Vilken portföljstrategi har ni?

Hej!

Det finns en miljon olika trådar om ämnet men de flesta handlar om att utvärdera en enskild individs portfölj och inte en samlad tråd så jag tänkt att jag gör en egen.

Jag undrar vad ni har för portföljstrategi och varför ni just valt den strategin? Vad är det ni värdesätter i en portfölj?

Jag kan dela min egna vision och portföljstrategi:

Har tänkt att jag först skulle maxa ett osakesäästötili (där man endast kan handla med aktier) som skulle funka som ett “skyddsnät” och ett pensionssparande där jag främst investerar i finska börsaktier.

Sedan investera på ett vanligt investeringskonto i 3-4 olika globala indexfonder för att få bästa räntan på portföljbelåning som skulle kunna utnyttjas vid eventuell nedgång på börsen. Har även tänkt att om banken går med på det kunna använda investeringskontot som säkerhet för eventuellt bostadslån.

Har även en buffert på 3 månadslöner på ett fasträntekonto, ett såkallat “IDSSK” Ifall Det Skiter Sig Konto :joy:

Min vision är att ha tillräckligt “säker” portfölj så jag vågar hålla på med belåning ifall allt skulle gå helt åt helvete så blir jag iallafall inte skuldsatt och på detta sätt även våga ta lite risk utan att man går sömnlös på nätterna :joy:

Så i princip stor del i finska marknaden och resten i globala indexfonder. Är beredd på att bli roastad men kör hårt och dela er egen strategi :smile_cat:

3 gillningar

Min strategi är rätt simpel: Jag håller allt i aktier, inga andra tillgångar. 40 % Sverige, 40 % globalt, 20 % tillväxtmarknader exklusive Kina. Resonemang:

• 40 % Sverige eftersom avgifterna och skatterna är lägre samt studier visat att en hemvikt på 20-50% givit lägre risk historiskt i de flesta marknader.
  • 20 % tillväxtmarknader eftersom de har en lägre korrelation med utvecklade marknader än dessa har med varandra, samt eftersom de har en högre risk som jag hoppas bli belönad för. Detta har inte varit en vinnande strategi under min tid som investerare. Tillväxtmarknader spurtade rejält innan jag började investera och har inte gått jättebra sedan dess, men jag vägrar byta båt och hoppas att mitt tålamod ska löna sig.
  • Exkluderar Kina eftersom kapitalkontroller, assymetriska politiska risker och kraftig statlig inblandning i aktiemarknaden gör att jag inte litar på att priserna på kinesiska aktier reflekterar deras faktiska risk för mig som svensk investerare. Plus folkmord, krossandet av demokratirörelsen i Hongkong, organskördandet av politiska och religiösa fångar och hundra andra anledningar.
  • Övrigt i globalfonder, vilket endast ger mig typ en fjärdedel i Förenta staterna. Inte heller detta har varit ett lysande beslut hittills. :smiley:

Jag kör rätt hårt på principen att inte sälja och på att se hela portföljen som en helhet. Inga jäkla hinkar. Håller heller inget buffertkonto, utan använder portföljbelåning om jag behöver mer pengar än jag har tillgängligt, och sedan betalar jag av belåningen med nysparande över tid. Jag säljer inte heller för att ombalansera, utan ombalanserar endast med nysparande. Vid något tillfälle har jag gjort en rejäl ombalansering genom att köpa nytt med portföljbelåning och sedan återigen jobba ned belåningen över tid.

Jag försöker att inte tajma marknaden och köper så fort jag har pengar, men jag har tillåtit mig att trycka in lite extra i börsnedgångar, återigen genom portföljbelåning. Till exempel gjorde jag en del köp i april-maj som motsvarade kanske ett halvårs sparande i vanliga fall. Men det har inte så mycket påverkan i verkligheten och är mest mitt sätt att få något att göra när det gungar på sjön.

Ska väl tillägga att även om jag investerat på sätt som i efterhand inte varit rätt satsningar (tillväxtmarknader, mindre Förenta staterna) har det faktum att jag hela tiden varit fullt investerad i aktier fortfarande givit mig en alldeles utmärkt avkastning och jag är nöjd. Jag hade haft mer om jag investerat allt i globalfonder, ännu mer om jag investerat allt i Förenta staterna, och ännu ännu mer om jag satt allt i Amazon och bitcoin, typ. Men min strategi har givit mig fullt godkända resultat, och jag tänker fortsätta med den framöver.

5 gillningar

Haha lite roligt att du exkluderar Kina och så har du kinesiska tecken som profilbild :joy:

De låter som att du har lite samma tänk som jag, jag tycker även att investera på hemmafronten ger lite av ett andrahandsvärde och det är betydligt lättare att faktiskt analysera marknaden på hemmafronten då man förstår arbetskulturen, lagar, beskattning osv…

Angående tillväxtmarknader så det är jag inte intresserad av, tror lite att pengar dras till pengar och för fattigare länder tror jag att det är längre väg till framgång än man själv tror.

2 gillningar

Jag tycker mycket om Kina och har bott i landet i ett år. Jag har också tillbringat mycket tid i Hongkong. Men jag avskyr deras regering. Jag tycker om språk och min profilbild är tecknet för ”språk” i traditionell kinesisk skrift (Hongkong, Taiwan) och på japanska. I kommunistkina och Singapore används förenklade kinesiska tecken och där ser tecknet annorlunda ut (语 istället för 語). Jag investerar i både Taiwan och Japan, så då tycker jag att det ändå platsar!

Jag är inte särskilt intresserad av att analysera marknaden, dock. Kör stenhårt på indexfonder. Aldrig ägt en enskild aktie.

Tillväxtmarknader har historiskt överpresterat, beroende på vilken period man tittar på, men det var ett tag sedan de visade det. De har en tendens att vara spurtiga, så kan gå kräftgång under lång tid för att plötsligt dra iväg.

4 gillningar

Ahh, jag fatta att du investerar i aktier på hemmafronten men index är inget dåligt alternativ :+1: Orsaken till att jag investerar i enskilda aktier i osakesäästötilin är för att man kan köpa och sälja skattefritt och det ger en helt annan kontroll över just den portföljen, dessutom så tycker jag det är kul så lite av en hobby också.

jag vet inte riktigt angående tillväxtmarknader, tror nästan mer på krypto isåfall. Finns inga rätta svar, ingen kan veta och “historiskt avkastning” som folk gillar att prata om här berättar inget om framtiden. Det är kanske sannolikt att de kommer fortsätta i samma takt som förut men inte alls säkert.

Som man ser på grafen din så har det varit stora uppgångar men det har kommit ner nästan lika hårt så man får ju fundera att hur lönsamma de faktiskt är, men lyckas man sälja i rätt ögonblick så är det skitbra :+1:

Åh, jag säljer aldrig. Att försöka tajma marknaden är lika fruktlöst som att köpa enskilda aktier. Grafen visar avkastning relativt utvecklingsmarknader. När den går nedåt betyder det alltså inte att man förlorar pengar, utan bara att det går sämre än om man investerat i utvecklade marknader. Nedan har du en riktig glädjegraf om man vill tro på tillväxtmarknader (jämför med utvecklingsmarknader exklusive Förenta staterna för extra boost!). Men grafer visar bara historien, och det beror som sagt på vilken period man tittar på. Jag har en gång för tolv år sedan beslutat mig för att hålla 20 % och ingen av faktorerna som fick mig att ta det beslutet har ändrats sedan dess, så jag fortsätter med det. De har inte givit mig lika mycket som andra delar av portföljen, men de har inte gått back, heller.

1 gillning

Den grafen såg nog betydligt mer attraktiv ut :joy:

Hur har portföljen din prestera då? Är du nöjd över resultaten?

Kanske bra att förtydliga att du håller allt i aktiefonder, förstod det när jag läste ditt svar nedan:

Tycker för övrigt att det var väldigt intressant att läsa det du skrev om din tid i Kina och lärdomar därav! :smiley:

3 gillningar

Min totala portfölj innehåller flera olika portföljer/strategier.

Om jag exkluderar barnspar ser det ut såhär ungefär just nu:

20% av totalen:
Buffert: 75/25 portfölj av låg volatilitet etf’er / sparkonto

40% av totalen:
Golden apache

40% av totalen:
Lysa 100% breda aktier

Jobbar på att bufferten ska sänkas % genom att investera i de andra två spåren.

2 gillningar

100% dnb global. Om man har flera fonder blir det lätt för mycket pill.

3 gillningar

Jag gillar din strategi om du skulle ha 3-4 globala indexfonder för bästa räntan för portföljbelåning. Belåning är bra för en riskjusterad portfölj vid stor nedgång, tror ja iaf. :joy:

Tja, det är indexfonder, så de har presterat som index. Varken bra eller dåligt. Och riskjusterat efter avgifter har jag garanterat fått bättre resultat än snittinvesteraren. Det är jag nöjd med.

Jag måste erkänna att jag är så indoktrinerad att jag inte ens tänkte tanken att man kan vilja investera i enskilda aktier. :sweat_smile:

3 gillningar

Vilka lågvolatila etf:er kör du på? Jag har själv valt en som följer Europe minimum volatility index och en som följer Euro STOXX low volatility :+1:

2 gillningar

Jag har nå’t eget hopkok, så strategi och strategi… :thinking:
Vi kan kalla den @Polyfalante -modellen utan EM, för enkelhetens skull. :smiley:

3 gillningar

Tyckte det var rätt ballsy att gå all in på stockpicking :crazy_face:

1 gillning

Ahmen typ 50 % global index (webn), 25 % AW, 15 % svenska investmentbolag, 10 % cash och korta räntor och 2 % bear/bull cert (x5-x20).

2 gillningar

Ville blanda lite för att sprida risker osv men de följer varandra ganska väl ändå…

Det är en jämn fördelning på samtliga! Så lite övervikt Sverige och Europa om man utgår från klassiska global index tänket.

Min strategi är att det ska vara enkelt, billigt och marknadsviktat. Mer konkret har jag valt 100% WEBN.
Om jag hade en portfölj med mer än en komponent så vet jag med mig att jag skulle få feeling och försöka tajma marknaden genom att ändra på vikterna.

3 gillningar

Ca 88% aktiefonder efter marknadsvikt.
Kör billiga breda fonder med global Index, tillväxtmarknader, småbolag samt investmentbolag. Snittavgift 0.28% efter hur allt är viktat.

Dessutom satt upp en Google sheet för full överblick över allt inkl kursdata, komplett köphistorik med snitt osv… Även börjat lägga in såpass mycket funktioner i efterhand att det inte är värt att byta fond/er om man skulle få för sig det, då det blir för mycket pill att ändra om i bladet. Just keep buying :grinning:

12% i grundutförandet av allvädersportföljen.

+4.73% i skrivande stund sen starten 23 april, nöjd med det. Tanken är att fortsätta köra den men kanske öka andelen till 15-20%. Sedan succesivt om kanske 15-20 år börja flytta över gradvis från Aktieportföljen dit.

Jag har en buffert på sparkonto som utgör ca 3,5% av kapitalet. Resterande 96,5% är allt investerat i enskilda aktier enligt en diversifierande strategi.
Min tanke är att pengars normaltillstånd är arbetandes för mig. Time in the market är bästa försvar mot dåliga tider så inget ska va oinvesterat om det finns något vettit att investera i.

2 gillningar