Portfölj för real avkastning

Jag försöker hitta den omöjliga portföljen mellan sparkonto och aktiefonder. För sparande som ger en stabil real avkastning som följer inflationen. Det har jag tänkt uppnå med en blandning av realränta, ädelmetaller, råvaror och fastigheter.

Något i stil med…

Räntor
Realobligationer USA (TIPS), 20 %
Realobligationer Europa, 20 %

Ädelmetaller
Guld, 20 %
Silver, 10 %
Palladium, 5 %
Platina, 5 %

Råvaror
Blandade råvaror, 10 %

Fastigheter
REIT, 10 %

Vad tror ni om detta upplägg?

2 gillningar

För sent. Skulle varit en bra (spekulations-) portfölj ett par år sen. Naturlig avkastning tex från IG räntor kommer troligtvis slå ditt förslag under nästa tre åren.

Inget faktum, men min åsikt. :grinning:

Håller med. the elusive portfolio :joy::+1:

Själv har jag lutar åt en modifierad RT portfölj som jag redan har och skulle kunna skruva på.

Korta ränte delen 25%. Binda en del för högre ränta tex 1 år

Långa räntedelen 25%. Ta in TIPS. Inte så rädd för långa obligationerna längre. De har ju haft värsta raset på 100 år typ så där ser nog framtiden ok ut. Speciellt när räntorna sänks igen.

Aktiedelen 25%. Som du är inne på kanske addera fastigheter. Kanske också köra en ETF med värde/utdelning med lägre volatilitet

Guld 25%. Här skulle man kunna addera silver åtminstone. Kanske även andra råvaror men då tror jag man ökar volatiliteten.

Hmm :thinking:

Det ända som garanterat och perfekt kommer följa inflationen är saker du behöver.

Pasta,ris,tvål,toapapper.

Största problemet blir ju att det försöka få nån att köpa 60kg ris när du behöver en tusenlapp :sweat_smile:

2 gillningar

Du tänker nominella räntor? Statsobligationer eller företagsobligationer?

Spännande. För korta räntor kör jag Qliro rörligt sparkonto. Detta med nominella räntor tycker jag är svårt, särskilt på ISK.

1 gillning

:joy: Det va en bra benämning!

2 gillningar

:joy::joy::joy::+1: editerar det

1 gillning

Tycker du kan titta även på Floating Rate bonds, dvs räntepapper som stiger när räntan stiger. Det är ju lite vagt korrelerat till det du skriver, men när inflation stiger har även räntan en tendens att följa med (både pga marknaden & centralbanker).

Skulle skippat fastigheterna

1 gillning

Tack för tips. Ska byta REIT mot global FRN. Tycker också fastigheterna beter sig lite väl mycket som börsen, så det blir bra.

Har du lyckats hitta en bra ETF eller fond för detta?

Jag hade nog kollat mer på dividend Aristocrats eller liknande iställlet för REITs som en liten aktiedel. Finns en del ETFer där tex Vanguard har en stor bred utdelande sådan.

FRN hade jag mer sett som alternativ till realräntor. Dock har jag bara sett två svenska sådana fonder.

Dessutom om du tar bort REIT till FRN så blir det 50% räntor vilket kanske är lite mycket?

IG räntor = investment grade företagsobligationer

I lite olika löptider. Kanske tom kryddad lite med high yield.

iShares $ Floating Rate Bond UCITS ETF

Jag kör KiwiTrader så det är börshandlad fond alltså.

2 gillningar

En sak jag funderat på. Att jag upplever risken som störst med obligationer som är precis på gränsen för att vara IG dvs BBB-. En nedgradering så är det i princip junk bonds och måste då säljas av fonder som bara tillåter IG samtidigt som ett sådant event då sänker priset rejält dvs kan bli rejäla förluster för fonder med mycket av precis IG ratade innehav

Därför tänker jag att jag antingen vill ha fonder med mycket obligationer som är A rate eller minst BBB+ (två nedgraderingar före de trillar ur IG) … eller att de redan är i övre junk BB rating där icke-IG rating smällen redan tagits men inte för lågt ner typ B/C.

Är jag helt ute och cyklar?

Ver du något bra ställe man kan se innehållet i obligationsfonder mer än att MorningStar ibland har det i sin ”nya portfölj” vy?

Jo, du pratar om sk fallen angels. Det finns alltid en risk med defaults när det gäller företagsobligationer.

Just nu är spreadarna mellan IG och HY ganska rimliga dvs marknaden inte tolkar större risker och sjunkning från BBB till BB inte menar superstora förluster heller.

Vid koronakraschen var spreadarna mycket större och en fallen angel obligation lätt förlorade en tredjedel av sitt värde. De var också bland dom bästa köp man kunde göra då…

Hemsidorna av fondbolagen borde berätta mera om riskprofilen och kreditvärdigheten av en räntefond. Ganska många IG fonder har absolut mycket BBB för att de avkastar bäst…

1 gillning

Kan vara intressant foer dig att laesa den haer (mycket laanga) traaden:

1 gillning