Nu när börsen skakar - Tråd för att dela med er

Trumps uttalande igår var ju mycket värre än vad man förväntade sig.

Är väl i skrivande stund minus 150.000kr i år. Och då är man ju tyvärr ganska fullinvesterad redan och började ha mycket pengar i börsen först mitten av 2024. Som en 27 åring så är det ju mycket pengar att “förlora”.

Jag kommer sitta lugnt i båten och åka med vågorna som kommer men det är ju ändå väldigt tråkigt och jobbigt att se portföljen ner så mycket som den är.

Många här i Rikatillsammans investerar ju väldigt mycket i global fonder och då är ni ju också i liknade situation då dollarn har tappat så mycket. Imorgon ligger väl global fonder ner ca 15% i år.

Tänkte skapa en tråd här där andra kan dela sina känslor och tankar. Komma med lite pepp talk. Kanske dela med er om hur mycket er portfölj har minskat i värde, för de som vill. Tror som sagt att om några år så kommer man inte tänka på det här, men det ändrar ju inte att det är tråkigt just nu.

10 gillningar

Köp mer och stäng ner!
Det kommer gå upp igen. Om 10 år kommer vi knappt komma ihåg det här.

14 gillningar

Låter mycket för en 27-åring. Fullt investerad i aktier/fonder för 1 Mkr? Jag är väl nästan 10 år äldre och är back 40 000 kr vilket för mig innebär -10% enligt nätmäklaren. Så lite mindre än halva din investering.

Men det kommer bättre tider. Man tror heller inte på en recession i år så det ska nog ljusna snart igen. Och är man inte ens 30 fyllda så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av färden uppåt.

2 gillningar

Försöker alltid att tänka i femårsperioder. På fem år ser det fortfarande riktigt bra ut!

Upp 120% just nu, helt fantastisk femårsperiod.

20 gillningar

Jag fick en större slant pengar för första gången i livet vintern 2022. Tryckte in allt i LF Global index, och tre veckor senare rasade allt. Det tog över ett år innan jag var ±0, exklusive den då höga inflationen.

Och nu rasar allt igen. Jag är trött på detta. Men jag vet inte vad jag ska göra istället med pengarna så de ligger kvar, och jag försöker hålla mig ännu en vecka från att kolla på Avanza.

Om det fanns ett sätt utanför börsen att få inflation + 4-5% tillbaka tror jag inte att jag hade varit på börsen. Men nu är det för sent att backa ur det här varvet, får se hur lång tid det tar innan jag är ±0.

9 gillningar

Sitter still i båten. Är back runt 10% sedan årsskiftet och ligger back runt miljonen. Men då jag har lång tidshorisont så är det positivt och jag hoppas på ytterligare nedgång. Finns inget värde att börsen ligger på höga nivåer idag då jag ändå inte ska använda dem. Köper hellre på låga nivåer under de kommande 10 åren och att börsen ökar först då. :moneybag::moneybag::moneybag:

3 gillningar

-5.3% just nu från inputtad summa, äger hela marknaden med global index, småbolag, tillväxtmarknader, investmentbolag.

Är nog ner totalt 15-16% sen dippen började. 25-30 år till pension och investerar viktat efter marknaden så ser ingen anledning att ändra någonting även om jag vet att det är illrött på typ allt.

Behöver man inte pengarna på lång sikt vilket ju är grundidén med att investera dem, är det bara köra på och månadsspara, sålänge har man tryggat kapitalt utanför börsen och sover bra på nätterna.

Jag vill ju helst bara logga ut och glömma allt, men eftersom jag fått upp ögonen såpass mycket för detta på senare tid har jag satt ihop ett Google Sheet som hämtar kurser och ger full överblick över privat sparande, såväl som inkomst,tjänste- och premiepension, så det blir svårt att ändå inte kika in då och då.

Men som sagt, känner man ingen panik över pengarna, sitt lugnt i båten, månadsspara fortsatt och tänk att andelarna ju blir billigare och därmed fler om du månadssparar samma summan i takt med att börsen dyker. Fanta-farbrorn är förhoppningsvis utbytt efter nästa val.

1 gillning

Kanske ångrar jag detta uttalande om tre veckor om allt är -50% då, men jag är ganska ok med känslan i detta ändå. Det är ju mkt minus och allt nysparande vi gjort detta året har bara hällts i ett svart hål, jag lägger in och sen går det ner med mer, haha.

Jag känner mig ändå rätt chill.

1 gillning

Eftersom du är fullinvesterad är det ingen idé att logga in. Jag måste logga in då och då för att använda mitt torra krut.

Gör något annat. Läs “På Västfronten intet nytt” för det gör jag och då får man lite perspektiv. :innocent:

Jag tänker att antingen kommer mänskligheten gå under och vi kommer alla dö. Eller så gör den inte det. :man_shrugging:

Jag blundar och hoppas det blir bättre imorgon. >>> Gör samma sak dag efter dag.

Strutsa på ett bra vis. :nerd_face:

7 gillningar

Då hade du otur. Jag beklagar det.

Jag fick en större summa pengar 2018 och sulade in allt på börsen. Sen följde fantastiska börsår. Så jag fick en ljus bild av börsen.

Sen kom corona :skull: och det var lärorikt. Denna gången är jag bättre rustad.

Att ha en mental sköld i form av torrt krut anser jag vara helt ovärderligt. Jag har handlingsutrymme där fullinvesterade bara kan välja att sitta på händerna. Jag står ut med att alla i forumet skriker i kör att man ska vara fullinvesterad för det säger forskningen och yadda, yadda.

Dom har inte fel. Fast känslomässigt är det helt rätt att ha torrt krut anser jag. :innocent:

9 gillningar

Jag gjorde ett riktigt klantig och dum sak som jag ångrar och faktiskt känner ångest över.

Jag ansökte om värdepappersbelåning när börsen var ned 5% för två veckor sedan och köpte nordenfonder.

Jag har alltid varit för riskavert för lån men tänkte att det var smart och rationellt ändå: Börsen ska ju i snitt gå upp 9% per år och räntan bara är 2%, som man ju lär sig här på forumet. Men det verkar nu som att jag tog värdepapperslån nästan på toppen innan nedgång.

Nu har portföljen gått ned ytterligare 10 % sedan dess.

:weary:

10 gillningar

Jag har ganska mycket torrt krut nu, kanske 20-30%, som jag till viss del håller i tills marknaden stabiliserats lite. Jag ligger aldrig fullinvesterad, alldeles för jobbigt när det kraschar igen.

Eller ur ett annat perspektiv, pengar jag vet inte kommer bli noll. Det är skönt.

1 gillning

Jag köper mer för var 10:e % det går ner. Snart dags igen verkar det som.

4 gillningar

Jag ligger rejält på plus och lever mitt liv som vanligt. börsen har ju gått i princip spikrakt upp senaste 20 åren :slight_smile:

6 gillningar

Har alltid tyckt att det har varit skönt med torrt krut. Kan man sova bättre om nätterna. Men har också läst mycket o forskningen säger ju att man ska vara fullinvesterad om man har lång sparhorisont. Någon månad innan årsskiftet så investerade jag det jag hade kvar.

Kunde ju inte vara en sämre timing.

Framöver så vet jag att jag kommer ändra och alltid ha pengar åt sidan som gör att jag känner mig bekväm oavsett vad som händer i börsen. Den känslan är viktigare än lite mer avkastning.

@Maximus gav ju en bra idé. Bästa jag kan göra just nu är nog glömma att avanza existerar i några månader.

3 gillningar

Jag tycker det är uppfriskande och spännande.
Är ju lite kul och se vad clownshowen i USA hittar på. Att strafftulla en ö med endast pingviner är ju ändå nytänkande och uträkningarna för att komma fram till tarifferna verkar ju vara gjort mest på känsla.
Att världen ens bryr sig när det uppenbarligen är Åsa Nisse-klass på presidiet i Vita Huset.

8 gillningar

Är också fullinvesterad då jag sköt in det sista för någon månad sedan. Är nu back ca 10% men lär vara betydligt mer imorgon. Kommer att sälja min bil till hösten pga ändrade förhållanden men kanske gör det tidigare om börsen fortsätter ner och köper mer för pengarna från bilen. Det här kommer troligtvis bara vara ett hack i kurvan när vi kollar tillbaka på det här sen.

Jag låg utanför börsen med en del “torrt krut” för längesen, kan säga att känslan att göra det när börsen tuffar på uppåt, år efter år är värre än lite flimmer vid börsnedgångar

5 gillningar

Ett lugnt sinne botar allt. (iaf börsångest.)

"…På annat håll föll XAU/USD-priserna 1,2 % efter att ha nått en ny rekordnivå, med marknadskommentatorn Ed Yardeni som säger att han förväntar sig att den gula metallen når 4 000 USD före årets slut.

“Det kan hända tidigare om Trump fortsätter med sitt tullvälde,” sa han idag…"

Hoppas han har rätt, så kan man hämta hem lite genom guldet, tänkte det kunde få en skjuts med Fanta-farbrorns bravader. Ska pytsa in mer senare denna månad.

Kan vara värt att riskparera en aning med guldinnehav med andra ord…