Sålde precis USA-fonden

Haft en USA-indexfond i 8 år, men säljer den när marknaden öppnar imorrn. Handelskriget med Kanda är spårat och ingen vet hur långt detta kommer gå eller hur mycket ekonomin kommer skadas. Om kongressen tar tillbaka kontrollen kan jag tänka mig att lägga tillbaka pengarna i USA, men just nu känns den politiska risken för hög

12 gillningar

Samma här! Detta kan spåra rätt ordentligt om tullarna blir bestående…

2 gillningar

Jag tror att era fonder kommer säljas efter det stora fallet, om det nu blir ett. Sedan kommer ni vara förvånade varför det inte rasar mer, så ni kommer köpa tillbaka.
Efter detta så kan det hända att det faller långsamt och ni kommer inte fundera på det riktigt och resultatet blir detsamma som om ni inte sålt.
Eller har ni någon annan plan? När tänker ni köpa tillbaka?

25 gillningar

Kanske blir det så. Jag är förvånad över att marknaden inte har dippat mer i efterhandeln dock. Minnen från starten på Ukrainakriget påminde mig om att marknaden inte alltid fattar omfattningen av nya händelser.

Tills vidare investerar jag pengarna i ett svenskt index istället, samt bevakar nyhetsflödet till dess att jag bedömer att läget ser mer rimligt ut igen, givet risken.

Just keep on buying…

17 gillningar

Jag är nyfiken på hur du vet att det är rimligt igen ?
P/E-tal, nivå på SPX …

Jag köper VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc) varje månad som är marknadsviktad och innehåller 65% USA. Det gör att jag inte är lika beroende av hur enskilda länder går och får även med tillväxtmarknader. Skulle USA ha en mindre marknadsandel i framtiden kommer det balanseras automatiskt. Vill man inte köpa andelar i en ETF kan man istället köpa Storebrand Global All Countries.

Ett annat alternativ är en global indexfond med utvecklade länder, t.ex. SAVR Global. Då missar man dock tillväxtmarknader vilket kan vara bra att ha med om man har en längre sparhorisont.

Anledningen varför jag tipsar om dessa är för att enligt min mening har ni haft för stor risk eftersom ni nu säljer. Med högre risk får ni också chans till högre avkastning - men också risk för scenarion som dessa. Mer volatilitet med andra ord.

Det är marknadstiming om ni tänker köpa igen, vilket är otroligt svårt att lyckas med. Risken finns att ni säljer, att det blir en mindre dipp och sedan går kursen upp igen. Om ni inte handlar med ETF tar det dessutom flera dagar att sälja och köpa vilket resulterar i att ni står utanför marknaden i över en vecka. På den veckan kan mycket hända.

Gör som ni vill såklart och se inte detta som någon ekonomisk rådgivning.
Just my two cents.

6 gillningar

MFDTFTW
Mutual Fund Day Trading For The Win

image

1 gillning

NASDAQ futures pekar på -2,28% just nu.
Dollarn stärks 1,24% mot SEK

Nettoeffekt runt -1%. Förlora ingen sömn över det forumvänner!

0,9772 × 1,0124 = 0,98931728

4 gillningar

Intressant! Får se om den nedgången fortsätter över några dagar eller inte sen. Men nej det förlorar jag inte sömn över. Har sedan länge insett min egna begränsningar att tajma marknaden… Jag ligger kvar

1 gillning

En klok person i forumet skrev detta:

(Jag minns tyvärr inte exakt vem fast jag tyckte det var så bra så jag tänkte rama in det och sätta det på väggen när marknaden kaosar och jag tvekar.)

"Antag att någon kunde ge dig följande magiska information för exakt 5 år sedan:

Marknaden har nu gått uppåt i närmare 10 år. Om några månader kommer en årslång pandemi sprida sig över världen där många länder stängs ner helt och logistikkedjor kollapsar. Därefter kommer Ryssland invadera ett grannland och med detta kommer massiva sanktioner införas och energiförsörjningen i europa prövas och extrema elpriser kommer att ses över hela kontinenten. Senare kommer Israel-Palestina-konflikten blossa upp igen och leda till krig och elände och inblandning av Iran. Baserat på denna information ger jag dig möjligheten att helt lämna den globala aktiemarknaden idag och placera allt kapital i ett fasträntekonto med 1% (det är ju bra för vi har ju inte sett någon inflation på väldigt länge) i 5 år.

Du skulle alltså ha full information om vad som händer, och om du agerat på det i linje med dina tankar nu gjort ett katastrofalt beslut (baserat på utgången)."

Så jag tror det bästa är att betrakta det mesta som brus och bara just keep buying.

Jag panikade lite i coronakraschen och det stod mig dyrt.

Jag sålde dock inte av det som gått ner jag sålde av mina aktier som gått upp 100% och byggde en all weather portfolio i panik (när räntefonderna redan gått upp och blivit jättedyra. :man_facepalming::woman_facepalming::person_facepalming:)

I slutändan förlorade jag bara pengar på att sälja av och tramsa. Hade jag bara hållt aktierna lite längre tid hade jag kunnat sälja dom till 600% vinst istället.

Nu hade jag hälften av aktierna kvar och sålde 90% av dom då så jag gick inte lottlös ur det.

Jag ägde guld en gång i tiden och sålde när det stod i 2000 (skr eller $? Minns inte exakt) unset. Jag köpte aktiefonder för pengarna istället. Nu står dock guldet i nästan 2800.

Har man en gång köpt gör man nog bäst i att bara behålla det och just keep buying. :innocent:

Trump har inget intresse av att slakta börsen.

Jag kan inte så mycket om tullar fast om det blir finanskris och elände kan han ta bort tullarna då för att tuffa fart på ekonomin och börsen? :thinking:

Att sälja av en fond för att “nu går det åt helsefyr snart” tror jag är en dålig variant av marknadstajming.

Tänk på att det är inte det vi fruktar som sätter oss i klistret. Det är det vi räknat med ska fungera som inte gör det. Som t ex Spiltan räntefond under coronakrashen. :flushed:

Jag tror Trump burdusa agerande kommer skapa många köptillfällen på börsen. Just keep buying. :money_mouth_face:

13 gillningar

Är det inte nu man bara skall ha “is i magen” och fortsätta på och köpa som förr? Är det inte nu man sållar agnarna från vetet? Är det inte med just din strategi som man generellt förlorar pengar?

I brist på kunskap, så fortsätter jag köpa och är tacksam för eventuell rabatt en tid framöver.

5 gillningar

WORD!

Om man inte pallar volatilitet har man för hög risk eller sparar pengar på börsen som man behöver inom en snar framtid. Eller båda.

Det var tammefan det bästa jag läst på länge. Tack.

8 gillningar

Slår vad om en flaska jack daniels att trump själv sänker börsen för att köpa dippen sen upphäver han tullarna.

Återgå till era kontorsjobb och sluta va så nervösa.

1 gillning

Väldigt skön känsla att ha en risknivå som gör att man tänker “jaha, det går som det går”. Som redan flera skrivit och antytt så se över vilken risk ni har. Kan säga att det är en väldigt skön känsla att instinktivt sitta still i båten utan att ens tänka något annat. Nytt för min del men ett kvitto på att jag hittat rätt nivå.

1 gillning

Folk har ju gått all in i romantiseringen av FIRE så då kan de inte sitta still i båten :smiley:

Romantiseringen av FIRE? Va?

Önskar för övrigt alla som nu marknadstajmar lycka till.

1 gillning

Den tanken har slagit mig med. :laughing:

Han kommer skapa köptillfällen säger jag.

Japp, tillräckligt med pengar för vad man vill hitta på 2 år framåt är svaret på att nå Börs-Zen :innocent: