RikaTillsammans-portföljen - fördelning

Hej!

En fråga till er som äger RikaTillsammans-portföljen, följer ni förslaget från 2021 med fonder (enligt nedan)? Eller avviker ni från detta och i så fall varför?

Rikatillsammans-portfoljen 2021

3 gillningar

Jag kör Spiltan, LF Global, Lysa och Småbolagsfond. Inga räntor eller guld.
Är nöjd med fördelning och utvecklingen.

Jag kör fortfarande på detta upplägg för just denna portfölj. Kan tänka mig korta räntor nu istället för kontanter.

4 gillningar

Hur gick 2022? Kanske finns en länk? Reallokerar du under vissa förutsättningar eller tidpunkter?

Här kan du följa utvecklingen för portföljen:

https://www.shareville.se/medlemmar/rikatillsammans/portfolios/11573/yield

1 gillning

I princip ja. Två avsteg

Hälften av SPP har jag satt i ETFen Vanguard All World High Dividend eftersom jag ville ha lite mindre tech exponering och mer värde.

I guld delen har jag tagit 5% till ETF WisdomTree Silver. Gått ungefär som guld men mer volatil.

Håller fortfarande på att köpa i mig men varje månad är numera en rätt liten del.

Måste snart ombalansera men drar mig lite för det efterdom det blir rätt mycket in i långräntorna och jag är inte säker de bottnat än. Drar på det ett tag till :slight_smile:

1 gillning

Det kanske går att läsa sig till någon annanstans men jag funderar på varför det är två europeiska långräntefonder @janbolmeson? Skiljer väl inte så mycket åt mer än något längre löptider för DBXG?

Jag kanske inte kvalar in i denna tråden men jag använder sedan början av året (februari) de ingående komponenterna men med annorlunda viktning i min långtidsportfölj (5-30 års horisont). Eftersom jag fortfarande betraktar mig som i get-rich-fasen så har jag viktat upp aktiefonddelen till 75% (med 20% home bias), Guld 10%, sparkonto 10% och långa räntor 5% (inte mer för långa räntor känns lite läskigt).
Årets utveckling 11,5%. Som värst -16% då samtidigt svenska börsen låg -25%. Har visat sig passa min risktålighet. Tänker under närmsta ca 8 åren växla ner aktiedelen till 50% som min variant av en stay-richportfölj. Benchmarkar mot Lysa med motsvarande aktieandel.

Vilka två andra fonder tänker du på?

Jag tänker på IBCL och DBXG. Är det inte lite overkill att ha båda fonderna? Borde räcka med att välja någon av fonderna? Det som skiljer IBCL och DBXG är väl att DBXG har något lägre löptid?

2 gillningar

Ja det är bara 15-30 år jämfört med 25+ år. Tanken är väl att hamna så nära ursprungliga PP som möjligt.

Tittar man på senaste katastrof året för långa räntor (sämsta på ett sekel?) så skiljer det inte jättemycket mellan dem. IShares 15-30 år har backat 34% och Xtracker 25+ år har backat 38%. Vet inte om det är någon större skillnad i exponering i övrigt.

Nackdelen är att månadssparande måste vara rätt högt om man ska kunna köpa alla delar varje månad. 5% i Xtracker på 275 EUR kräver månadssparande på 60 papp. Slår man ihop de 2 * 5% till iShares vid 180 EUR kommer det åtminstone ner till 20 papp.

Annars får man hålla på som jag gör med att rotera sparandet per månad i de olika. Lite meckigt men går.

Jag hade dock gärna sett om man kunde slå ihop dem men har inte satt mig in i det tillräckligt för att ändra på det.

Kanske en idé för årets uppdatering @janbolmeson ? :slight_smile:

2 gillningar

Såhär fick det bli för mig då jag förenklade lite. Hade först tänkt köpa DBXG eftersom den har längst löptid av de två alternativen till europeiska räntefonder men valde att köpa IBCL av praktiska skäl då jag inte har någon större summa investerad och där kunde jag handla fler andelar.

Aktier 25% Avgift Risk
DNB Global Indeks S 20% 0,21% 5
PLUS Allabolag Sverige Index 5% 0,20% 6
Långa räntor 25%
iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) – IS04 15% 0,07% 5
iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) – IBCL 10% 0,20% 4
Korta räntor 25%
Sparkonto SVEA 25% 0,00% 0
Guld 25%
Xetra-Gold 25% 0,30% 5
Total avgift: 0,16%

(Investerar inte i tillväxtmarknader)