40% i en Golden Butterfly (dvs index/value, långa, korta/råvaru, guld), 20% cash på räntekonto.
Ser till hela fördelningen, ligger på ca 50% aktier, 40% räntor/hedge/råvaror, 10% guld totalt.
Gör gära det! Det är ju avvikelserna från 100% global indexfond som jag tycker är mest intressant. (och vi är nog många på forumet som av olika anledningar smyger runt och avviker
)
GET RICH och STAY RICH! ![]()
100% DNB GLOBAL INDEKS S
Varför måste du hålla dig till höger? ![]()
Det blir lite missvisande då jag ser på hela min situation och “fördelar risk” så att totalen är något jag kan hantera.
Då menar jag:
Privat sparande
Tjänstepension
PPM
Inkomstpension
Bostad
Tjänstepension är i globala indexfonder med en Sverige bias, dvs svenska indexfonder.
PPM: Hög risk - 90% branschfonder (Tech + Medtech), 10% AP7
Boende: 30% belåningsgrad
Privat sparande: 50/50 portfölj just nu. På börsdelen är det idag 38% i rena aktier och 62% fonder.
Fonderna är 25% index och 75% annat (bransch+investmentbolag).
Det låter rörigt, men känns inte så då jag har koll på alla detaljer och kan följa hela portföljen samtidigt.
Jag har svårt att ta steget fullt ut från Get Rich till Stay Rich, även om jag antagligen borde.
Sett bara till privat sparande, d.v.s. inga pensioner eller annat ägande, så ser det ut så här:
-
88% på börsen, varav:
42% i globala aktieindexfonder
21% i andra aktiefonder
37% i enskilda aktier -
12% i räntor, varav:
32% i räntefonder
68% på sparkonton
Jag känner att jag är i en “Could have been rich” fas, om jag visste tidigare vad jag vet nu och hade investerad lite klokare och kanske hade sparat lite mer då också.
Övervägde aldrig det med fire (inget jag hade hört talas om) och nu har jag inte ens 10 år kvar till pensionen. Blir i och för sig en bra pension (ekonomiskt i alla fall) och jag kan nog sluta några år tidigare också, men det hade varit skönt att sluta jobba redan nu.
Get rich fas.
35% Lysa 100% Bred Aktier
35% Allvädersportfölj med krypto
20% Sparkonto rörlig ränta (Buffert)
ca 10% barnspar Lysa 100% Breda Aktier
Anledningen till den höga andelen sparkonto är att min buffert ligger där.
Vill sänka andelen på sparkontot men behöver göra det genom att öka de övriga delarna ![]()
Tar tid men vill inte släppa på bufferten för mkt…
Var har du gömt de sista tio procenten? ![]()
Glömde barnsparet ![]()
Lite oklart om jag skulle ha med det eller inte.
Är ändå en del som påverkar mitt egna sparande
Bros på.
Är man rik om man har 1 million.
Är stay rich samma som fire
Nej man är normalt inte rik om man har 1m i likvida medel.
Man har tillräckligt för att klara sig och sin familj livet ut, det kan röra sig om 5m eller 50m, dvs FI.
Stay rich vs get rich är helt klart ett annat mind-set kring pengar och investeringar, man vet således i vilken kategori man befinner sig i.
Jag beundrar de som i en stay rich fas ligger 100%, eller nära, i aktier/index, men de är lätträknade tror jag. Även RT rekommenderar helt andra portföljer i denna fas.
Sant.
Men man börjar höra mer att även i fire så är det mer lönsamt att ha 100% aktier. Även vid större nedgångar.
Såklart då är ju inte målet att fire pengarna ska ta slut vid typ 85 år. Utan att man har en aktiv peningmaskin.
Har själv räknat på om man nöjer sig med 18000 i månaden. 4 miljoner i lysa/global. Och tar ut 1 mille åt gången. Behöver det bara stiga 5% i 4 år. Och beroende på när man går i fire. Kan man kanske redan i början ta ut 1 million 2-3 år i rad.
Bara spekulerar nu. Så ni white knights of fire behöver inte starta någon föreläsning ![]()
Get rich.
46 % Gammal dyr fond som jag kommer sälja av.
24 % Sparkonton.
20 % Lysa 100% aktier.
10 % Aktier (Avanza & Nordnet) med fokus på utdelning.
Hoppas på Get rich, vem vet!
Vad anser ni om 90% LF global
10% investor B
Bra strategi? tack på förhand.
Fin portfölj
Helt rätt med rejäl bas i billig global indexfond. Personligen är jag inte fan av enskilda aktier så jag hade nog hellre valt en bredare svensk indexfond eller spiltan investmentbolag om det just den typen av bolag du vill ha.
Stay rich.
Har mycket pengar på sidlinjen, i fasträntekonton som jag fasar in i aktiefonder, räntor, lite guld och commodities. Det ska bli något som liknar en allväderportfölj, men mindre guld och commodities, ca 10% vardera, 40% global- och Sverigefonder och 40% räntor, (25% långa, 15% korta).
Jag är inte ngn fire förespråkare, däremot FI, jag gillar att vara ekonomiskt fri och leva hyffsat stort. Har en burnrate som tyvärr nog är 3-5ggr din, har ett bra kapital men jobbar fortfarande en hel del för att jag tycker om det och tror det är bra för min mentala hälsa, inte för att jag direkt behöver.
Alla vet att på riktigt lång sikt är 100% stocks rätt, men när tillväxt inte längre är enda parametern så minskar riskaptiten.
Med en 50% nedgång som tex inte återhämtar sig på 3-5 år så blir jag mindre fri, vilket inte är önskvärt.
Ju mer kapital man har ju mer nominellt blir rörelserna också. Ett klassiskt uttryck är:
Its Easy to loose 10%, it’s hard to loose 1 million.
100% usa index. Känns helt meningslöst att ha typ 10% i Sverige. Har väl aldrig hänt att usa kraschar och Sverige blir ![]()
Alla stora och framgångsrika bolag är från usa. Tror inte amerikaner sitter och velar om de ska lägga 10 % i Sverige ![]()
Get rich fasen fortfarande.
90% på indexfonder på två olika ISK. Ett för pensionen och det andra för bolånet. Resterande 10% läggs till lekhinken.