Vad bör man ha som investeringsfilosofi? Vi har länge pratat om att de tryggaste investeringarna är en billig global indexfond samt ett sparande på ett konto med så hög ränta som möjligt, och att behålla dessa investeringar i minst 5 år. Nu när konceptet med allvädersportföljen har kommit upp, verkar detta också vara en attraktiv strategi. Vad rekommenderar ni – en global indexfond kombinerad med ett sparkonto eller att satsa på en allvädersportfölj? Vilka är fördelarna och nackdelarna med respektive strategi?
En strategi är ett sätt att ta sig mot ett mål. Så det beror helt enkelt på målet
Tycker att rekommendationen fortsatt bör vara Globalfond+Sparkonto. Det är simpelt och bra långsiktigt.
Målet är att bli så rik som möjlig med en ganska trygg investeringsfilosofi som svänger så lite som möjligt
Tack Så tänker jag med.
Det finns inbyggd motsättning här. En global indexfond har högre risk och högre förväntad avkastning än en allvädersportfölj.
Helt enkelt passar de olika mål.
Jag uppfattar det som att högrisk investering ingår i allväder portfolj, och global indexfund är en av de olika slag av högrisk investering.
För de allra flesta är global indexfond fortfarande rätt val. Allvädersportföljen kan vara ett alternativ, men kräver mer av investeraren: ombalansering (minst) kvartalsvis, disciplin i att sätta pengarna så att de upprätthåller balansen mellan tillgångsslagen, osv. Om man vill ha avkastning som liknar global indexfond bör man också ha hävstång på allvädersportföljen, och det är långt ifrån alla som är bekväma med det.
Global indexfond är ju väldigt enkelt, du kan sätta upp månadssparandet och sen inte titta på portföljen på flera år och det funkar utmärkt. Allvädersportföljen funkar ju inte så.
Allvädersportföljer kan med fördel ses som ett mycket vitt begrepp. Det fina i kråksången är att det ger möjlighet till precis så mycket risktagande som man själv är bekväm med. Detta ger i sin tur att hävstång inte är enda sättet att öka risken i portföljen, eller ens nödvändigtvis det bästa alla gånger. Andra sätt att öka risktagandet och därmed möjligheten till högre absolut avkastning utan att använda sig av någon specifik portföljbelåning kan vara exempelvis genom att nyttja faktorer när det kommer till aktiedelen eller doppa tårna i krypto.
Jag håller i övrigt med om att 100% globala indexfonder är en tillräckligt god lösning för de allra flesta. Särskilt med längre sparhorisont och om man inte vill lägga någon större aktiv tid på sitt sparande. Med detta sagt tycker jag i och för sig personligen inte det är direkt arbetsamt att hålla i en allvädersportfölj med kvartalsvis ombalansering, men förstår samtidigt att lösningen kan upplevas just sådan för någon som precis börjat sin investeringsresa.
Beror väl på hur mycket man tror historien kommer upprepa sig. Med endast 5 års sparhorisont skulle jag säga att en indexfond är rätt osäker. Inte alls ovanligt att man får en rejäl sättning (upp til 50%) och sen tar det tio år innan börsen återhämtar sig. Har man uthållighet så är det ju inga problem om man sparar och fortsätter stoppa in pengar i börsen.
Är man lite mer paranoid och är orolig för ett nytt 70-tal, så skulle jag säga att en allvädersportfölj är att föredra. Med det sagt så är det helt klart lite krångligare och kräver lite mer kunskap.
Edit: Med det sagt, så är inte allvädersportföljen utan kritik. Benjamin Felix från Rational Reminder (typ RTs internationella motsvarighet) har uttryckligen sagt att han är skeptisk till upplägget och ogillar Ray Dalio skarpt, jag hoppas att han kommer med en youtube video där han går in på djupet lite mer.
Minst 5 år fast helst 10 år men fortfarande mycket osäkert enlig dig om jag förstår dig rätt ?
Ja, alltså om jag inte är ute o cyklar så “typ”:
- 2000 (dotcom bubblan): -50%, 5 år till recovery
- 2007 (finanskrisen): -60%, 6 år till recovery
- 70 talet (stagflation): -35%, 14 år till recovery (!)
… så det kan ju bli jobbigt med bara indexfonder. Viktigt dock att om man fortsätter spara under den tiden blir det mindre jobbigt. Men svårt om man är pensionär, om man behöver pengarna eller om man blir arbetslös (inte helt otänkbart när ekonomin skiter sig)
Då kan det ju vara skönare att ha en jämn värdeökning även om den är marginellt lägre över tid.
Jag vill säga att valet mellan en allvädersportfölj och en global indexallokering beror mycket på temperament och kunskap och intresse. Är man en person som observerar skogen snarare än träden är nog allvädersportfölj att föredra. Man tittar på historiens breda penseldrag och är medveten om riskerna i alla investeringar. Man bryr sig mindre om vad det står på kontot just idag och man inte alls hur aktiesnacket går i fikarummet går. Allt annat lika är nog detta ett förhållningssätt som kommer med ökad ålder.
Den globala indexallokeringen passar bättre för den som springer i skogen. Läser inte om historia, lever i nuet och inte ser eller tänker inte heller på skogen. Varför bry sig olika monetära regimer när börsen gått som tåget i 40 år?
Båda av ovanstående karikatyrer har rätt men det har inget att göra med vilket strategi som presterar bäst till sist… Det ”rätta” kommer av att man allokerar pengar i linje med hur man ser på världen och i linje med sitt temperament. En bra investering är den som man kan leva och känna sig till freds med, inget annat.
Själv bör jag till den senare typen, men tyvärr så kombinerar jag det med en osund skepsis mot t.ex att förlita sig på historisk korrelationsdata vilket gör att jag tvekar mellan investeringsmodellerna. Ju osäkrare man är som person ju mer jobb får man lägga på att hitta något som man kan leva bekvämt med. Detta är väl ytterligare en av anledningarna till att rikedom inte skapar lycka.
Trevlig nationaldag på Er!
Finns det någon forskning kring om allväders/permanent portföljer fungerar i praktiken?
Enligt teorin ska man väl ha tillgångar i fyra kategorier för inflation/deflation tillväxt/recession scenarier?
Jag blir alltid skeptisk när en teori ritas upp i fyra kvadranter.
Ja det är så jag menar
Jag skrev ett svar i en annan tråd: