Gå ur Länsförsäkringar Global?

Hej, har 70% av mitt kapital i Länsförsäkringar Global index, 15 års sparhorisont. Med Trumps agerande lär det inte bli roligt framöver. Hur gör ni andra? Köper mer för det är rött med tanke på det långa perspektivet eller byter till Europa och Sverige? Hur resonerar du @janbolmeson ?

Hej.

Finns ett kortavsnitt på ämnet. Sen om USA börsen dyker, så kommer alla globala indexfonder vikta om, så USA delen minskar.

10 gillningar

Fortsätter köpa globalt som vanligt. Min sparhorisont har inte ändrats, och det är bara den som påverkar hur jag vill investera och till vilken risk.

17 gillningar

35 år kvar till pension lol fortsätter köpa som vanligt, min LF global index kommer leva längre än trump och det kommer förmodligen fler presidenter som är lika korkad som honom i framtiden.

6 gillningar

Krävs väl att globala fonder minskar rejält innan man ser en signifikant minskning av andelen amerikanska aktier?

5 gillningar

Många beskriver det som att globala indexfonder skulle ”vikta om” från amerikanska aktier i det fall att USA-börsen skulle falla.
I mina öron antyder det någon form av aktiv handling, eventuellt till och med någon form av positiv kompensatorisk mekanism.

Sanningen är istället att effekten är helt passiv i ”efterhand” som en effekt av börsfallet. Ens andel av den globala indexfonden äger fortfarande lika många av de olika amerikanska aktierna. Det är bara värdet på var och en av dessa aktier (mätt i SEK) som sjunkit.

Tänk grovt såhär. En Glob indexfond har 4% Appleaktier. Antalet Appleaktier är 100 000.
Apples aktie sjunker plötsligt 50% mätt i SEK.
Fondens totala värde jämfört före fallet blir 98%
Appleaktiens andel av fonden blir nu ca 2% men antalet i fonden kvarstår om 100 000.
Nästa gång du köper andelar i fonden så köper du färre andelar Appleaktier men om dina tidigare köp i fonden exv gav dig 4 Appleaktier så kommer lika många fondandelar som förut, kosta 98% av gamla priset men du ”köper” fortfarande 4 Appleaktier.

Omviktningen sker alltså i ”efterhand” och som en passiv effekt av värdeförändringen.

17 gillningar

Jag har faktiskt gjort fel här! Det senaste året eller så har jag köpt mer svenska indexfonder och avstått från att köpa globala fonder med anledning av 1. den svaga kronan som ger en ökande valutarisk och dessutom förbättrar resultaten för svensk exportindustri och 2. den höga värderingen på amerikanska företag jmf med svenska. Dessutom har mer gått till amortering av bolån jmf med normalt eftersom aktiemarknaden som helhet känns högt värderad. Jag vet att detta är ett försök att ”timea marknaden”, men jag rationaliserar det med att jag ”just keep buying”, dvs jag säljer inget utan bara köper andra saker…

Jag vet att detta går emot forskningen på en intellektuell nivå, men jag är också upplärd att man aldrig ska vara investerad på ett sådant sätt att man har svårt att sova. Att bara fortsätta sätta in en jättestor andel av pengarna i ”magnificent 7” med skyhöga värderingar som känns helt orimliga (fa Tesla) skulle ge mig ångest… Innan har jag alltid bara satt in i LF global indexnära utan att ens fundera.

Med vänlig hälsning,
F

11 gillningar

”Trying to predict the direction of the market over one year or even two years is impossible” -Peter Lynch

7 gillningar

Man får såklart göra som man vill. Men dyker USA-börsen, så lär de flesta börser dyka.

Men forskningen kanske säger att det lönar sig att köpa utvalda delar av höstacken, men att jag, Jan och co bara har läst på fel?

Jag kör på med LF global bland annat, den lär dyka ihop med andra globala indexfonder flera gånger innan jag behöver min kosing till pension. Så ser ingen anledning till att försöka gissa vilka fonder som går bäst i närtid. Troligen så går jag plus över tid ändå.

Gör jag inte det, så får jag väl käka mer gröt under pension. :wink:

7 gillningar

Måste meddela att jag inte sitter stilla i båten.
Efter att i fredags kväll sett pressmötet med Trump, Vance och Zelensky så fick jag kalla kårar och det var inte från is i magen. På söndagen lade jag säljorder på mitt ISK (sparat kapital var ungefär 2/3 fasträntekonto på banker och 1/3 LF Global på ISK). Nu har jag kvar ca 10 % av min tjänstepension på globalfonder, resten flyttade jag strax innan jag slutade till traditionell försäkring.
Jag är mycket väl medveten om att det inte brukar lyckas med market timing, men jag tar hellre en låg avkastning än en hög förlust just med tanke var jag befinner mig i + 60 års ålder.
Jag väntar på att Trumps beteende och USAs åtgärder stabiliserar sig, sedan kan jag tänka mig att gå in igen. Förra året var ju oerhört framgångsrikt men när jag sålde var LF Global nere på samma nivå som i oktober 2024 och under veckan har nedgången fortsatt.
Pensionsdelen är så pass liten att den kan vara “leklåda”.

12 gillningar

Om ni har långt kvar till pensionen så är de ju faktiskt bra att marknaden går ner. De är när marknaden är ner som ni kommer göra de bästa affärerna. Sedan är de ju faktiskt inte någon riktigt nedgång än iaf. Lite allmänt brus :slight_smile:

8 gillningar

Vi kommer göra väldigt olika beroende på ålder. Full förståelse för inlägget ovan att du tar till åtgärder.

Jag har varken tid eller ork att försöka hitta nya vägar, så har gjort det enkelt.

Speglar MSCI ACWI, äga global Index, tillväxtmarknader, småbolag dvs så brett som möjligt.

32 år, långt till pension, jag sitter kvar och månadssparar enligt plan. Får loss lite extra slantar närmaste tiden som får gå till extra köp om det ska falla så här fortsatt.

Nedgången just nu är väl i nivå med den som var i början på augusti förra året, så inget megaras än även om jag har minus på ett par fonder just nu. Har slutat öppna mitt Google sheet, kollar bara indexen dagligen :grinning:

1 gillning

Sålde alla LF GLobal index för en vecka sen inklusive LF USA index. Känns väldigt skönt att rädda vinsten innan den försvann helt. Sover bättre nu.

3 gillningar

Hur lång är din sparhorisont?:thinking:

1 gillning

Grattis till den sköna känslan!

Jag har inte agerat själv ännu denna gång utan sitter kvar så länge, det som brukar vara jobbigt för mig då jag sålt av är att veta när jag ska gå in igen.

Hoppas du hittar rätt tillfälle!

1 gillning

Vad har du nu placerat din tjänstepension någonstans då , om man får fråga? är i ungefär samma situation. Har Nordeas global indexfond som gett bra avkastning . Fundera flytta till någon korträntesfond ett tag för att säkera pengarna.
Med vänlig hälsning,

Fonderna har ökat rejält dom senaste åren men nu vänder det åt andra hållet. Detta tar minst ett par år om man ska få tillbaka vinsten. Med Trump ännu längre. Jag sover väldigt bra nu med kapitalet i hamn.

2 gillningar

Min tjänstepension är som jag skrev mindre än 10 % aktiefonder. De får ligga kvar.
Ett större kapital finns på ISK och där jag sålt av hela fondinnehavet.
Jag har placerat i AMF Korträntefond så länge. Tänker att jag väntar till slutet av månaden och bestämmer mig om jag ska gå in igen i fonder eller ta ut till bankkonto. Det blir ingen skillnad i ISK-skatt om jag tar ut idag eller 28 mars. Jag hinner se mer av om det lugnar sig på världsfronten innan dess.

1 gillning

Detta vet vi ju inte, behöver absolut inte vara en sanning. Kan gå lika fort uppåt som nedåt. Såklart kan det ta många år också, men det är inte nån garanti att det blir så.

10 gillningar

Är 36 år, säljer ingenting och fortsätter spara enligt plan. Rätt nice att köpa lite dipp också!

4 gillningar