Indexnära portfölj med minskad drawdown

Jag har funderat länge på hur jag ska investera på ett sätt som passar mig utan att hitta vad jag letar efter så jag har försökt bygga en egen portfölj som passar följande kriterier.

• Minska de största nergångarna
  • Minska total tid som portföljen är negativ under någon tidsperiod
  • Avkastar så nära global index som möjligt
  • Enkel med få fonder/etfer
  • Fonder/etf med låg spread/avgifter
  • Fonder/etf med hög omsättning
  • Tillåter mig ta något aktivt beslut för att klia den där “jag gör nytta” känslan. Beslutet får däremot inte vara så det kan sabotera hela portföljen.

Grunden är en portfölj med 50% globala aktier, 40% långa obligationer och 10% guld. När man ser att de globala aktierna är ner minst 15% från all time high så ändrar man till 90% globala aktier och 10% svenska. Man stannar kvar i denna portföljen tills man är 10% över vad all time high var innan.

Fördelen med detta systemet är att du ligger alltid i vad som kan anses vara vettiga portföljer. På sin höjd så får du inte max avkastning eller du hamnar i en nergång som är längre än önskat. Fördelen är du kan känna att du gör något aktivt för du bestämmer själv när du ska byta från den säkra till den osäkra portföljen. Tror du börsen går ner 20% denna gången? Vänta då och byt. I värst fall missade du nergången och allting gick tillbaka igen. Orkar du inte angagera dig mer så bara sluta titta på den och det kommer gå bra ändå.

Backtestar jag detta på olika perioder med start sen 2009 så får jag

Portfölj Period CAGR Min CAGR Max CAGR Max drawdown Negativt utfall
100% global 1 år 11,74 % -12,64 % 43,01 % -26,66% 100%
100% global 2 år 11,38 % -4,53 % 29,86 % -26,66% 100%
100% global 5 år 12,27 % 6,02 % 16,12 % -26,66% 55%
100% global 14 år 10,49 % - - -26,66% 20%
Adaptiv 1 år 8,99 % -9,46 % 31,25 % -15,00% 98%
Adaptiv 2 år 10,10 % 2,29 % 22,20 % -15,00% 62%
Adaptiv 5 år 11,78 % 8,54 % 15,48 % -15,00% 25%
Adaptiv 14 år 11,02 % - - -15,00% 9%

“Negativt utfall” är den längsta perioden som portföljen är negativ. Så med 100% global så från dagen du gick in så kan din portfölj ha varit negativ i nästan 3 år av total 5 år beroende på vilken månad du startade.

En viktig sak vid backtesting är att allt är räknat i SEK så index används inte för back testing utan fonden man skulle investera i som ‘Storebrand Global All Countries A SEK’ lika så är guldet i SEK.

Som alltid så är detta inte en portfölj som passar alla men den passar mig bra som det ser ut nu och kanske någon mer är intresserad av den. Den skiljer sig från de flesta andra där de är 100% i aktier eller 100% utanför alt där du byter till olika tillgångslag som ev går åt fel håll än man tänkt sig. Denna ska alltid komma igen oavsett vad för i värsta fall sitter du på 90/10 global/svenska aktier.

1 gillning

Riktigt nice med en max dd på -15%. Just att ha en nedre gräns för detta är psykologiskt viktigt. Det är få personer som klarar av en rejäl nedgång, att ha en absolut gräns känns vettigt. Blir det alltid -15%? EOD-data borde väl inte ge en så exakt siffra när du stiger ur en position?

Ser att du är inne och klämmer lite på all time high - kom återigen att tänka på en gammal bloggpost - vet inte om den hjälper, men intressant tycker jag i alla fall:

antar att du sett denna tråd.

1 gillning

Den blir ca hälften från global index som för denna period var -26% (Under corona) i och med att det endast är 50% aktier i portföljen som är aktiv under den tiden.

Ser nu att din hamnar på närmare 28% i drawdown under 2012. Så där måste man ha is i magen med den men klara man av det så kan man inte slå dina 16% i CAGR.
Jag har bara data från 2009 här och perioden 2000 till 2009 var en mycket tråkig period för värds index där denna algoritm nog skulle göra sämre från sig. Så att din går så bra under även den tiden är imponerande.

Du kan backtesta likvärdiga tillgångar hos https://www.portfoliovisualizer.com/ med mycket längre tidshorisonter samt rullande perioder med ombalansering mm.
För övrigt är det en chimär att hitta en strategi som förväntas ge 11% cagr till 15% Drawdowns, då har man bara lyckats pricka in en riktigt bull run period i sin backtest.

Tack, den har jag följt och det är ett imponerande jobb han har gjort!

De passar inte riktigt vad jag var ute efter. Dels så blir det för mycket med 20 ETF/fonder i den avancerade. Den enkla har för mycket guld i sig för de ETF jag har hittat har för låg omsättning. Vill inte råka bli fast i en ETF.

Jag vill även ha en portfölj som är testad i SEK så jag kan vara säker på att det är vad jag kommer se. Tittar jag på portföljen och ser att den är ner 50% så kommer jag inte bli gladare att i EUR/USD så är den bara ner 25%. Som 2011 står USD/SEK i 6:-, nu 11:-. Det gör stor skillnad i vad vi ser här i Sverige.

Sen gillar jag att följa börsen så jag vill gärna få vara med och ta något aktivt beslut. Definitivt inget de flesta bör göra.

Jag har byggt ett eget problem för att backtesta och har data per vecka för att få så bra max drawdown som möjligt. Men får nog gå över till månads data så jag kan testa längre bak.

Där finns ju några alternativ som kommer längre ner i tråden som presterar bra med färre komponenter.
Men tänker att en allvädersportfölj på ett sätt ger mer utrymme för egna tankar som du är inne på, har man rätt blir det lite extra fart och har man fel är det ingen katastrof.

1 gillning

Hans allvädersportfölj är inte extremt lång från min så tankarna är detsamma.

Hans grundportfölj har

• 30% Aktier
  • 20% Statsobligationer
  • 20% Realränteobligationer
  • 30% Guld

Min är

• 50% Aktier
  • 40% Realränteobligationer
  • 10% Guld

Är säkert inte lika bra som hans i alla väder men jag tar hellre mer volatilitet och ett bet på att börsen kommer gå upp i det långa loppet. Helt klart ett bet som kan gå åt fel håll och hela världsbörsen börjar beter sig som japan. Men ser det som ett ok bet att ta för min risknivå.

2 gillningar

Den förra portföljen klarade sig bra i tider av uppgång likt det vi har haft i 14 år nu men jag vill ha ett system som även klara period 2000-2014 och efter lite letande hittade jag följande. Denna är mer av en vanlig momentum portfölj.

Den byter ungefär 5 ggr per år mellan att vara helt i global index mot att vara i en 40/50/10 portfölj (Global, obligationer, guld). Den presterar ännu bättre om man helt går in i guld eller obligationer men vill hellre gå till en allvädersportfölj än att risker att man stöter på en svart svan. Håller det även i framtiden så kanske man öka upp obligations delen.

100% global 1 år 7,81% -38,19 % 40,48 % -40% 100%
100% global 22 år 6,22% - - -40% 31%
Momentum 1 år 9,37% -13% 33% -16% 100%
Momentum 22 år 8,66% - - -16% 9,5%

Perioden innan 2014 var svår men här får vi en 2,4% överavkastning mot index och framför allt till en max drawdown som är 1/3 så stor samtidigt som vi minskar totala tiden som portföljen är negativ till 1/3 också.

Ser det som intressant är att den i 3 månader nu har signalerat att man ska vara i den säkra portföljen så vi får se om det stämmer de närmaste månaderna.

1 gillning

Insåg att guld inte fungerar i denna för avgifterna för en guld ETF blir 0,34% per transaktion. Består 10% av portföljen av guld och man gör 5 portföljbyten om året så kostar det 0.34% på årsbasis. Detta är nästan lika mycket som vad guldet ger i extra avkastning så inte värt besväret.

Kör man med en 20/80 global/obligationer portfölj som byter till 90/10 global/sverige istället så blir resultat.

Momentum 1 år 9,54% -10% 35% -11% 100%
Momentum 22 år 8,83% - - -11% 6,8%

Detta är något bättre än med guld men man sätt stor tillit till att man träffar rätt för det är bara 20% global index i den säkra portföljen nu. Vilket ger att är den fel och börsen går upp så missar man mycket av den uppgången. Men bättre det än att vara med på en större nergång.

1 gillning

Så spännande, påminner lite om min egen strategi och hur jag gillar att investera, är detta upplägget du använder dig av nu? Vad väljer du för fond eller etf: till långa obligationer?

Har ändrat en del på den sen senaste inlägget och har inte börjat använda den ännu. Ligger nu mycket utanför börsen i väntan på bättre ingångsläge (Japp, typiskt misstag att göra men får en 4% i ränta utanför börsen nu). Sen säger den att man ska ligga utanför nu men den bör ändra sig snart så som börsen har gått. Sen får man inte glömma att i SEK så ser det helt annorlunda ut än när man sitter och tittar på hur S&P 500 går. USD/SEK är ner hela 10% på 2 månader.

Som det ser ut nu så kommer jag låta 25% av portföljen styras av denna tills den har visat att den går att lita på. Som alltid så kan man aldrig vet hur bra den fungerar när den då är tränad på historisk data för det förutsätter så klart att historien återrepeterar sig.

För långa obligationer så blir det “AMF Räntefond Lång” som kommer användas.