Men funderar på vad som händer om fonden läggs ner i en dipp på börsen.
Tanken är ju att låta vara i 20 år. Men om börsen kraschar och fonden läggs ner , måste jag då sälja till förlust och sätta in i annan fond?
Då blir ju fondens livslängd en avgörande faktor för om man kan “sitta still i båten” ?
Läggs den ner kommer du i praktiken få ut pengar eller få dina andelar överflyttade till en annan fond.
Det är inget problem för dig om du när detta sker bara köper en annan global indexfond för pengarna du får ut. Oavsett om din ursprungliga fond “såldes” till förlust eller inte.
Det där är i praktiken ett problem när du handlar med aktier, inte med fonder.
Skulle LF bestämma sig för att sluta med fondförvaltning skulle fonden tas över av någon annan förvaltare. Den skulle byta namn och slås ihop med något.
Om hela världens börssystem skulle krascha fullständigt, då har vi nog viktigare bekymmer än dippar att tänka på. För när du inte hittar rent vatten och mediciner så tror jag du struntar i om du sålde på topp eller inte.
Ja du, risken att LF lägger ner sin mest framgångsrika fond torde vara låg…
I så fall är det ju bara att flytta till en annan fond. Samtidigt har ju alla andra globala indexfonder förlorat lika mycket, så du lär inte ha förlorat något.
Låter som om frågan snarare är om man ofrivilligt kan hamna likvid och med “låsta” pengar ett tag medan ny bank tar över/pengarna skickas ut.
Som bekant så är det kring botten de riktigt feta gröna dagarna brukar vara, om man missar dessa men är med hela vägen ner så kommer det få följdeffekter på portföljen.
Nu förstår jag, som ni säger om fonden läggs ner kan man byta till annan indexfond. Och då lär de gått ner lika mycket och man har då chans att vara med på uppgång igen och då “återställa” värdet igen ? Om jag förstått rätt.
Jag förstår ju att skulle hela börsvärlden krascha fullständigt så är väl världen påväg mot något väldigt dystert och då blir väl pengarna mindre viktiga just då.
Men ligger ju något i det som nämns i slutet om man blir låst ett tag och missar en stor uppgång. Men går väl inte komma ifrån tänker jag.
Men LF Global är väl ändå ett bra val, eller bör man ta någon som varit med längre ?
Går inte att komma ifrån men om man är “paranoid”(eller riskminimerande som jag föredrar att kalla det) så har man indexfonder från flera olika fondbolag då drabbas i alla fall inte hela portföljen av “tvånglikvidering” just när hela havet stormar.
LF Global funkar helt klart ha bara med dig i tanken att den är ganska hårt ESG “tiltad”, helt OK om det är det man vill ha men bara så att man vet vad man köper.
A just det, men är det verkligen nödvändigt tror du? Är väl ett worst case scenario.
ESG betyder att den är inriktad på hållbarhet ? Lite smalare då kanske ? Men fortsatt ganska bred ? Ser ingen skillnad i kurvorna på … och Avanza Global , kanske att … gått lite lite bättre men jag tycker de följer varandra extremt väl.
Vart tycker ni är bäst/tryggast att ha era fonder ? Avanza… Nordnet…
Banken (har en del där då jag har lf bank och dessutom sparar i …)
Helt rätt så har det varit mycket lite skillnad, och om man hemskt gärna vill välja bort t.ex. oljebolag av politiska/filosofiska anledningar så är LF the way to go.
Men rent och strikt bäst akademiskt för att uppnå bästa förväntaderiskjusterade avkastning (ej garanterat att det blir så!) är att köpa hela marknaden i så stor utsträckning man kan, och där är t.ex. DNB och Avanza mindre nitiska i sin selektering.
Men det handlar om på yttersta marginalen så ligger man redan i LF Global så finns det typ tusen andra saker som är värre att göra med pengarna än att ligga kvar i LF Global. Jag har lite i LF Global sedan innan de bytte till det nya strikta ESG indexet och de får ligga kvar med anledning till tidigare nämnda riskspridning men jag är medveten om att det förmodligen kommer med en kostnad genom sämre riskjusterad avkastning.
Angående bank så sprider jag själv ut på NON och AVA, får ha en excelsnurra för att hålla reda på ombalansering osv men för mig så ger det bättre nattsömn att ha två “points of failure” istället för en.
Hur mycket ska man bry sig om denhär typen av nyheter ?
Ska sätta in ett större kapital senare i år och vore ju tråkigt för nerverna att tajma så man tappar halva kapitalet hade ju hellre köpt på botten. Men vet ju att man inte bör försöka tajma marknaden (i princip omöjligt)
Kanske man kan fega och starta i långa räntefonder under tiden som Riksbanken troligtvis sänker räntorna