Har ökat mitt sparande något, både i fonderna och på sparkontot. Biter ihop genom detta och handlar inte i affekt. Lärde mig det den hårda vägen under covid…
För egen del är jag högst osäker på vart detta kommer att ta vägen.
Kollade hur mycket ränteplaceringar jag har i Pensionssystemet (vanlig och Tjp) + det övriga sparandet. Hyfsat trygg med den nivån. Baserat på det så kastar jag in mer pengar i papperstuggen/börserna och hoppas att det blir bra på sikt.
Kan tillägga att jag köper mer i Sverige, Europa och Asien just nu. Gärna i mer defensiva tillgångar.
Gör ingen ändring. Är i uttagsfas och tar ut från räntedelen tills vidare. Den är rejält tilltagen så jag har ett par år på mig innan jag behöver börja sälja av aktiefonder.
Jag har alltid gasat på och köpt mycket vid stora nedgångar och det har gynnat mig väl. Har nog på riktigt haft tur men har man tid så har jag alltid kunnat vänta på bättre tider.
Är väl värre i situationer där man måste sälja, men har som tur är aldrig varit i en sådan situation, och gör allt jag kan för att aldrig hamna där.
Har dock under mina 20 år som investerare aldrig sålt något i panik utan bara köpt, och kommer fortsätta köpa nu kommande 40 åren.
Jag tar dock ut lite av vinsten de åren med höga uppgångar, som de tidigare 2 åren med uppgångar på runt 20-30% vardera, då kan man ju sälja av t.ex. 5% av vinsten och göra något kul!
Har de senaste åren haft för stor del utanför börsen på svenskt högräntekonto, vilket har varit dumt de senaste 5 åren men ju är en liten tröst nu senaste 2 månaderna och hade redan för året som plan att sakta men säkert flytta in mer på aktiemarknaden , fallet gör att jag nu sätter in de tänkta insättningarna i lite högre takt vid sidan av mitt vanliga månadssparande… Istället för en extra månadsinsättning tänker jag mer i nivåer om för varje 5% det sjunker sätter jag in en viss summa extra. Om jag får gissa så tror jag dock inte att vi nått botten ännu utan det kommer vända först längre fram, vill dock inte missa att köpa in mig. Eftersom jag nu köper ungefär 3-4 gånger mer än mitt vanliga månadsparande så räknar jag mig själv till de som gasar. Behöver dessa pengar först om 10 år som det ser ut just nu.
Har man lång sparhorisont (20-25 år+) samt ganska övertygad att man kan avvara det investerade kapitalet utan att pilla, så är det väl bara att köra på som vanligt och månadsspara, om man har en enkel portfölj och gärna marknadsviktad. Börsen har överlevt pandemi, krig osv…
Har ingen panik i privata aktiesparandet, eller för den delen PPM som ligger bra plus än.
Däremot (och jag skyller direkt på den oerhört sega processen med flytten i sig, utom min kontroll), ser det ut som jag lyckades få min tjänstepension flyttad och klar till Fondförsäkring lagom till dippen började, och den har inte sett många ljuspunkter ännu
Dock trodde inte jag att premieinbetalningar fortsatt görs även om man är föräldraledig, men såg idag att “Fondhandel pågår”, så välkommet tillskott om det köps lite dippar där.
Är dock i processen att lägga till guld till aktiedelen som en viss hedge framöver, men nu verkar det vara rött på många ställen då guldet åker ner idag. När tror ni jag började vikta in guldet? Ja, ungefär i liknande timing som tjänstepension Men fullt medveten om att guldet är högt värderat just nu, kommer månadsspara framöver där med så dippar är nog ändå välkommet på 20-25 års sparhorisont.
Nä, jag kommer hålla i, spara varje månad, och försöka tänka på annat än de röda siffrorna. Det är ju inte nu pengarna ska användas i alla fall. Tur ibland att man har hus och kan fixa med saker så man tänker på annat!
Fattar. Jag försökte bara vara lite rolig. Själv har jag just nu bara ca 30k i globalindex efter att ha sålt alla fonder i februari utom mitt nystartade månadsspar i SPYI. Har sparat mig många hundratusen i utebliven nedgång, men hur det blir i slutändan återstår att se. Håller mig likvid och kör månadssparandet enligt plan tills vidare. Jag har exakt 0 förtroende för USA och går jag in stort igen blir det någon annanstans.