Investeringsdagbok - Golden Rabbit 🐇

Den hĂ€r trĂ„den Ă€r menad att vara en investeringsdagbok för den portfölj jag resonerat mig fram till i en annan trĂ„d dĂ€r jag bad om tips och rĂ„d i min konstruktion av en “allvĂ€dersportfölj light” (nĂ„got som resulterade i vad man nog kan kalla en â€œĂ€kta” allvĂ€dersportfölj snarare Ă€n en lightversion). Portföljen Ă€r inspirerad av @Zino och hans fantastiska trĂ„d samt poddavsnitt som du hittar hĂ€r.

Dagboken i sig Àr Àven inspirerad av @MattiasA90 dagbok som gÄr att lÀsa hÀr. Vi har Àven det gemensamt att vi bÄda anvÀnder KiwiTrader för vÄra investeringar. :slight_smile:

Jag kommer uppdatera denna trÄdstart vid behov.

The Golden Rabbit Portfolio

The Golden Rabbit Àr, i sin enklaste form, en Golden Butterfly utan korta rÀntor. En Golden Butterfly bestÄr av 40% aktier, 20% korta rÀntor, 20% lÄnga rÀntor, 20% guld. Mer precist delas aktiedelen upp i hÀlften brett index, hÀlften small cap value, och portföljen delas alltsÄ in i 5 lika stora bestÄndsdelar pÄ 20% vardera.

En Golden Rabbit tar bort de korta rĂ€ntorna för att höja den förvĂ€ntade avkastningen. Fördelningen blir dĂ„ 50% aktier, 25% lĂ„nga statsobligationer, 25% guld. Portföljen har jag döpt till The Golden Rabbit dĂ„ fördelningen snarare Ă€n en fjĂ€ril liknar huvudet + de tvĂ„ öronen pĂ„ en kanin (den som har kaniner vet Ă€ven att dessa passande nog har en tendens att röra sig oberoende av varandra
)

Portföljens inspiration tillika maskot

(Pelle Àr dock lite mer volatil i sina rörelser Àn portföljen)

Det hela ökar volatiliteten i portföljen med runt 2%, och Ulcer Index (djup och lĂ€ngd pĂ„ historiska drawdowns) frĂ„n drygt 5 till drygt 6 (en relativt liten förĂ€ndring). Mer data under “backtest”.

Portföljen delar vidare upp aktierna i 20% svenska aktier, 15% small cap value, 10% momentum samt 5% tillvÀxtmarknader.

Kombinationen small cap value + momentum görs dÄ dessa tvÄ faktorer (vÀrde och momentum) Àr de faktorer med minst korrelation. VÀrde tenderar att gÄ bÀttre i hög inflation (+ hög tillvÀxt), och momentum i lÄg. Eftersom portföljen över lag Àr underviktad hög tillvÀxt + hög inflation Àr small cap value nÄgot överviktat i relation till momentum.

I brist pÄ alternativ bestÄr tillvÀxtmarknader av ett vanligt marknadsviktat brett index, och övervikten mot Sverige görs för att öka exponeringen mot SEK sÄ mycket som möjligt i enlighet med Zinos rÄd:

En helt “neutral” internationell Golden Rabbit hade haft mer SCV + momentum alt. vanligt index dĂ€r jag har svenska aktier, och jag bjuder in den som inspireras av portföljen men föredrar globala aktier att köra pĂ„ det upplĂ€gget.

Portföljens uppbyggnad

VĂ€rdepapper Andel
XACT OMXS30 15%
XACT Svenska SmÄbolag 5%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted 10%
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted 5%
Xtrackers MSCI World Momentum 10%
iShares Core MSCI EM IMI 5%
iShares $ Treasury Bond 20+yr 15%
Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ 10%
iShares Physical Gold 25%
Tidigare fördelning (aug 2024 - jan 2025)
VĂ€rdepapper Andel
XACT OMXS30 20%
XACT Svenska SmÄbolag 5%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted 15%
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted 5%
iShares Core MSCI EM IMI 5%
iShares $ Treasury Bond 20+yr 15%
Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ 10%
iShares Physical Gold 25%

Avgift: 0,16%
(Avgift vid copytrading: 0,51%)

Portföljen gĂ„r att se och följa hĂ€r (observera att portföljen inte fick sin “allvĂ€dersform” förrĂ€n sent i augusti 2024)

Brasklapp: Det gÄr som sagt att följa min portfölj pÄ KiwiTrader, men jag skulle nog inte rekommendera det. Avgiften blir mycket högre Àn om man helt enkelt kopierar mitt koncept i en egen portfölj. Vill man följa en fÀrdig allvÀdersportfölj med bra mycket mer research i ryggen rekommenderar jag att kika pÄ @AllSeasonsPortfolio hÀr eller @Andre_Granstrom hÀr. Golden Rabbit Àr mitt eget brainchild som jag delar mest för skojs skull sÄ att jag kan jÀmföra mig med andra och mina vÀnner kan följa mig om de vill.

Portföljens filosofi

Det jag vill Ästadkomma Àr i grova drag en portfölj som:

• Har likvĂ€rdig avkastning som en aktieindexfond
  • Har mycket lĂ€gre risk Ă€n en aktieindexfond
  • Är elegant och enkel att förstĂ„
  • Är enkel att implementera

Om jag lyckats med detta Àr nÄgot jag tÀnkte dokumentera i denna trÄd. Jag tÀnkte lÀgga upp uppdateringar och reflektioner typ nÀr jag kÀnner för det, men antagligen inte varje mÄnad utan snarare kvartalsvis eller halvÄrsvis.

Dock kan vi redan nu dyka ner i backtests för att se hur denna portfölj presterat historiskt, sÄ nedan följer en rad grafer frÄn portfoliocharts.com!

Backtest

För referens Àr detta fördelningen jag anvÀnt (brett index anvÀnds i stÀllet för momentum i brist pÄ alternativ, sÄ förhoppningsvis presterar min portfölj snÀppet bÀttre Àn detta):

Sammanfattande siffror

Avkastning:

• Genomsnittlig avkastning: 8,6%
  • 10 yr median CAGR: 8,7%
  • 10 yr baseline CAGR (15% av utfall Ă€r lĂ€gre): 6,3%
  • 10 yr minimum CAGR: 4,1%

Risk:

• Standardavvikelse: 13,2%
  • Ulcer index: 6,2
  • Deepest drawdown: 22,8%
  • Start date sensitivity: 14,1%

Uttag:

• Safe withdrawal rate: 6,5%
  • Long-term withdrawal rate: 6%

Grafer

Annual Returns

Equalizer

Target Accuracy

Heat Map

Drawdowns

Rolling Returns

Long Term Returns

Start Date Sensitivity

Financial Independence

Withdrawal Rates

Risk And Return

Portfolio Rank

16 gillningar

Kul projekt! Jag kommer definitivt följa din trÄd :slight_smile: Vad roligt att man har bidragit med nÄgon form av inspiration!

Intressant med Sverige istÀllet för globala aktier i den delen. Jag tycker det ser ut som en trevlig portfölj :+1: Tror den kan leverera bra. Jag Àr inte sÄ superinsatt i allvÀders och min egna mellanriskportfölj Àr inte alls genomtÀnkt pÄ samma nivÄ som hÀr eller Zinos.

Jag kör typ 40% globala aktier, 20% lÄnga rÀntor, 20% realrÀntor och sist 15% guld och 5% rÄvaror.

3 gillningar

Kul.
En 50/25/25 portfölj alltsÄ, med mkt value.
Sitter sjÀlv, sedan nÄgra mÄn,med en variant som Àr en allvÀder men viktad som en GB, dvs 40/20/20/20 (stocks/long/short-rÄvara/hedge-guld).
Följer och jÀmför gÀrna.

3 gillningar

Ja det Àr en ganska oortodox strategi. Jag vilar ÀndÄ relativt tryggt i att aktierna ÀndÄ kommer korrelera med index till hög grad. Men lite nervöst Àr det sÄklart att helt strunta i vÄr Àlskade marknadsviktade indexfond. :slight_smile:

En bra portfölj!

1 gillning

Ja, pÄ lÄng sikt gör de sÀkert det. Men som exempel förra Äret underpresterade Sverige rejÀlt jÀmfört globalfonderna. Men vissa Är kan det ju Àven överprestera :slight_smile:

1 gillning

Är ishares gold bĂ€ttre Ă€n Xetra?

Ja precis! Även small cap value har underpresterat under lĂ„ng tid. Samt emerging markets. Detta Ă€r dock nĂ„got som gör mig lite exalterad dĂ„ dĂ„liga tider tenderar att följas av goda tider och tvĂ€rt om. Men det Ă€r sĂ„klart spekulation om Sverige/SCV/EM kommer överprestera kommande 10-20 Ă„r.

Jag hÄller tummarna. :cowboy_hat_face:

iShares Àr den enda som finns pÄ KiwiTrader! DÀrför jag har den. BÄda hÄller fysiskt guld, iShares i London och Xetra i Frankfurt. :slight_smile: Jag tycker Xetra funkar bra (om det inte kommit nÄgon ny info jag inte vet om).

2 gillningar

Jag har luslĂ€st din första trĂ„d “AllvĂ€derskrydda” sen du startade den och nu luslĂ€st denna ocksĂ„! Mycket inspererande och jag tĂ€nker ocksĂ„ göra nĂ„gon liknande portfölj nu nĂ€r jag Ă€ndĂ„ byter bank för mina investeringspengar! :smiley:

1 gillning

Precis. Jag hÄller dÀrför 20% small cap value i aktiedelen i mina portdöljer ocksÄ av den anledningen :+1: TillvÀxtmarknader har jag ocksÄ (10%) men mest för jag vill Àga hela marknaden.

2 gillningar

JÀttekul initiativ, jag kommer ocksÄ att följa trÄden med intresse! :+1:

Gillar din aktiedel! KrÀvs verkligen mod och övertygelse för att satsa sÄ koncentrerat pÄ SCV + Sverige, men det Àr ocksÄ tvÄ relativt undervÀrderade marknader i nulÀget och jag tror definitivt att det har potential att överavkasta en marknadsviktad globalfond de kommande Ären. Dock kÀnns det nÀstan lite spekulativt - vad tÀnker du om möjligheten att komplettera SCV med Xtrackers World Momentum, som ocksÄ finns pÄ Kiwi, för bÀttre balans?

Sen undrar jag ocksĂ„, av nyfikenhet, vad som fick dig att överge rĂ„varor i portföljen? Var det strĂ€van efter enkelhet eller bristfĂ€lligt utbud pĂ„ Kiwi? Som vi diskuterat tidigare anser jag ju att Golden Rabbit Ă€r nĂ„got överviktad lĂ„g inflation, och lite rĂ„varor hade verkligen passat bra. Å andra sidan har du hög andel vĂ€rdeaktier, som kompenserar nĂ„got.

Hursomhelst, lycka till med din portfölj och hÄll oss uppdaterade!

7 gillningar

Vad kul! :pray: Du fÄr gÀrna dela sen hur du gjort nÀr du Àr klar

Ja det spekulativa elementet Ă€r det som mest “sitter fel” med portföljen. Jag gillar att testa saker och leva med dem en stund för att kĂ€nna efter hur det kĂ€nns i magen. Och aktiernas extrema tilt Ă€r nĂ„got jag egentligen Ă€r i processen att omvĂ€rdera nu nĂ€r jag haft portföljen en stund. SĂ„ jag uppskattar verkligen dina och @MattiasA90 frĂ„gor som ger mig möjligheten att syna mina val. :slight_smile:

Logiken har vĂ€l varit att eftersom portföljen i sin helhet har en sĂ„ lĂ„g risk i jĂ€mförelse med en indexfond har jag “rĂ„d” att pĂ„ aktiesidan köra hĂ„rt och över lĂ€ngre tid fĂ„ bonusen av small cap value utan volatiliteten.

Sen har jag ocksÄ, helt irrationellt, inte velat överge mina simpelhetsprinciper om 25% i varsin kategori samt inget innehav under 5%.

En tanke jag haft pÄ sistone Àr om jag skulle plocka 5% frÄn OMXS30 (en ETF jag ÀndÄ inte Àr sÄ kÀr i) och lÀgga i en indexfond för att balansera lite grann. Efter din kommentar inser jag dock att det nog Àr Ànnu smartare att lÀgga 5% i momentum i sÄ fall för bÀttre hedge mot small cap value.

Dock undrar jag om 5% hit och dit ÀndÄ inte spelar nÄgon roll, osÀker. Psykologiskt blir det kanske bÀttre i alla fall. Jag hade kunnat lÀgga Ànnu mer i momentum, typ 10%, men dÄ mÄste jag kompromissa med antingen home bias (sÄ att det blir 15%, kÀnns okej placeringsmÀssigt men valutamÀssigt blir det ganska lite SEK) eller enkelheten (15% small cap value innebÀr fördelning med enstaka procent mellan USA/Europa för att inte fÄ överdrivet mycket Europa med 10% + 5%).

EDIT: 10% + 5% blir vÀl marknadsviltat SCV dock
 :slight_smile:

Men det tÄls definitivt att tÀnkas pÄ, att lÀgga in momentum var en vÀldigt bra idé som jag av nÄgon anledning inte övervÀgt.

Svar ja. :slight_smile: Enkelhet, dĂ„ligt utbud, överviktad vĂ€rde, tryggheten av att följa vĂ€letablerade portföljer (permanent portfolio/golden butterfly), samt att jag har svĂ„rt att förstĂ„ rĂ„varuterminer som investering. Jag fattar dock att portföljen nog blivit mer balanserad med rĂ„varor, och jag fortsĂ€tter övervĂ€ga det, men det kĂ€ndes som att obligationer + guld var “good enough”. Men det kanske blir en förĂ€ndring med 5-10% rĂ„varor pĂ„ hedgesidan. Kanske ta 5% av guldet dĂ„ rĂ€ntorna redan Ă€r underviktade ur volatilitetssynpunkt.

Summan av kardemumman kanske Àr att minska guld + sverige med 5% vardera och lÀgga till rÄvaror och momentumaktier. Eftersom du har mer erfarenhet av backtests Àn mig Àr jag nyfiken pÄ vad du sÀger om vilka kvantiteter som krÀvs för att göra skillnad, om 5% Àr good enough eller om det Àr hugget som stucket.

6 gillningar

Tack, dÄ förstÄr jag din tankeprocess bÀttre. VÀrt att poÀngtera att detta Àr hÄrklyverier ocksÄ, Golden Rabbit Àr oÀndligt mycket bÀttre Àn 100% aktier som du initialt planerade innan du dök ned i det gyllene kaninhÄlet :wink:

Det Àr förstÄs en flytande grÀns, men jag skulle nog vilja komma upp i Ätminstone 10% av vardera för att det ska göra riktig skillnad. Samtidigt tycker jag inte att du ska minska guldet (ett defensivt tillgÄngsslag) för rÄvaror (ett offensivt tillgÄngsslag), eftersom det skapar lika mycket obalans Ät tillvÀxt-hÄllet som det gör nytta Ät inflations-hÄllet. SÄ det Àr kanske omöjligt att fÄ in rÄvaror, om du vill behÄlla din simpla 50/25/25-allokering. Men som sagt Àr det kanske inte hela vÀrlden heller!

3 gillningar

Varför 50% aktier? Varför inte:

20% Globalfond/Global smÄbolagsfond
20% Kort RĂ€nta
20% Bitcoin/krypto index
20% LÄng rÀnta
20% Guld

Är hĂ€vstĂ„ng aktuellt?

Mvh Okunnig

Bra poĂ€ng. Ja alltsĂ„ baserat pĂ„ mina egna backtests med olika varianter, med och utan rĂ„varor, sĂ„ Ă€r inte skillnaden jĂ€ttestor. Avkastningen gĂ„r ner en gnutta, risken gĂ„r ner en gnutta. Jag gillar sjĂ€lv att klyva hĂ„r, och det ju Ă€r det jag gör hĂ€r. Mitt enkelhetsfokus Ă€r dĂ€rför ett klassiskt fall av “know thyself” - ju fler komponenter, desto mer kommer det snurra i mitt huvud.

En annan idĂ© om man inte ska röra guld eller rĂ€ntor och vill behĂ„lla grundkonstruktionen Ă€r att ha lite rĂ„varuaktier. Men det hade gjort aktiedelen Ă€nnu mer komplicerad. Isf hade en avancerad modell inkl momentum för balans kanske varit 20% Sverige, 10% small cap value, 10% momentum, 5% emerging markets, 5% rĂ„varuaktieindex. ÄndĂ„ rĂ€tt galant nu nĂ€r jag skriver ut det. TĂ„ls att tĂ€nka pĂ„. :slight_smile:

Hmm min portfölj Àr 50% aktier? Eller menar du golden butterfly?

Den som följt stora bitcointrĂ„den vet att jag Ă€r en hĂ„rdnackad bitcoiner, men jag vet inte om jag tycker att det passar i en allvĂ€dersportfölj dĂ„ det Ă€r ett extremt ungt och volatilt tillgĂ„ngsslag. Med 20% skulle utvecklingen av portföljen överskuggas av bitcoin iom rörelser pĂ„ plus/minus över 50 procent i tĂ€ta intervall. I sĂ„nna fall skulle man ha nĂ„gra enstaka procent tycker jag. DĂ„ kan det vara vettigt, men jag skulle nog Ă€ndĂ„ separera dem och lĂ€gga bitcoin i “lekhinken”. :slight_smile:

HÀvstÄng Àr inte aktuellt för mig i dagslÀget, jag har tagit en runda med att försöka bygga en portfölj jag kan belÄna och det blev för komplext för mig. Det Àr lite anledningen till att jag gjorde min Golden Rabbit, en portfölj för mig som vill ha en avkastning som passar en person i tjugoÄrsÄldern utan att behöva pilla massa pÄ nordnet/avanza.

4 gillningar

Jag har en följdfrĂ„ga efter att ha sovit pĂ„ det som diskuterats hĂ€r @Zino, sorry att jag har gjort dig till min ofrivilliga lĂ€rare men man fĂ„r leta lĂ€nge efter ett bĂ€ttre allvĂ€derslexikon

Finns det nĂ„gra egenheter med att matcha small cap value med momentum i jĂ€mförelse med att matcha en “vanlig” vĂ€rdeviktad ETF med momentum? Vet att du har bĂ„de large och small cap value i din konstruktion, men det finns vĂ€l ingen small cap momentum vad jag vet? Hade det varit bĂ€ttre i teorin? :thinking:

Det jag kan tÀnka mig Àr typ att small cap value Àr mer volatilt Àn vanlig value och att volatilitetsfördelningen blir skev, men det kanske inte stÀmmer om ex momentum Àr mer volatilt by default.

1 gillning

Det Àr ingen fara, det Àr intressanta frÄgor du kommer med!

Ja, small cap momentum Àr tilltalande i teorin, eftersom storleksfaktorn Àr en förstÀrkare av alla faktorer, inte enbart vÀrde. Om det hade funnits en sÄdan ETF hade jag starkt övervÀgt den. Samtidigt tycker jag att riskspridningen Àr mycket elegant med kombinationen SCV (via ZPRV/ZPRX och snart AVWS) + LCM (via XDEM). Med denna kombination bör alltid minst en faktor överprestera en marknadsviktad globalfond, vilket Àr precis det vi vill Ät i allvÀdersportföljen.

Det stÀmmer att volatiliteten Àr nÄgot högre för SCV Àn LCM, men det Àr inom felmarginal, och jag siktar pÄ lika vikter till bÀgge dessa faktorer i min portfölj.

3 gillningar

Kul!

#goldenapache

4 gillningar

Tack för svar :slight_smile:

All right, jag Ă€r typ sĂ„ld pĂ„ att diversifiera aktierna med momentum. Det ger en god effekt bĂ„de i siffror men antagligen Ă€ven psykologiskt dĂ„ det gör att portföljen fĂ„r en del “heta aktier” ocksĂ„, samma effekt som jag ville ha med en vanlig indexfond (att göra fördelningen lite mindre kontroversiell).

Nu slÀnger jag ut exempelfördelningen att vÀdras sÄ fÄr den som vill peta hÄl pÄ den, sÄ kanske jag gör en förÀndring pÄ kiwitrader inom kort, ska suga pÄ karamellen.

• 25% Guld
  • 15% LĂ„nga statsobligationer USA
  • 10% LĂ„nga statsobligationer Euro
  • 20% Sverige (15% OMXS30 5% smĂ„bolag)
  • 10% Small cap value USA + Europa (7% + 3% ish, eller 5+5)
  • 10% Momentum
  • 5% TillvĂ€xtmarknader
  • 5% RĂ„varuaktier (Xtrackers MSCI World Materials) för att vĂ€ga upp en gnutta för undervikt inflation

5b3c16fd-0186-49c3-b29b-97452e700eb9_text

NÀmen hade missat helt, kul ska följa :smiley:

2 gillningar

KĂ€ra dagbok

Ångrade mig (lite grann). Struntar i rĂ„varuaktier dĂ„ de Ă€r ett för dĂ„ligt substitut och kör lite övervikt vĂ€rde i stĂ€llet. Tripp-trapp-trull-portföljen:

• 25% Guld + 25% LĂ„nga statsobligationer
  • 20% Sverige
  • 15% Small Cap Value
  • 10% Momentum
  • 5% Emerging Markets

Kommer göra en uppdatering av introduktionen nĂ€r jag kommit till skott. Du gjorde ju en snygg grej @Larzs0n dĂ€r du hade med “versioner” av portföljen i introt till din trĂ„d. Jag kan spara gamla fördelningen med tidsperiod för referens tĂ€nker jag. :slight_smile:

Backtests kommer bli svĂ„rare med momentum. Jag gissar att “growth” inte Ă€r ett bra substitut för momentum
 men kanske det bĂ€sta substitutet? :thinking: Annars fĂ„r jag göra ett mindre precist backtest med brett index i stĂ€llet för momentum. Detta utifrĂ„n vad som finns tillgĂ€ngligt pĂ„ portfoliocharts.

XOXO Maestro

3 gillningar

Nu Àr portföljen samt trÄdstarten uppdaterad med inkludering av momentum. Stort tack för feedback som hjÀlper mig vÀssa portföljen. :slight_smile:

Jag kom Ă€ven pĂ„ att det gĂ„r att se simulerad historisk avkastning för fördelningen pĂ„ Frejvid, sĂ„ hĂ€r kommer utvecklingen för den faktiska portföljen senaste Ă„ret (lite “illegalt” att kolla bakĂ„t sĂ„hĂ€r egentligen dĂ„ det inte alls tar hĂ€nsyn till mina egna omfördelningar och dĂ€ri eventuella beteendemisstag, framtida jĂ€mförelser kommer göras med den faktiska portföljen):

Vi kan konstatera att utvecklingen över perioden Àr god och gÄr i linje med portföljens mÄl: aktieportföljsliknande resultat med endast 50% aktier. iShares MSCI ACWI för referens:

3 gillningar