Man ska ju aldrig timea någonting enligt reglerna här men ni som gör det iaf. Köper ni eller avvaktar ni effekterna av mer oreda?
Jag kör på som vanligt, månadsspara.
Kommer däremot få loss lite extra slantar framöver, och sedan kommer återbäringen tidigt om man deklarerar digitalt innan ett visst datum (har inte fått utskicket än men räknar med återbäring).
Dessa extra slantar lägger jag nog på paus och följer utvecklingen, som det ser ut nu går ju börserna ner dagligen förutom en uppåt-dag förra veckan. Så kan jag köpa på mig extra om det är värt att invänta ytterligare ras. Det blir mitt enda “försök” att tajma marknaden, i övrigt kör jag bara på.
Själv köper jag. För tidigt säkert men det är långsiktigt så det är nog OK.
Intressant att se att det verkar ske en förflyttning inom börsen mot säkrare aktier tex Axfood, Cloetta, telekomoperatörer osv. De går hittills upp el väldigt lite ner.
Jag sålde av en del då jag ska punga ut en större summa under året. Känns surt men det ser mörkt ut där ute… ![]()
Idag är det rea så jag köper lite.
Fick utdelning idag på Boston Pizza Royalties Income Fund Unit, Oxford Lane Capital och Cibus Nordic Real Estate. Så de får gå till SEB Sverige Indexnära B utd och Spiltan Aktiefond Investmentbola
Inget av det. Det jag har i likvida tillgångar vill jag ha där de är om skiten träffar fläkten ännu mer.
Däremot sitter jag här och funderar på om inte det inte blir uttag ur USA-fonderna nästa gång det ska vittjas tillgångar.
Ja det kan kanske vara klokt av flera skäl.
Lite svårt att hitta säkra hamnar just nu men home bias + lite extra i madrassen känns rätt OK iaf.
Fortsätter att månadsspara som tidigare. Säljer jag nu när det redan gått ner realiserar jag bara förlusterna. Svårt att göra något åt detta
försöker tänka såhär: vad ska jag göra med de investerade pengarna istället? Hittar inget bra svar på det. Så jag ligger kvar.
Har köpt tungt i globala SAVR ser inte så bra ut i det korta perspektivet fast det är jag medveten om. Det kan gå ner mer fast jag tajmar inte utan investerar. Har funkat bra när jag tittar tillbaka på tidigare investeringar under turbulens.
Köper alltid kring 1a/2a varje månad. Försöker aldrig tajma marknaden utan håller mig konsekvent. Vissa månader gör man riktiga kap och vissa månader är det mindre bra tajming. Över tiden tror jag det blir bra ![]()
Jag gjorde en fin ombalansering nyligen. Där jag sänkte risken något och ökade min home bias.
Jag har bara fortsatt månadsspara de sista 10 åren oavsett vad som hänt men då jag tycker USA beter sig som skit så skulle jag vilja sälja av globalfonderna bara för att visa hur mycket jag hatar Trump och hans narcissistiska personlighet. Hade isf köpt plus alla bolag sverige. Det jobbiga är att behöva ligga utanför marknaden när det handlar om rätt stora belopp.
Så hur ska man göra? ![]()
Med ett långsiktigt sparande så är börsnedgång något positivt då börsandelar tillfälligt är billigare. Att tajma marknaden är meningslöst, men då trenden på sikt är uppåt så är billigare bättre ända tills man närmar sig att börja göra uttag. Jag har alltid runt 100k i buffert, låga driftkostnader och köper i ur och skur, vilket är planen i många år till.
Du har ju rätt i sak och det följer vad forskningen säger. Men tråden är ju för de som vill tajma marknaden ![]()
Jag tror vi har en stor krasch framför oss och den är precis påbörjad. Jag tror även att vi har en ny världsordning framför oss, där USA kommer bli en mindre spelare globalt sätt. De har för stora problem med sin ekonomi.
Europa lär växa sig starkare och bli en större spelare. Förhoppningsvis slipper vi gå i klinch med Ryssland på vägen.
mitt befintliga (i globalfonder investerade) kapital är numera så pass stort att månadssparandet utgör ngn procentandel av detta. På så sätt slipper jag oroa mig om börsen är “hög” eller “låg” när jag nyinvesterar. Men jag skulle ändå ha kört på Just. Keep. Buying,
Skaffa kredit på dina konton, gör köp för max kredit och sälj samtidigt för lika mycket, resultatet kommer bli att ditt köp/sälj i en fond görs samma dag (om 1-2 dagar) och du slipper betala ränta.
Upprepa tills du är nöjd med balanseringen!
Det är lätt att säga ”keep on buying”, rea, sitt still i båten osv när man är i tillväxtfasen i livet. Men som jag tidigare skrivit någonstans är det lite väl svettig makro just nu för oss i uttagsfas eller nära pension. ![]()
Köpa definitivt. Frågan var mer nu eller senare.
Även om man håller på med fonder så kommer det frågeställningar kring “fånga den fallande kniven”. Den är inte lika vass som vid aktiehandel men kan göra ont iaf.
Med dig där. Har ändå lite tillförsikt till min strategi med stor andel högutdelande aktier. Det flyttar problemet framåt ett år eller så iaf.
Jag är också lite orolig för det, men risken är ju att det blir en uttdragen “krasch” som vi inte riktigt märker på samma sätt som covid-kraschen.