Mina fonder: LF global indexnära, Handsbanken hållbar energi och Handelsbanken Generationsfond 80 är i fritt fall just nu, speciellt Hållbar Energi.
Har detta att göra med osäkerheter på börsen pga allt som händer med Gamestop, AMC osv? Är rätt ny på det här på investering…och har ännu inte lärt mig hur allt hänger ihop.
Om det har ett samband så lär det vara enklare för mig att ha mer is i blodet.
Om inte, borde jag sälja HHE? Hade trott att den skulle gå svinbra 2021 med Biden i ledning borta i USA.
Hållbarhet har ju haft en enorm uppgång under förra året, så en sättning där var väl bara att vänta sig?! Däremot tror jag vi kan förvänta oss mycket av hållbar energi kommande år. Om vi ska hinna rädda planeten behövs enorma satsningar framöver.
På börsen svänger det hela tiden både uppåt och neråt. Det kan finnas många förklaringar men de flesta förenklade förklaringar blir i stort sett fel. Försök glömma det här med att “hitta mönster”. Du äger breda fonder, lita på att det kommer gå bra i snitt över långa tidsperioder. Om du ska vara investerad i decennier så spelar npgon vecka ingen roll.
Den viktiga lärdomen från Johans kommentar är att sånt som är känt om framtiden kommer att synas i kurserna redan idag.
Du kommer (med största sannolikhet) inte att förlora så mycket. Företagen inom hållbarhet att fått lite mer kärlek än försäljningen har täckning för under förra året, därför går dom ner nu. När balansen är återställd kommer det att tuffa på igen. Röda siffror är tråkigt, men en del av spelet.
Hej Alex, jag är väldigt chill, missuppfatta inte att jag tycker nåt är roligt som att jag har dåligt humör.
Kort och gott, marknaden går upp och ner. Hur den går nästa vecka vet ingen. Marknaden har gått väldigt bra senaste tiden, så det är inte konstigt att den går ner lite. Det sämsta man kan göra som ny är att sälja allt för att portföljen är röd, ha is i magen och fortsätt månadsspara bara. Annars kommer du sälja billigt och köpa dyrt om och om och om igen.
Tack alla, nu har jag lärt mig något! Jag vet ju egentligen att man borde sitta still i båten. Det är första gången för mig att det skakar (lite, inget fritt fall).
Så här ser mitt pensionsspar ut de senaste tre åren. Så har du något att jämföra med. Detta är bara Avanza Global och Avanza Emerging Markets, alltså breda indexfonder.
Jag gör en nästan-copy-paste på tidigare svar i en annan tråd…
Känns lite som att du hopat rakt in på överkursen och inte har riktigt koll på varför du köpt det du har eller vad som kan hända när man investerar.
Jag tycker att du borde börja om lite och fundera på helheten med ditt sparande. Tex ”kom igång” guide här på RT och speciellt 4 hinkars principen (som är en del av det) för att du ska sätta upp ett sparande på rätt sätt.
Läs gärna fondfaktabladen både en och två gånger innan du investerar så du förstår vad du gör.
Var även uppmärksam både på kostnader, prestation i förhållande till jämförelseindex och värderingar innan du investerar.
Hej! Vad får dig att tro det? Är det mina fondval? LF global indexnära för att den är bred och billig. Hållbar energi valde jag för att det känns bra att vara med och backa grön energi. Sen ser jag det lite som ett bra prov att uppleva skillnaden på en billig fond och en dyr fond med kraftig avkastning (när jag köpte den). Generationsfonden blev jag påsåld på handelsbanken innan jag började intressera mig djupare. Men den har gått bra så jag sitter lugnt i båten där med.
60% går in på LF förresten och jag planerar inte att ta ut pengarna inom 15 år eller ens innan pension.
Anledningen till att jag startade denna tråden var att folk i min närhet med HHE har börjat sälja vilket gick emot det jag lärt mig av Jan i podden. Fick svar på tal där och lärde mig något.