Friläge på V70n. Två ton plåt rullar ändå bra över den platta skånska slätten…
Utöver det tänker jag rulla på som vanligt med samma fart. Så, det är väl snarare att lägga in fyran och släppa gasen. Det brukar räcka till stadiga 30 inne på villagatorna.
Trött på metaforer? Jag fortsätter med samma investeringsstrategi som hittills.
Lite avvaktande, har nu en rejäl hög med likvida medel som delvis ska gå till en kommande nyemission, men efter det ska delas upp under hösten /våren i olika utdelningsaktier och fonder samtidigt som jag såklart fortsätter att spara ca 70% av lönen.
Har även börjat småspara i Avanza Auto på skoj, då mina fonder jag haft på Länsförsäkringar sen ungefär 2016 gått FANTASTISKT (ca 170% plus) och börjar sakteligen fråga mig själv om det är värt risken med aktier på lite kortare sikt (2-5 år)… 170% är något jag inte ens kan drömma om att uppnå med min aktieportfölj under samma tidshorisont…
Jag har ju trott på en coronakrasch 2.0 i över ett år, och jag tror fortfarande på den. Får hela tiden nya argument för att kraschen är runt hörnan, nu senast inflationen, komponentbrist och Kinas bostadsmarknad.
Som tur är har jag inte agerat på min tro om framtiden jag är ganska kass på att förutspå saker om jag ska vara ärlig. (Även om jag alltid tyckt att jag har goda argument för det jag tror på…)
Har en hel del pengar som ska in på börsen snart men tror marknaden kommer stå lite stilla ett tag så väntar till januari så jag inte blir dubbelbeskattad.
Månadssparar såklart som vanligt. Det rör jag inte.
John D, sitter lite i samma sits och har samma tankegångar. Var därför jag startade tråden för att stämma av med er andra. Klurar just nu på att börja med att gå in med 40 procent av kapitalet över fyra månader uppdelat på insättningar den 10:e, 20:e och 30:e i månaden.
Har själv inte stor risktolerans och en sparhorisont omkring 5 år i nuläget. Det börjar kännas lite obehagligt att lägga mer pengar på börsen. Mycket snack om att rekordmängder av pengar gått in på börsen och att den är övervärderat. Olika kända aktörer snackar om antigen en crash eller en kommande bear market globalt.
Samtidigt är räntan låg nu och kommer sannoligt ökas så räntefonder är inte jätteattraktiva. Jag har lite svärt att att ta en slutsats var jag skall placera mina pengar
Lutar åt tråkigt sparkonto och tråkig amortering
Månadsspar som vanligt dock inte höjt det ytterligare i nuvarande mini korrektionen
Har sedan tidigare gjort en del vinsthemtagningar (tex tillåter jag 90/10 går till 70/30 i ca 5% steg och även upp till 100/0 men där är jag inte nu)
Selektiva aktieköp i bolag som jag tycker är vettigt värderade eller som blir tillgängliga (nyemissioner)
Tillräckligt med kapital för att utnyttja OM det kommer en krasch.
Min sparhorisont är inte så lång. Ska leva på pengarna inom en inte alltför avlägsen framtid därav viss försiktighet.
Min börsgissning, som sannolikt är fel (vis av erfarenhet), är att Q4-Q1 är ett känsligt läge. Inflationen ser ut att stanna längre än vad centralbanker trodde bara för någon månad sen. Säkert delvis drivet av högre energipriser. Högre inflation kan tvinga dem till i första hand sänkt pengatryckning / stödköp. Då minskar likviditeten, eller ökar inte lika mycket som den gjort senaste året. Netto kan det vara negativt för börsen. Tvingas de även till räntehöjningar pga hög inflation så kan värderingen på börsen skruvas ner (P/E kontraktion). Allt ovan är egentligen sunt men kortsiktigt kan det utlösa ett rejält fall. För min del får börsen gärna falla 40-50% på ett år eller så. Då får vi den nergången ur världen och kan börja på ny kula.
Det som talar emot scenariet ovan är att jag tycker det är väl många som är björnaktiga, både ”gurus” i media och på forum som här. Det brukar aldrig gå ner så länge folk är negativa. Fallet brukar komma när ingen ser något hot.
Men med en begränsad spartid kvar så tar jag det säkra före det osäkra.
Om världsekonomin skulle börja om på ny kula så pratar vi nog att vi ska ner på betydligt lägre nivåer på börsen än 40-50% från dagens nivåer…
Att det pratas om att inflationen (som först inte fanns men som sen blev “transitory”) nu kommer ligga kvar ett längre tag tror jag fed å treasury är glada över, vi får väl se om dom verkligen börjar med tapering eller om dom fortsätter låtsas ta action men i verkligheten bara skjuter upp, deras universallösning… Notera dock att tapering bara innebär att sänka stödköpen, inte sluta…
Samtidigt så ser jobb- och first time unemployment-siffrorna dåliga ut i USA, GDP skrivs ner om och om igen osv, man måste också fundera över vem det är som vinner på att inflationen ökar…
Ja, det är lurigt läge. Lättade på gasen under amerikanska presidentvalet och när andra större saker var oklara. Men TINA verkar hänga kvar. Q4 och Q1 känns svårbedömda. Tänkte ändå prova att vrida upp nu över vintern även om det blir skakigt. Man köper ju alltid billigare om det går ner. Iaf får man upprepa det mantrat för dig själv om pilarna viker av söderut.