Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Stor uppdatering av portföljen: Minskad valutarisk och home bias!

Den senaste tidens extremt svaga krona har fått många av oss att reflektera kring valutaeffekter på portföljen, inklusive mig. Hittills har valutaeffekten gynnat våra svenska portföljer, men vad händer om/när trenden vänder, och kronan stärks?

Eftersom allvädersportföljer ligger närmare räntor än aktier i volatilitet, lider de också av samma problem, där FX-rörelser har stor inverkan. När jag tittar på min egen portföljs utveckling och jämför den med USD/SEK är korrelationen oönskat hög. Konsensus bland ränteförvaltare är ju att valutasäkring är önskvärt. På samma sätt har jag insett att valutasäkring hade varit önskvärt i min allvädersportfölj.

Att åstadkomma detta är dock lättare sagt än gjort. Jan publicerade en läsvärd artikel för många år sedan, där han går igenom olika metoder och konstaterar att det inte lönar sig att valutasäkra portföljen för en småsparare:

Vi kan alltså tyvärr inte valutasäkra hela portföljen, men däremot kan vi försöka övervikta valutasäkrade fonder, och minimera valutaexponering i möjligaste mån. Vi tar den gamla exempelportföljen i del 5 som exempel:

Gamla exempelportföljen
Fond Allokering
Xtrackers MSCI World Momentum (XDEM) 3,0%
UBS Factor USA Quality (UBUT) 2,0%
UBS Factor EMU Quality (UIM2) 2,0%
Fidelity Em Mkts Quality Income (FYEM) 2,0%
JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL) 3,0%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted (ZPRV) 2,0%
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted (ZPRX) 2,0%
WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (WTED) 2,0%
Captor Iris Bond A 4,0%
iShares $ Treasury Bond 20+ (IS04) 2,0%
Xtrackers II Eurozone Gov Bond 25+ 1C (DBXG) 2,0%
UBS JPM EM Multi-Factor Enh. Lo. Curr. Bond (UEFE) 2,0%
Captor Aster Global High Yield 3,3%
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 4,0%
UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) 2,0%
UBS LFS Bloomberg Eur InflLnk10+ (FRC4) 2,0%
SPDR Bloomberg EM Inflation Linked Local Bond (SYBI) 2,0%
L&G Multi-Strategy Enhanced Comm (EN4C) 3,3%
WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) 4,9%
Amundi Physical Gold ETC (GLDA) 4,9%
Amundi Fds Volatil Wld A 16,9%
Lynx Dynamic 19,2%
UBS CMCI Commodity Carry SF (UEQC) 9,4%

Räknar vi ihop den ungefärliga exponeringen för USD, EUR och SEK får vi en klar övervikt USD:

• USD: 29%
  • EUR: 9%
  • SEK: 12%
    Här har jag räknat med Amundi Vol som USD, eftersom majoriteten av fondens korta räntetillgångar (säkerheten till derivaten) är USD. 60% av globalfonderna räknas som USD.

Vi gör nu följande justeringar för att minska valutarisken:

• Byt ut EM-räntorna (UEFE, SYBI) mot Captor resp. Danskes räntefond.
    Detta byte rättfärdigas även då EM-räntor korrelerar mer med aktier pga hög kreditrisk, och eftersom SYBI blivit avnoterad.
  • Byt ut 5%-enheter Amundi Vol mot guld.
    Detta byte rättfärdigas även då tillgångsslagen tjänar samma syfte i portföljen (trivs båda vid låg tillväxt), men guld innebär ingen valutarisk och har historiskt snarare tenderat att stiga när USD försvagas.
  • Byt ut UBUT (kvalitetsaktier, USA) samt UIM2 (kvalitetsaktier, EU) mot PLUS Allabolag.
    Detta introducerar alltså home bias på ca 20% i aktiedelen. Home bias är ett kontroversiellt ämne där alla tycker olika, men jag har insett att det passar i allvädersportföljen. Se resonemang nedan.
  • Frivilligt: Byt ut UEQC (råvarucarry) mot UEQV (råvarucarry, EUR-säkrad).
    Detta är det absolut billigaste sättet att spekulera i starkare EUR kontra USD, eftersom bägge dessa ETF:er har samma förvaltningsavgift. Med andra ord är EUR-säkringen helt gratis, om man ändå vill ha med råvarucarry i portföljen!

Resonemang om home bias i aktiedelen

Denna tråd har många intressanta inlägg:

Denna Vanguard-artikel är läsvärd:

Artikeln visar att en modest home bias upp till 50% faktiskt kan minska volatiliteten hos aktiedelen, tack vare ombalanseringseffekter, åtminstone för de flesta nationaliteter:

Europa sticker dock ut som den enda region där home bias inte tycks minska volatilitet. Enligt artikeln beror detta på att europeiska börser varit exceptionellt volatila historiskt. Svenska börsen är inget undantag, där vi historiskt haft väldigt hög volatilitet (men även väldigt hög avkastning).

Tittar man på effekten av valutasäkring av aktier noterar man också något intressant:

Vi ser att valutasäkring i reservvalutor såsom USD, och i viss mån EUR och GBP, minskar volatiliteten, men valutasäkring i mindre valutor ökar den. SEK är inte analyserad, men jag är övertygad om att en globalfond säkrad till SEK hade blivit klart mer volatil. Detta är logiskt, eftersom folk flyr till reservvalutor vid osäkerhet på marknaden. SEK har en tendens att stärkas i goda tider, och försvagas i oroliga tider, vilket gör att konjunkturrörelser på aktiemarknaden förstärks.

Vi kan alltså konstatera att:

1. Ökad andel svenska aktier sannolikt ökar volatiliten.
  2. Ökad andel SEK i aktiedelen sannolikt överpresterar i goda tider, och underpresterar i oroliga.

Bägge ovanstående punkter är eftersträvansvärda i allvädersportföljen. Portföljen innehåller en rad andra tillgångsslag som balanserar och skyddar i oroliga tider, så det är viktigare att aktierna verkligen presterar när det är tänkt, än att de presterar mindre dåligt vid nedgång. Därav bör home bias bidra positivt till avkastningen!

Nya exempelportföljen
Fond Allokering
Xtrackers MSCI World Momentum (XDEM) 3,0%
PLUS Allabolag Sverige Index 4,0%
Fidelity Em Mkts Quality Income (FYEM) 2,0%
JPM Global Equity Multi-Factor (JPGL) 3,0%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted (ZPRV) 2,0%
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted (ZPRX) 2,0%
WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (WTED) 2,0%
Captor Iris Bond A 6,0%
iShares $ Treasury Bond 20+ (IS04) 2,0%
Xtrackers II Eurozone Gov Bond 25+ 1C (DBXG) 2,0%
Captor Aster Global High Yield 3,3%
Danske Invest Globala Realräntor SEK h 6,0%
UBS LFS Bloomberg TIPS 10+ (UIMB) 2,0%
UBS LFS Bloomberg Eur InflLnk10+ (FRC4) 2,0%
L&G Multi-Strategy Enhanced Comm (EN4C) 3,3%
WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) 6,7%
Amundi Physical Gold ETC (GLDA) 6,7%
Amundi Fds Volatil Wld A 13,4%
Lynx Dynamic 19,2%
UBS CMCI Commodity Carry SF/EUR hedged (UEQC/UEQV) 9,4%

Efter dessa ändringar får vi följande, mycket bättre balanserade, valutafördelning:

• USD: 23%
  • EUR: 7-16%
  • SEK: 20%

Sammanfattat har jag insett att valutarörelser (ffa USD) haft en oönskat stor inverkan på portföljen, och vidtagit åtgärder för att minska den. Dessa åtgärder känns särskilt angelägna att göra nu när SEK är historiskt svag, men kan även rättfärdigas utan att ha någon åsikt om dagens FX-kurser.

Första inlägget är uppdaterat med ovanstående förändringar. Tack för ert intresse, jakten på den “ultimata” allvädersportföljen fortsätter!

14 gillningar