K51. Hur gör vi med Global index nu Jan? Sitter vi still i båten eller sälja? | 5 tips att tänka på

Nu när börsen faller, ska man verkligen sitta still i båten? Är det inte bättre att sälja? Är det annorlunda nu med USA och all osäkerhet i världen? Vad ska man göra?

Det är exempel på frågor som vi har fått i kommentarsfält, i mejl och andra sammanhang. Därav detta kortavsnitt där jag går genom 5 konkreta tips på vad man kan göra och mina allmänna tankar. I korthet är svaret: JA! Sitt still i båten.

I nästa vecka kommer även ett ordinarie avsnitt, 401, där vi intervjuar 5 personer från finansbranschen på samma ämne. På det sättet kan du även då få höra liknande tankegångar från andra än bara mig. Lite som Per från Evida säger då: det har inte kommit någon ny forskning de senaste veckorna som tyder på att man ska göra något annat än man redan gör.

Skriv gärna frågor i kommentarerna, det är ju dessa som gav upphov till detta kortavsnitt! :blush::heart:

Hoppas att du gillar det,
Jan

PS. Imorgon (14/3) vid åtta på morgonen kommer jag berätta mer i P4 Malmöhus

Titta, lyssna eller läs avsnittet

Nedan följer det som video på Youtube:

Här kan du lyssna på det som podcast (K51) där poddar finns.

Du kan läsa transkriberingen nedan.

Relaterade länkar

13 gillningar

Transkribering

Nedan följer en grov transkribering av avsnittet via en AI-tjänst. Så den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Visa hela transkriberingen

Varmt välkommen till RikaTillsammans och dagens kortavsnitt som handlar om frågan så här, hur gör vi med global index nu Jan? Sitter vi still i båten eller ska vi sälja och ska man verkligen sitta still i båten när det går ner också? Och detta är ju frågor som vi har fått in nu både på mejl och på Instagram och i communityn.

Och det korta svaret är ja. Sitt still i båten under förutsättning att, du har en bra båt sen är det så här, jag har full förståelse för att det känns för jäkligt det känns jobbigt i magen när man loggar in på sitt Avanza-konto eller sitt Lysa eller Opti sin fondrobot alltså även för oss, trots att jag har gjort detta sedan 1996 och man loggar in på kontot och som där i mitt fall nu på Avanza står minus 400 000, så känns det skitjobbigt, särskilt när jag dessutom nästa misstag som är att tänka så här, 400 000, det är ju den där nya bilen som jag och Caroline inte har köpt än.

Hade vi bara sålt av så hade vi haft en ny bil. Men grejen är att det är ju fånigt att tänka sig som ingen hade kunnat förutsäga att det skulle gå ner. Och det är ju detta här risken som vi då får betalt för i de goda åren. Alltså ingen risk, ingen avkastning. Lite då som Per en finansiell rådgivare säger i avsnitt 401 där vi har intervjuat sex stycken experter och ställt dem exakt samma frågor som jag nu svarar på.

Det är bara att jag tog ett eget avsnitt medan jag klipper in alla de andra i ett annat. Så det har det inte framkommit någon ny forskning de senaste veckorna som säger att man ska spara på ett annat sätt utan det som fortfarande ger bäst sannolikhet för att lyckas i sitt sparande det är att spara långsiktigt regelbundet, automatiskt i en bred, billig global aktieindexfond och så tänka på sparhorisonten och liknande. Egentligen om vi tittar på det nu så det som har hänt är att nu när jag spelar in detta 12 mars så när jag loggade in på Avanza så var det så här Länsförsäkringar Global är typ minus 12% sedan första januari jag tror Lysa är minus 7% sedan första januari och tittar man på en indexfond för Stockholmsbörsen så tror jag faktiskt att den är upp 6-7% och jag tror att det som är lite allvarligt annorlunda nu är ju att ingenting sker i ett vakuum utan den här nedgången om jag ska vara helt ärlig är ganska liten alltså vi pratar minus 10% ish alltså det brukar hända typ 70-80% av alla år att vi har en nedgång.

Tufft för vissa enskilda aktier

Sedan fattar jag också att för vissa som kanske haft enskilda aktier som Tesla, den har ju fallit med över 50% sen 17 december när den var på toppen och då känns det extra jobbigt men då brukar vi komma in på det här med plan och detta är en stor anledning till varför jag avråder från att investera i enskilda aktier för att enskilda aktier rör sig ofta mycket, mycket, mycket mer och sen ska man också vara så här att jag brukar ju säga så här risken är ju inträdesbiljetten till marknaden att det är inget konstigt att om jag går in på Liseberg, betalar en inträdesbiljett. Att börsen kan gå ner är ju inträdesbiljetten till att få avkastning och tittar vi historiskt alltså Så har vi det mest extrema fallet om vi hoppar till det direkt, det under 1929-1931, då föll ju börsen med nästan 80-90%.

Och jag brukar ju säga att under en tioårsperiod så kommer värdet halveras någon gång. Så i detta fallet att vi är minus 10, alltså det är en ganska liten…

En nedgång det kan lätt fortsätta till minus 20, minus 30, minus 40 procent. Det är det ingen som vet men det kan dessutom på samma sätt vända Om vi tittar 2020 under covid så tror jag var mellan 18 februari och 20 mars så hade vi en nedgång på minus 31 procent och sen till midsommar så var ju det återhämtat.

Så det som är viktigt att ta med är att jag vet inte hur det kommer gå framgent. Experter på tv eller radio eller media, de vet inte heller. Tvärtom så har de ju sin guldålder nu för att nu är folk oroliga nu vill vi ha svar och då är det enkelt att ge svar. Åh detta kommer att vända eller detta kommer att bli värre och så försöker man förutspå att Trump och Putin och Ukraina kommer att agera.

Men sanningen är att om man tittar på hur duktiga experter är på att förutsäga framtiden så är de sämre än att singla slant. Så att därav är återigen bästa strategin att sitta still i båten. Detta är inte ett tillfälle som vissa skriver så här, det är köpläge, det är rea på marknaden. Nej, det är det inte.

Och nej det är inte någon panik heller att sälja allting utan bäst är att hålla sig till den planen som man har haft tidigare och det är just när vi kommer då till den här planen att det händer någonting på marknaden är inte en anledning till att göra en förändring i sin strategi utan man bör ju ha sin plan och så ska man följa den.

När det är läge att ändra din plan

Den enda anledningen till att ändra en plan eller ändra i sitt sparande eller ändra strategi det är att antingen så har liksom förutsättningarna i livet förändrats eller så har målen förändrats det vill säga att man har blivit sjuk man har blivit arbetslös man har råkat ut för en skilsmässa man behöver ta hand om sina föräldrar eller någonting som man inte kunde förutse sedan tidigare då bör man ändra sin plan eller då att man inte har haft en plan eller haft en kass plan då är det kanske dags att göra det även om detta är egentligen någonting man skulle gjort förut.

Om man tittar då på att göra en sån här plan så är det absolut enklaste sättet som är ju typ gratis eller nej det ska jag inte säga, det är inte gratis men det enklaste sättet är ju att om du sparar på en sån här fondrobot som typ Lysa eller Opti så gör om lämplighetsbedömningen.

Alltså gå igenom deras guide som frågar om sparhorisont, om risktolerans risknivå etc. och se om du får ett annat förslag, det egentligen bättre sättet också, det är ju att ta hjälp av en finansiell rådgivare och där kan man också skriva i kommentarsfältet skriv så här rådgivare eller skicka ett DM så kan vi skicka en lista för att vi ger ingen rådgivning själva.

Risknivå och riskaptit

Och detta är också en av anledningarna till varför jag ibland då brukar rekommendera fondrobotar som Lysa eller Opti över att köpa en global indexfond själv för att då får man ju det här särskilt i tider av kris som det är nu så får man den här hjälpen och stödet i så här har jag tänkt rätt, har jag valt rätt risknivå i förhållande för att här behöver man också skilja någonting som vi pratade om i avsnitt 401, man behöver skilja på förmågan att bära risk och sin riskaptit.

Att förmågan att bära risk handlar om hur ser din buffert ut, hur ser din sparhorisont ut, hur ser din anställningstrygghet ut. Alltså hur mycket risk kan din ekonomi faktiskt ta? Och det är egentligen en matematisk Excel-övning. Sen har vi den här riskaptiten hur känns det? Kan jag sova gott om natten eller oroar mig? Påverkar detta min vardag?

Där riskaptiten är lite dagsform, lite känslomässig när börsen går upp då. Har man hur mycket riskaptit som helst då tycker man räntor vad är det för skit Jag ska inte ha några pengar på bankkontot full gas och som nu så är det bara shit vad har jag gjort jag är dummast i världen varför har jag inte lagt pengarna på bankkontot och så ångrar man sig och där brukar väl generella tumregeln, jag brukar komma tillbaka till såhär påverkar denna nedgången min vardag?

Och om svaret är nej vilket det bör vara, då kan man lugnt somna om. Och hur vet man då att detta inte påverkar hans vardag? Jo, men då är svaret ofta buffert. Att om det är så att det känns läskigt att detta kostar dig din nattsömn då är det förmodligen för dyrt och då är det en anledning att faktiskt sänka risken.

Och detta är också så här, man kan ställa en fråga i forumet och där finns liksom inget rätt svar utan det är här jag brukar prata med en finansiell rådgivare så att du får bolla detta med någon eller gör den här lämplighetsbedömningen hos Lysa eller Opti så att du får en känsla för det. Att ta för lite risk som att ta för mycket risk för tar man för lite risk så kan det ju hända att man kanske inte kommer kunna gå där i pension då man hade tänkt eller man kanske inte har råd att göra de sakerna som man hade tänkt.

Läropengar

Och här kan man också säga såhär, är du i början av din sparkarriär, grattis man ska göra misstagen tidigt och än så länge eftersom vi faktiskt bara är ner typ minus 10% på indexnivå man kan vara mer back, mycket mer om man haft enskilda aktier så är det såhär grattis, du har fått läropengar vi har alla varit här jag var här typ 2001 jag förlorade typ 80% av mina pengar under It-bubblan, jag lyckades göra om det typ 2008 så att om du har en förlust som är mindre än minus 80% grattis du är på ett bättre ställe än vad jag var när jag fick mina läropengar och då är det ju verkligen ett tillfälle att göra om och göra rätt så att det är också ett sådant tillfälle att man kan göra detta medan du har fått en möjlighet av universum eller gud att göra om och göra rätt.

Sparhorisont

Och där kan man väl också säga att grundläggande basen i att göra rätt eller den här planen som rådgivarna eller den här lämplighetsbedömningen hjälper dig med är ju att pengar som behövs inom 0-3 år, de ska ju vara på bankkonto.

Så pengar som ska användas inom 3 år, bankkonto med insättningsgaranti Pengar som inte ska användas på tio år, de kan man investera i de här globala indexfonderna och om man då har det här tioårsperspektivet ja men då är det lugnt.

Alltså på tio år, där finns sannolikheten att gå plus på en tioårsperiod är över 90%. Jag tror inte det finns någon så här elvaårsperiod på globala börsen som har gått back. På det sättet så att sparhorisonten är det viktigaste och sen för den här 3-9 årshorisonten där kan man ju då kombinera bankkonto eller räntor och den här globala aktieindexfonden, men detta är ju samma sak det man får hjälp med av de här fondrobotarna eller en finansiell rådgivare, eller om du vill göra det själv, sparhorisont är det bästa du kan göra.

Så det sämsta jag tycker man kan göra just nu det är ju typ att få panik att sälja av, att försöka tajma marknaden, att försöka hitta någon guru som kommer berätta hur detta kommer gå, att spekulera med sina pengar. Det funkar inte i alla fall inte långsiktigt och det funkar inte om du ska ha oddsen på din sida.

Så de bästa fem tipsen skulle jag säga så här. Se till att du har en tillräckligt stor buffert. Skippa nyhetssändningar. Följ inte nyheterna. Lyssna inte på experter Logga inte in på ditt kontor utan gör någonting annat.

Gå och titta på fotboll!

Lite såhär Nobelpristagaren Richard Taylor sa såhär det bästa du kan göra för ditt sparande det är ju att låta pengarna vara i fred sätta dem i en bra båt och sen gå och kolla på fotboll eller ägna tiden i trädgården eller någonting liknande.

Så med detta sagt så är det sammanfattningsvis, jag sitter still i båten, jag fattar att det känns läskigt i magen när det gungar till, det är inget konstigt och lite som det klassiska ordspråket, this too shall pass, det är bara att vi inte vet när och ju mer tid vi kan lägga på något annat och inte tänka på detta desto större sannolikheten att det kommer vara plus när vi loggar in.

Så att om du har någon följdfråga eller något jag inte har tagit upp här så ställ det gärna i kommentarerna och sen kan jag verkligen puffa för avsnitt 401 där vi publicerar de här olika rösterna om marknadsläget I normala fall så är det sådana här Patreon-avsnitt men eftersom läget är som det är så har vi valt att lägga ut det publikt.

Så att om du vill stödja mig och Caroline och RikaTillsammans så bli gärna premiummedlem på Patreon du väljer själv vilken nivå det är. Och ett stort tack till dig som redan är med och gör det möjligt för oss att göra de här korta och vanliga avsnitten.

Tack så mycket och lycka till i ditt sparande och hang in there!

2 gillningar

Ok, sitta still i båten är tipset. Tänk följande fiktiva senario. Jag investerar mina pengar 1/1 2025 i en global indexfond. Jag har en sparhorisont på exakt tio år. Sen ska jag använda mina pengar för att köpa ett sommartorp. Vi tänker att det är 600.000 jag sätter in och att jag månadssparar 10.000kr i månaden.

Låt os också tänka att börsen går ner 15% 2025 och sen ytterligare 20% 2026. Vad gör jag nu?
Ska jag ombalansera och sätta säg 20% av mitt kapital i räntefonder eftersom sparhorisonten bara är 8 år eller behålla allt i aktiefonden?

Ska jag tänka annorlunda om nedgången är mindre (kanske -3%) eller ännu mer? (-20 och -25) Hur ska jag tänka om det istället är en uppgång?

2 gillningar

Jag skulle gärna få tips på rådgivare

Jag sitter kvar i båten men justerar risken om jag inte är bekväm med den efter min egna makroanalys av den närmaste framtiden och behoven som jag har.

Följ forskningen så långt möjligt och ta inte större risk än att du kan sova gott.

2 gillningar

Bra video!

Det börjar bli dags att balansera om. Jag har 70/30 som mål och det har gått från ca 72/28 till nästan 68/32 sen årskiftet nu.

2 gillningar

70/30 eller 68/32 spelar det verkligen nån roll? Vet du ens varför du tog det beslutet på 2% mindre aktie?

3 gillningar

Jag kan tänka mig att det var aktierna som tog det beslutet…

8 gillningar

Här är listan:

Tänker att det handlar i slutändan om vilken felmarginal man vill spela med för att uppnå sommarstugan om exakt 10 år. Börsen brukar statistiskt gå upp på 10 år. Finns ingen negativ elva års period på amerikanska börsen (tror jag Jan säger i avsnittet).

Ja, sparhorisont är inte statisk för mig. Likt att man höjer ränteandelen i pension med en glidepath bör man tänka på samma sätt inför att sparmålet närmar sig.

Om du också kan tillåta dig själv ett felutrymme dvs att "jag ska köpa en sommarstuga om 8-15 år ". Då blir sådana här resonemang som är väldigt kluriga att ha ett bra svar på av mindre vikt:

Bara mina snabba tankar!

3 gillningar

Tänker att det kanske snarast är köpläge just nu?! T.rx gå in mer i global indexfond

2 gillningar

Alltid köpläge :chart_with_upwards_trend:

5 gillningar

hm, om jag förstod @janbolmeson video-budskap korrekt så var det “sitt still”, inte sälja men heller inte köpa mer annat än för det månadssparandet man redan har igång. Bara fortsätta göra exakt det man redan gör. Varken mer eller mindre.

Men jag kan ju ha tolkat Jan fel :person_shrugging:

2 gillningar

Du har tolkat honom helt rätt! Det är min egen fundering på om det är köpläge och inte hans, eftersom jag sitter med en oinvesterad summa som förr eller senare ska in på börsen. Antingen köpa nu eller vänta på ännu mer nedgång :woman_shrugging:

3 gillningar

Om du ska investera pengarna långsiktigt så är alltid bästa tiden att investera idag. Om de stoppas i en bra båt. :wink:

5 gillningar

Förvisso, men om man tror på en fortsatt nedgång inom en snar framtid kan man ju ha lite is i magen :woman_shrugging:

Ingen har en kristallkula. Alla gissar om närtiden, kan gå upp, ner eller sidledes. Som alltid.

Har man lång sparhorisont så är oddsen bra, oavsett vilken dag man investerar.

Men inget fel med sparkonto heller, men där äter inflationen upp kosingen. Så man får välja vilken typ av risk som passar en själv.

Men tajming funkar sällan.

1 gillning

Nu ser ju Usa börsen att hamna uppåt idag, isåfall har vi väl 2/3 uppdagar ons-fre denna vecka? Kanske börjar plana ut lite, vem vet…

1 gillning

Jag ser ganska många uppgångar i denna nedgång 2007-2009

2 gillningar

Börsen kan öppna på stadigt plus och avsluta på minus, som vissa andra dagar i veckan. Så jag hade inte tagit ut något än med en av sju timmar avverkade.