Feedback på livsportfölj

God morgon,

Jag har haft turen att plötsligt få ett tillskott på en stor summa pengar som jag nu tänker att jag ska sätta i fonder. Har ganska dålig koll på sparande generellt, så har läst in mig på Rikatillsammans.se och valt ut en portfölj baserad på fondrekommendationer här från.
Skulle vara väldigt tacksam för feedback!

Backgrund och motivation

• Kommer pytsa ut pengarna i fonderna över 24 månader. Jag vet att vetenskapen säger att det i princip alltid är bättre att bara pytsa in allt på en gång, men jag har inte nerver för det. Vill kunna sova gott på natten och känner mig mer bekvämt med att sprida ut det över två år.
  • Portföljen innehåller ganska många olika fonder. I vissa fall ganska överlappande exponering. Det är främst, även här, för att kunna sova gott, och minska min “motpartsrisk”. Om det, mot förmodan, skulle kunna vara så att någon enskild fond dras in i någon form av skandal där de fifflat eller så :slight_smile:
  • Min riskvilja är låg till medel
  • Min horisont är att detta skall vara livslångt (ca 50 år)
  • Jag planerar att gå i tidig “pension” där jag försöker leva på mina besparingar. Så om inte allt för lång framtid så kommer jag att gradvis börja nalla på sparandet.
  • Det kommer att stoppas in mer pengar i portföljande genom sparande löpande enligt samma fördelning.
  • Det kan komma en större klumpsumma pengar igen om ca 5-10 år.

Så till portföljen:

Andel Huvudtyp Subtyp Vad?
5% Global Smågbolag Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
23% Global Index SPP Aktiefond Global
23% Global Generell Länsförsäkringar Global Indexnära
2% Sverige Generell Spiltan Aktiefond Investmentbolag
2% Sverige Index PLUS Allabolag Sverige Index
2% Sverige Småbolag PLUS Småbolag Sverige Index
2% Krydda Digital Security iShares Digital Security
2% Krydda Health iShares Healthcare Innovation
2% Krydda Ny teknik Xtrackers MSCI World Information Tech (XDWT)
2% Tillväxt Index Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
2% Tillväxt Emerging Markets Avanza Emerging Markets
12% Guld Guld Xetra-Gold
5% Räntor Global Mix AMF Räntefond Mix
15% Kontanter Cash Euro eller SEK

Jag tänker behålla ca 15% utanför i kontanter för att kunna köpa på eventuella dippar.

Ge mig gärna feedback! Vad har jag missat?

Välkommen!
Generellt god diversifiering, fina fondval.

Om jag tolkar det hela rätt är det någon typ av värdebevarande/FIRE portfölj du vill åstakomma? Har du kikat på RikaTillsammansportföljen eller kanske GoldenButterfly?

Kan föreslå ett exempel på GoldenButterfly (som jag är lite svag för :slight_smile: och hade gått all in i om jag var i närheten av FIRE )

Aktier 40%
20% SPP Aktiefond Global
20% Plus Allabolag Sverige
(går ju såklart att sprida bland flera fonder om du vill, efter tycke och smak)

Korta räntor 20%
10% Bankkonto hos nischbank
10% Bankkonto hos nischbank, bundet 1-3 år

Långa räntor 20%
10% iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04
5% iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL
5% xTrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) – DBXG

Guld 20%
10% Xetra 4GLD
10% WisdomTree GZUR

1 gillning

Du har väl egentligen inte missat något men tror du gör dig själv en otjänst med så många innehav.
Alla innehaven på 2% tycker jag du bör ta bort/slå ihop med övriga innehav i din portfölj.
Dina kryddor i form av ETF:er har även extra avgifter eftersom du kommer att köpa under 24 månader
(eller kanske ännu längre med din kommande klumpsumma?)
De kommer sannolikt inte skapa något mervärde ändå, men däremot mer strul och nya kostnader vid ombalansering av portföljen.
Många som påbörjar sin resa på börsen skapar krångliga portföljer för att sedan ångra sig.
Så min rekommendation är att du tänker igenom detta en gång till.

5 gillningar

Hej! Jag tycker du har tänkt bra överlag. Jag skulle dock, vis av erfarenhet, slå ihop vissa innehav till ett för att förenkla. De tre nedersta fonderna jag citerar från dig ingår allihop i den översta. Därför skulle jag gjort, och nyligen också gjort, lagt allt i SPP Aktiefond Global som innehåller också tillväxtmarknader. Du vill till synes ha cirka 15% tillväxtmarknader i din portfölj och det får du indirekt från just SPP’s globalfonder. Gör du detta har du 50% att fördela på allt annat du tänker dig.

Jag kan tillägga att jag också är ett stort fan av både Rika Tillsammans, Permanent Portfolio, Golden Butterfly och till sist All Weather-portföljer. De har en låg/medel risk precis som du önskar.

1 gillning

@Alec Det är inte riktigt enbart värdebevarande. Det är inte direkt en FIRE portfölj, men jag har lekt med tanken och simulerat om det skulle vara möjligt. I de beräkningarna så krävs då att portföljen genererar minst 6% årligen (innan inflation). Inflationen har jag räknat upp gradvis från 2% idag till 4% om typ 10-15 år och framöver.
Anses det vara värdebevarande? Ingen aning.

Tack för tipset om GoldenButterfly. Verkar rimligt. Men känner spontant där att jag skulle vilja öka på aktiedelen något :slight_smile:

Stort tack för input! Jag håller med dig. Det är lätt att det blir rätt spretigt när man sitter av ett smörgåsbord av roliga fonder och annat.

Vad är det för extra avgifter när man handlar ETFer du hävisar till?

Det låter rimligt! Tack för tipsen.
En alternativ portfölj då, med lite annorlunda fördelning, och som är lite aggresivare än de portföljer du nämner skulle då kunna se ut såhär:

Fördelning Huvudtyp Subtyp Fond
50,0% Aktier Global SPP Aktiefond Global
10,0% Aktier Sverige PLUS Allabolag Sverige Index
15,0% Guld Guld Xetra-Gold
15,0% Räntor Global Långa AMF Räntefond Lång
10,0% Kontanter EUR eller SEK Bankkonto

Enklare än så tror jag inte det går att få till :slight_smile:

Måste fundera några vändor till känner jag.

7 gillningar

Courtage och spread.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/21/allt-du-behover-veta-om-etfer.html

Tyvärr innehåller den nästan uteslutande Sverige:
http://www.fondtoppen.se/fundguide/#FundHoldingsFinder

Ser mycket bättre ut! :slightly_smiling_face:

Jag ändrade strategi något.

1. Kändes för jobbigt att ha en fond av varje typ. Vet inte varför. Men var mentalt jobbigt. Så, istället för att våndas, så beslöt jag behålla dubbla likvärdiga fonder av varje typ.
  2. Dessutom tog jag bort långa räntor ur fonden, då jag egentligen inte ser poängen med dem under överskådlig framtid (under resten av min livstid?). Jag får väll värdera det hela igen om 10 år eller så.

Fördelningen landade slutligen på:

Fond Andel
SPP Aktiefond Global 30,0%
Länsförsäkringar global 30,0%
PLUS Allabolag Sverige Index 5,0%
Avanza Zero 5,0%
WisdomTree Physical Swiss Gold 7,5%
Xtra gold 7,5%
Bankkonto 15,0%

Det blir alltså

Vad Andel
Global Aktie 60%
Sverige Aktie 10%
Guld 15%
Kontanter 15%

Vidare har jag satt upp automatisk överföring så att dessa investeras i 18 lika delar över 18 månader.
Avanza Zero är den som blir lite jobbig, för har förstått att den är begränsad i hur mycket man kan köpa per dag. Så där får jag väll sitta och klicka några dagar.

Nu kör vi!

Ps. För den som vill timea marknaden, så är det således ett säkert tips att allt kraschar om exakt 18 månader :wink:

4 gillningar

Exakt detta hände mig vid covidcrashen, det är så typiskt haha.

Här kommer en uppdatering efter första kvartalen.

Jag är väldigt nöjd. Ingen fantastisk avkastning, men det hade jag inte heller förväntat mig. Däremot verkar jag ha lyckats att minska volatiliteten, vilket precis var poängen.

Jag håller fortfarande på att stegvis köpa in mig på börsen och en stor del är således fortfarande cash.
Så här ser kurvan ut jämfört med index:

Som man ser så är gröna kurvan för portföljen betydligt mindre volatil än index.
Precis vad jag sökte för att kunna sova gott om natten.

Nästa steg är att omvändla en del cash till värdepapper i November sedan avstämning igen i Februari.

Portföljen är i skrivande stund:

• Globala aktier: 20%
  • Svenska aktier: 5%
  • Global small cap: 5%
  • Emerging markets: 2%
  • Långa räntor: 10%
  • Guld: 10%
  • Commodities: 1%
  • Cash: 47%

Så, fördelningen är inte enligt plan ännu. Men det kommer att styras upp under de närmsta året genom köp.

4 gillningar