Portföljen var upp 20% i år. Tänkte likvidera allt men såg några röda poster jag ville vänta till de var plus. Nu ett par månader senare kämpar jag för att hålla portföljen plus. Har märkt att detta verkligen hämmar mina investeringar. Men framförallt mitt humör och mående. Jag vill inte sälja till förlust, men förmår inte realisera delar av portföljen i tid. Funderar på att helt gå över till globala indexfonder (DNB) och månadsspara. Då slipper jag riskerna med stockpicking och till och med mina egna felbeslut. Hur tänker ni?
Sådär ungefär ![]()
Du har alltså insett att du fattar dåliga beslut pga förlustaversion eller andras tanke- eller beteendefällor, så du är nästan i mål. Nu gäller det bara att fatta beslutet och riva av plåstret och gå över till passivt investerande med 100% globalfond. ![]()
Välkommen till forumet! ![]()
Som du precis börjat göra.
![]()
Gör en portfölj som är bäst för hur du mår.
Mår du bra kommer du inte ta dumma beslut.
Om man undviker dumma beslut så kommer man på lång sikt få bra avkastning.
![]()
Globala indexfonder (passiva och billiga) är alltid ett bra val. ![]()

Lycka till med bytet och fira när det är klart! ![]()
Jag är 100% med på ditt tänk här ![]()
![]()
![]()
Har själv många röda siffror som varit snyggt blå tidigare. Har börjat luta allt mer mot samma slutsats eftersom det psykologiskt är så svårt sälja av i tid när ens lyckträffar klättrar uppåt och samma sak att sälja surdegarna i tid. Hade nog varit samma även om jag satt “målkurser vid t ex +10/20/100%”. Problemet med den metoden hade varit att de unika som gått +300, +1100% i så fall sålts alldeles för tidigt som jag delvis gjort ändå under åren.
Jag kan bara ödmjukt konstatera att efter 9 års mer aktivt sparande så hade det varit bättre att sätta allt på t ex Länsförsäkringar Globala index som den först tanken var redan då. Då hade portföljen idag varit värd +20% mer än vad den nu och jag hade sluppit fundera/hantera saker genom åren.
Så alla som frågar säger jag bara, kör på Globala indexfonder och låt sen tiden ha sin gång. Alla andra varianter handlar i längden om ren och skär tur, vilket även forskningen visar.
Slutligen har jag insett det att jag nog ändå är högst medioker. Allt flyter på i uppgång och man är kung, men i motgång så gör jag irrationella felbeslut.
Tack, såg din intervju vilket övertygade mig ![]()
Så får det bli. Slungas ändå mellan att skapa en utdelningsportfölj och ren global index. Men läste Alecs inlägg där jag såg att han ändå höll på att pilla i olika versioner. Så i ren global finns det mindre för mig att “förstöra”.
Det där gjorde mig glad en kall lördag som denna.
![]()
Du kunde ha skrivit mitt inlägg. Man benchmarkar ständigt mot hypotetiska fall (både upp och ner) vilket får ens beslutsfattande att ta stöd mot extremer. Tur är också en faktor, där jag får konstatera att jag alltmer börjar hamna på o-turssidan. Fler surdegar jag i efterhand hade kunnat undvika eller rent av slump. Oavsett. Hade jag lagt allt i global från början hade portföljen varit fetare. Men men, man lär sig ![]()
Också när allt gått bra och man sålt med bra vinst så infinner sig stressen i att ha oinvesterade pengar och frågan vad man ska göra med dom. Och medans man funderar så känns det som allt bara fortsätter uppåt och att man gjorde fel som sålde.
Man kan ju alltid sätta en stopp/loss på det som gått bra. Då undviker man (oftast, inte om det blir ett snabbt jätteras) en nedsida. Att bara ha indexfonder i olika världsdelar är alltid ett alternativ. Enbart globala är för mycket USA för min smak. Dollarn kommer nog att sjunka mera och med nuvarande presidiet är det för hög volatilitet och risk för mig.