Allväderskrydda på "vanlig" portfölj

Hej, jag stod i valet mellan att skapa en egen tråd eller ställa frågan i en av de väl utvecklade allvädersportfölj-trådarna, men jag vill inte störa den mer avancerade diskussionen med mina mindre avancerade funderingar :sweat_smile:

Kort sagt: Jag är en neurotisk kille, så jag gillar tanken med en allvädersportfölj. Men jag är också en neurotisk kille, så jag gillar inte tanken att gå emot forskningens och forumets samlade visdom (köp index och sitt still i båten). Jag är även en neurotisk kille, så jag gillar inte att ha avancerade portföljer med ett eller flera dussin olika instrument där jag konstant kan ifrågasätta fördelningar och investeringsbeslut.

Min fråga blir då den här: Går det att skapa en simpel portfölj som i mångt och mycket liknar en helt “vanlig” portfölj (breda index), men med en “tilt” mot en enkel version av typ en Golden Butterfly/Allvädersportfölj, och på så vis skapa en portfölj som inte är jättebra på någon av delarna men kombinerar två investeringsfilosofier man gillar? Gärna om möjligt på KiwiTrader för enkel strukturering och ombalansering.

Mina tankar går något åt det här hållet:

60% Aktier (MSCI ACWI, kanske lite home bias)
20% Räntor (25/25/25/25 realränteobligationer och statsobligationer USA och Europa?)
20% Guld (iShares Physical Gold ETC, eventuellt blanda in gruvor, råvaror, råvarubolag?)

Då med så få ETFer som möjligt utan att kompromissa för mycket med diversifieringen.

Är detta dumt? Jag tänker att det i praktiken ska vara lite samma sak som att inte kunna välja mellan en allvädersportfölj eller typ lysa och därför ha båda två, fast i det här fallet kombinerat i samma portfölj. En vanlig indexportfölj med “tilt” åt allvädersportfölj.

Tar gärna emot feedback från er som är mycket bättre på teorin bakom allvädersportföljer än vad jag är.

10 gillningar

Hej - intressant fråga du ställer.

Fundera eventuellt på en tredje möjlighet;

eftersom du nämner Kiwitrader kunde du ju välja att följa antigen André Granströms taktiska eller strategiska portföljer på Kiwi (sök på “VQM”),
eller Nicholas Ahonens allväders på Kiwi (sök då på “Allvädersportföljen”).

Då slipper du mecka med fördelning etc. själv.

1 gillning

Det beror ju på vad du är ute efter.

Att säga att “köp index” är bäst enligt forskningen stämmer ju inte riktigt.
Om det är maximal absolutavkastning du är ute efter så säger forskningen att du bör ta större risk än index.
Om det är maximal riskjusterad avkastning du är ute efter så säger forskningen att du bör diversifiera mer än aktieindex.

6 gillningar

Hej Jacob, tack för svar!

Känner väl till portföljerna! Även om de löser problemet att behöva mecka med fördelningar själv tror jag inte att det skulle funka för mig långsiktigt att följa någon annans komplicerade portfölj, då det introducerar just tillit till en främling och dennes val av fonder och fördelningar. Inte för att jag inte tror att de vet vad de gör, men jag kan nog aldrig känna mig 100% trygg med det.

Jag har hellre en idiotsäker portfölj själv än litar på att någon annan förvaltar en komplex portfölj åt mig om du fattar vad jag menar.

2 gillningar

Hej, ja självklart är det som du skriver. Jag menar kanske snarare det bästa eller vanligaste rådet till en person som mig från personer jag litar på.

Jag kan kanske beskriva det så här i stället: Vad jag letar efter är en bra balans mellan hög absolut avkastning och riskjusterad avkastning. Jag är ung, så jag vill inte ta ett dumt beslut i att fokusera 100% på riskjusterad avkastning. Men jag gillar samtidigt filosofin bakom allvädersportföljen och håller med mycket i resonemanget att det är smart att inte stirra sig blind på bara aktier.

Exakt hur man kan uppnå det på olika vis är den öppna frågan.

1 gillning

På pricken! Man bör endast investera i sådant man förstår själv och kan sköta själv. Så slipper man gnälla på ”dåliga råd” och tar sitt ansvar fullt ut.

3 gillningar

Jag känner igen mig i allt det du skriver och har själv landat i en liknande “varken hackat eller malet”-lösning.

1 gillning

Kul! Får man fråga hur portföljen ser ut?

Jo, det kan jag väl bjuda på. Det är dock ingen rekommendation, bara något som vuxit fram ur mitt velande genom åren.

Aktier (90 %):

Guld (5 %):

• WisdomTree Core Physical Gold
  • Xetra-Gold ETC

Räntor (5 %):

• Storebrand Obligation A SEK
  • Captor Iris Bond A
  • Amundi Prime Global Govies UCITS ETF DR (C)

Jag har alltså än så länge bara vågat skifta över tio procent till guld och räntor, men har tänkt växla om till ungefär den fördelning du beskriver om ett par tre år då jag förhoppningsvis är “färdig” med sparandet.

1 gillning

Jag har haft liknande tankar i några år. Det svåra med att vilja göra både och är att bestämma sig för hur fördelningen mellan tillgångarna ska se ut och sedan hålla sig till den - t.ex. kan det ju bli frestande att minska på allvädersdelen när aktierna går bra, och vice versa, vilket leder till att man riskerar att förlora massa pengar på att tajma fel. Så huvudsaken är kanske inte exakt hur stor respektive andel är utan att man håller sig till den fördelningen, så länge ens mål inte ändras (å andra sidan är ju målen också något som lätt kan påverkas av hur marknaden går för tillfället - det är lätt att tänka att man kan leva med hög aktierisk när det bara går uppåt). Dessa funderingar slipper man ju när man kör mer helhjärtat på någon viss allvädersportfölj.

3 gillningar

Hahaha, känner igen mig i detta, då jag också är en neurotisk kille!

Personligen håller jag på att köpa på mig lite till en Grundportfölj de la @Zino. Du måste ju kanske inte göra det med alla dina pengar. Jag börjar lite smått för att lära mig och känna efter hur det känns. Jag låter det växa fram lite sakta och då kan både jag och den delen av portföljen förhoppningsvis växa tillsammans :blush:

Jag tänker att det blir lite av en krydda som man inte måste gå all in i. Dock vet jag inte om hela konceptet ”brister” om man inte har helt korrekt fördelning, men det tror jag inte… eller?

2 gillningar

Jag tycker inte alls att det är en dum idé med lite “allväderskrydda” på en vanlig aktietung portfölj. Ju mer diversifiering desto bättre, även om man inte går hela vägen. Jag tycker att det är positivt att många på forumet insett att det finns fler tillgångsslag än aktier och räntor.

Själv har jag ungefär följande fördelning i mitt barnspar (en aktietung variant på min grundportfölj utan belåning):

• 50% faktorviktade aktier
  • 15% långa statsobligationer
  • 15% råvaror
  • 20% guld

Jag är övertygad om att det, inräknat ombalanseringseffekter och beroende på hur börsen utvecklar sig, kommer ge likvärdig eller högre avkastning till mina barns 18-årsdag som en portfölj med 100% aktier, men framförallt kommer jag kunna sova bättre om nätterna.

Vill bara poängtera att med värdepappersbelåning på en allvädersportfölj kan man få båda delarna (förbättrad absolut och riskjusterad avkastning), men jag läser mellan raderna i ditt inlägg att du nog inte är intresserad av det.

8 gillningar

Tack så mycket Zino för att du tar dig tid att svara på min tråd! Har läst dina inlägg på andra ställen med stort intresse.

Ja men det här är ju typ exakt det jag pratar om. Nyfiken på hur fördelningen ser ut i kategorierna i breda drag? Är aktierna “vanligt index” eller faktor? Med råvaror, menas råvarufond, råvarubolag etc? Och vilken fördelning har du mellan olika statsobligationer? Sorry om jag frågar om mycket men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra det så simpelt och effektivt som möjligt i den här typen av portfölj.

Ja alltså det introducerar ett nytt mått av komplexitet, men jag är inte ointresserad per se. Jag skulle nog behöva lära mig mer om hur det funkar. Det skulle också innebära att ha portföljen på Nordnet med manuell ombalansering i stället för en konstruerad portfölj på Kiwi som jag kan investera i med ett knapptryck. Men det kan det vara värt om man får det bästa av två världar.

1 gillning

Nu skjuter jag lite (ganska mycket) från höften här med två portföljer utefter Kiwis utbud som man gärna får såga:

Super-simpel portfölj:

60% iShares MSCI ACWI UCITS ETF
10% iShares Global Govt Bond UCITS ETF
10% iShares Global Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF
20% iShares Physical Gold ETC

Ganska simpel portfölj:

40% iShares MSCI ACWI UCITS ETF
10% SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF
10% SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF
5% iShares Treasury Bond 20+yr UCITS ETF
5% Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C
5% iShares $ TIPS UCITS ETF
5% iShares € Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF
20% iShares Physical Gold ETC

Det är dock inga blandade råvaror i dessa. Är lite förvirrad över varför olika målportföljer för allväder skiftar mellan råvaror och räntor, och varför man skulle välja det ena över det andra. Din barnsparportfölj @Zino har till exempel aktier-räntor-råvaror-guld, men vad jag förstår från dina “simpla” förslag i stora allväder-tråden föreslås aktier-räntor-räntor-guld (Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen - Nr 207 av Zino). Sorry om detta är en dum fråga.

Jag har faktorviktade aktier. Det finns tyvärr ingen portfölj som passar alla, så jag kan tyvärr inte ge dig något färdigt recept. I första inlägget i min allväderstråd (del 3a) finns ett portföljdiagram med förslag på både grundläggande och “avancerade” fonder. I tråden (särskilt på senaste tiden) har flertalet användare postat förenklade varianter att inspireras av.

Det där inlägget skrev jag för >2 år sedan, och grundportföljen har ändrats sedan dess (tyvärr kan jag inte längre redigera så gamla inlägg). Sedan maj 2024 innehåller grundportföljen råvaror istället för realräntor. Det var även den uppdaterade grundportföljen som jag presenterade i poddavsnittet.

Förresten - oroa dig inte för att ställa “dumma” frågor, om du undrar finns det garanterat 100 anonyma läsare som också gör det :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Förstår! Jag ska läsa vidare i tråden för inspiration. :slight_smile:

Då förstår jag varför jag är förvirrad. :smiling_face_with_tear: Tack så mycket för länk, och tack för att jag får pick your brain! :heart_hands:

1 gillning

Jag är nog ungefär lika neurotisk, tilltalades väldigt av zinos allvädersportföljen men vart rädd för att gå all in på nåt nytt. Valde att dedikera 30% av min tidigare 100% globalindex portfölj till allväders och har kört på det sista 3 månaderna utifrån Jans återkommande “varför inte göra båda/lite av varje istället för ena eller andra”.

Insåg för en dryg månad sedan att jag dock infört en tämligen stor beteenderisk få jag ville dedikera mindre till allväder när globalindex gick bra, men mer när det gick dåligt, samtidigt som det blev väldigt jobbigt att hålla koll på ombalansering utan att agera på mina känslor när jag gick in dagligen för att se hur det förändrats.

La därför söndagsmorgonen på att göra ett kalkylark som håller mig accountable, men också gör att jag bara knappar in vad jag äger idag, och vad jag ska köpa för denna månad för att ombalansera mot målfördelning i hopp om att logga in dagen innan köp varje månad och enbart sälja för ombalansering var tredje månad.

Får se om det går under hösten eller om jag helt enkelt får återgå till passiv lat och oengagerad. :sweat_smile:

5 gillningar

Jag tror det kan vara bra under en uttagsfas för de som inte har någon bra uttagsstrategi / inte har någon planering eller framförhållning. Jag tror dock att en bra uttagsstrategi och en plan är mycket bättre.

I alla andra fall skulle jag säga att det är dumt. :grinning:

Någon ”korrekt” fördelning existerar inte. Allt handlar om målsättning och riskbenägenhet. Det riktigt fina med allvädersportföljer är just att de kan skräddarsys efter behov.

Två enkla tips och en allmän reflektion till de som är nyfikna på att prova:

• Stirra er inte blinda på exakt fördelning mellan olika tillgångsslag. Principen om diversifiering och att i så stor utsträckning som möjligt välja tillgångar med olika egenskaper är en av grundbultarna.

• Ombalansering är den andra.

• En väldigt trevlig effekt av en välkomponerad allvädersportfölj är att det alltid finns blåa siffror att ta del av.

4 gillningar

En uppdatering på vad jag lyckats bygga ihop på kiwitrader om någon är intresserad. Som sagt är tanken en aktietiltad “All Weather Light”, har utgått från Zinos insikter i den stora allväderstråden (så vitt jag förstår dem…) samt mina helt egna personliga preferenser (ex fokuset på guld över räntor/råvaror).

50% Aktier:

10% Xtrackers MSCI World Momentum (internationell momentum)
10% Xtrackers MSCI World Value (internationell värde)
10% XACT Svenska Småbolag (svensk momentum)
10% XACT Norden Högutdelande (svensk/nordisk värde)
10% iShares Core MSCI EM IMI (vanligt tillväxtmarknadsindex i brist på annat)

10% Långa statsobligationer:

5% iShares $ Treasury Bond 20+yr
5% Xtrackers Eurozone Government Bond 25+

10% Råvaruterminer:

10% iShares Diversified Commodity Swap (jag vet, inte lika bra som EN4C men en proxy så länge, ber till KiwiTrader-gudarna att de tar in den)

30% Guld

30% iShares Physical Gold

Det jag är lite osäker på är aktiedelen, om XACT-etf:erna verkligen är bra substitut eller om jag bara ska skita i home bias och keep it simple med 20% Xtrackers Momentum 20% Xtrackers Value. Dock missar man då helt SEK, vilket @Zino så klokt visar är en hedge mot tail risk.

5 gillningar