Hej, jag stod i valet mellan att skapa en egen tråd eller ställa frågan i en av de väl utvecklade allvädersportfölj-trådarna, men jag vill inte störa den mer avancerade diskussionen med mina mindre avancerade funderingar ![]()
Kort sagt: Jag är en neurotisk kille, så jag gillar tanken med en allvädersportfölj. Men jag är också en neurotisk kille, så jag gillar inte tanken att gå emot forskningens och forumets samlade visdom (köp index och sitt still i båten). Jag är även en neurotisk kille, så jag gillar inte att ha avancerade portföljer med ett eller flera dussin olika instrument där jag konstant kan ifrågasätta fördelningar och investeringsbeslut.
Min fråga blir då den här: Går det att skapa en simpel portfölj som i mångt och mycket liknar en helt “vanlig” portfölj (breda index), men med en “tilt” mot en enkel version av typ en Golden Butterfly/Allvädersportfölj, och på så vis skapa en portfölj som inte är jättebra på någon av delarna men kombinerar två investeringsfilosofier man gillar? Gärna om möjligt på KiwiTrader för enkel strukturering och ombalansering.
Mina tankar går något åt det här hållet:
60% Aktier (MSCI ACWI, kanske lite home bias)
20% Räntor (25/25/25/25 realränteobligationer och statsobligationer USA och Europa?)
20% Guld (iShares Physical Gold ETC, eventuellt blanda in gruvor, råvaror, råvarubolag?)
Då med så få ETFer som möjligt utan att kompromissa för mycket med diversifieringen.
Är detta dumt? Jag tänker att det i praktiken ska vara lite samma sak som att inte kunna välja mellan en allvädersportfölj eller typ lysa och därför ha båda två, fast i det här fallet kombinerat i samma portfölj. En vanlig indexportfölj med “tilt” åt allvädersportfölj.
Tar gärna emot feedback från er som är mycket bättre på teorin bakom allvädersportföljer än vad jag är.