Den hĂ€r trĂ„den Ă€r menad att vara en investeringsdagbok för den portfölj jag resonerat mig fram till i en annan trĂ„d dĂ€r jag bad om tips och rĂ„d i min konstruktion av en âallvĂ€dersportfölj lightâ (nĂ„got som resulterade i vad man nog kan kalla en âĂ€ktaâ allvĂ€dersportfölj snarare Ă€n en lightversion). Portföljen Ă€r inspirerad av @Zino och hans fantastiska trĂ„d samt poddavsnitt som du hittar hĂ€r.
Dagboken i sig Àr Àven inspirerad av @MattiasA90 dagbok som gÄr att lÀsa hÀr. Vi har Àven det gemensamt att vi bÄda anvÀnder KiwiTrader för vÄra investeringar. ![]()
Jag kommer uppdatera denna trÄdstart vid behov.
The Golden Rabbit Portfolio
The Golden Rabbit Àr, i sin enklaste form, en Golden Butterfly utan korta rÀntor. En Golden Butterfly bestÄr av 40% aktier, 20% korta rÀntor, 20% lÄnga rÀntor, 20% guld. Mer precist delas aktiedelen upp i hÀlften brett index, hÀlften small cap value, och portföljen delas alltsÄ in i 5 lika stora bestÄndsdelar pÄ 20% vardera.
En Golden Rabbit tar bort de korta rĂ€ntorna för att höja den förvĂ€ntade avkastningen. Fördelningen blir dĂ„ 50% aktier, 25% lĂ„nga statsobligationer, 25% guld. Portföljen har jag döpt till The Golden Rabbit dĂ„ fördelningen snarare Ă€n en fjĂ€ril liknar huvudet + de tvĂ„ öronen pĂ„ en kanin (den som har kaniner vet Ă€ven att dessa passande nog har en tendens att röra sig oberoende av varandraâŠ)
Portföljens inspiration tillika maskot
(Pelle Àr dock lite mer volatil i sina rörelser Àn portföljen)
Det hela ökar volatiliteten i portföljen med runt 2%, och Ulcer Index (djup och lĂ€ngd pĂ„ historiska drawdowns) frĂ„n drygt 5 till drygt 6 (en relativt liten förĂ€ndring). Mer data under âbacktestâ.
Portföljen delar vidare upp aktierna i 20% svenska aktier, 15% small cap value, 10% momentum samt 5% tillvÀxtmarknader.
Kombinationen small cap value + momentum görs dÄ dessa tvÄ faktorer (vÀrde och momentum) Àr de faktorer med minst korrelation. VÀrde tenderar att gÄ bÀttre i hög inflation (+ hög tillvÀxt), och momentum i lÄg. Eftersom portföljen över lag Àr underviktad hög tillvÀxt + hög inflation Àr small cap value nÄgot överviktat i relation till momentum.
I brist pÄ alternativ bestÄr tillvÀxtmarknader av ett vanligt marknadsviktat brett index, och övervikten mot Sverige görs för att öka exponeringen mot SEK sÄ mycket som möjligt i enlighet med Zinos rÄd:
En helt âneutralâ internationell Golden Rabbit hade haft mer SCV + momentum alt. vanligt index dĂ€r jag har svenska aktier, och jag bjuder in den som inspireras av portföljen men föredrar globala aktier att köra pĂ„ det upplĂ€gget.
Portföljens uppbyggnad
| VĂ€rdepapper | Andel |
|---|---|
| XACT OMXS30 | 15% |
| XACT Svenska SmÄbolag | 5% |
| SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted | 10% |
| SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted | 5% |
| Xtrackers MSCI World Momentum | 10% |
| iShares Core MSCI EM IMI | 5% |
| iShares $ Treasury Bond 20+yr | 15% |
| Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ | 10% |
| iShares Physical Gold | 25% |
Tidigare fördelning (aug 2024 - jan 2025)
| VĂ€rdepapper | Andel |
|---|---|
| XACT OMXS30 | 20% |
| XACT Svenska SmÄbolag | 5% |
| SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted | 15% |
| SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted | 5% |
| iShares Core MSCI EM IMI | 5% |
| iShares $ Treasury Bond 20+yr | 15% |
| Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ | 10% |
| iShares Physical Gold | 25% |
Avgift: 0,16%
(Avgift vid copytrading: 0,51%)
Portföljen gĂ„r att se och följa hĂ€r (observera att portföljen inte fick sin âallvĂ€dersformâ förrĂ€n sent i augusti 2024)
Brasklapp: Det gÄr som sagt att följa min portfölj pÄ KiwiTrader, men jag skulle nog inte rekommendera det. Avgiften blir mycket högre Àn om man helt enkelt kopierar mitt koncept i en egen portfölj. Vill man följa en fÀrdig allvÀdersportfölj med bra mycket mer research i ryggen rekommenderar jag att kika pÄ @AllSeasonsPortfolio hÀr eller @Andre_Granstrom hÀr. Golden Rabbit Àr mitt eget brainchild som jag delar mest för skojs skull sÄ att jag kan jÀmföra mig med andra och mina vÀnner kan följa mig om de vill.
Portföljens filosofi
Det jag vill Ästadkomma Àr i grova drag en portfölj som:
- Har likvÀrdig avkastning som en aktieindexfond
- Har mycket lÀgre risk Àn en aktieindexfond
- Ăr elegant och enkel att förstĂ„
- Ăr enkel att implementera
Om jag lyckats med detta Àr nÄgot jag tÀnkte dokumentera i denna trÄd. Jag tÀnkte lÀgga upp uppdateringar och reflektioner typ nÀr jag kÀnner för det, men antagligen inte varje mÄnad utan snarare kvartalsvis eller halvÄrsvis.
Dock kan vi redan nu dyka ner i backtests för att se hur denna portfölj presterat historiskt, sÄ nedan följer en rad grafer frÄn portfoliocharts.com!
Backtest
För referens Àr detta fördelningen jag anvÀnt (brett index anvÀnds i stÀllet för momentum i brist pÄ alternativ, sÄ förhoppningsvis presterar min portfölj snÀppet bÀttre Àn detta):
Sammanfattande siffror
Avkastning:
- Genomsnittlig avkastning: 8,6%
- 10 yr median CAGR: 8,7%
- 10 yr baseline CAGR (15% av utfall Àr lÀgre): 6,3%
- 10 yr minimum CAGR: 4,1%
Risk:
- Standardavvikelse: 13,2%
- Ulcer index: 6,2
- Deepest drawdown: 22,8%
- Start date sensitivity: 14,1%
Uttag: