Vad är bäst i oroliga tider

Jag har en god vän som senaste veckorna sålt allt (fonder och aktier) för det är så oroliga tider och som tänker investera igen när det är mindre oroligt. Under tiden har han pengarna på banken.

Han och jag har helt olika tankar om den strategin och det hade varit bra att få höra era tankar.

.

4 gillningar
4 gillningar

Och när är det mindre oroligt? Alltid är det nått som händer, lite svårt att minnas nr det inte va “oroligt” senast

6 gillningar

Är ganska enkelt att förklara. Människor är programmerade att agera på rädsla vid hot. Så de flesta som saknar förståelse för sin egen risktolerans i kombination med avsaknad av kunskap om hur man över tid får bäst odds på börsen, kommer göra klassiska beteendemisstag.

Som att sälja billigt och köpa dyrt och i slutändan få x hundratusen till miljoner i sämre avkastning, än om de bara suttit still i båten.

Så din vän hade behövt en strategi som passar hans risktolerans, kunskap om hur mycket beteendemisstag kostar och insikt om hur han kan sortera bort brus, eller lära sig att inte agera på det.

Sen måste man inte investera, de flesta lever helt ok liv i Sverige utan ett ISK.

12 gillningar

Det klassiska. Sälja på botten och köpa på toppen. Nja, men man missar ju rekylen. Det bästa är att inte kliva i och ur marknaden. Isåfall har man det i sina strategi. Men mycket styrs av sparhorisonten. Ligger man i fel risk så bör man ju sälja oavsett om det går upp eller ned. Risken ökar inte med upp eller nedgång utan det är tillgångsslaget som avgör.

2 gillningar

Många verkar ju förespråka allvädersportföljer bl.a. för att minska volatiliteten vid diverse kriser. Jag tycker det verkar intressant men är inte så oroligt lagd varför jag tuffar på i Lysa 100% aktier. Men det kanske kan vara nåt för din vän.

2 gillningar

Om man har en portfölj med 100% aktier så bör man ha en sparhorisont på minst 10 men hellre 15 år. Vad gör det då att börsen skakar idag? Ena dagen går den upp, andra går den ner, men “time in the market beats timing the market”, som man säger. Det kan vara lättare psykologiskt att tänka att de där pengarna som är i aktiefonder, de har man egentligen inte. De går inte att röra.

Men om man däremot tror att man kan behöva pengarna om mindre än tio år, då ska man nog inte ha dem i enbart aktier. Om man vill känna att man faktiskt kan röra dem lite när som helst, då behöver man en portfölj med lägre risk. En enkel sådan är ju en blandning av aktie- och räntefonder, t.ex. en klassisk 60/40-portfölj, en lite mer avancerad är en allvädersportfölj med fyra olika tillgångsslag. Det kräver ju lite mer förvaltning, man får logga in ibland och balansera om, men svänger mindre gör det. Man får dock inte falla för frestelsen att köpa mer av det som för tillfället går bra istället för att följa sin bestämda fördelning, för då förlorar man hela poängen.

5 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Om han hade tur och sålde innan krigsstarten - grattis till honom. Hoppas han inte försöker pricka nästa dipp också.

Om han sålde efter krigsstarten - hoppas han lär sig sin läxa.

Vilka är hans kriteria för att identifiera graden av oro för att hoppa av respektive på marknaden ?

1 gillning

Jag har nog aldrig hört någon som investerar på börsen säga att det är “lugna tider” :slight_smile:

1 gillning

Jag har typ 85% aktier, 10% räntor och 5% guld.

Min strategi är att ligga långt med den strategin och att rebalancera när dessa kriser uppstår, säg när portföljen sjunker -10% en del rebalansering och sen full rebalansering vid -15.

Syftet med det, att aldrig ens behöva få en tanke att vilja gå ut för det stormar och dessutom få en liten hävstång när det väl vänder.

Vad tror du om det, skulle det få honom att bli mindre nervös när det lyser rött och istället se rea på börsen ?

Men han måste ha i åtanke, bekvämligheten kostar sannolikt en del avkastning på sikt, men kanske inte lika mycket som att gå ur helt? Jag vet inte.

När man upplever oroliga tider är det bäst att stänga av skärmar. Göra något med händerna som är tillfredställande. Greja i trädgården. Ta en promenad i solen eller annat som man sätter värde på.

Tack för att du kom på mitt ted talk.

9 gillningar

Det svåraste nu är att fortsätta och vara konsekvent och månadsspara. Man avviker inte från sin strategi bara för att börsen går ned eller går upp. För om du bara köper när börsen går upp så köper du aldrig på rea.

Hemligheten bakom marknadstajming är att bara berätta om dina affärer de gånger du gjort rätt. Hur många gånger TS vän sålt allt på falska signaler vet vi inte. :upside_down_face:

Har man svårt att sitta på händerna kan man tajma med delar av portföljen. All in/all out borde alltid vara fel svar.

1 gillning

Vad som är bäst är att lämna telefonen hemma och ta en skön promenad i vårdvädret, pula i trädgården eller någon annan hobby.

Ja skönt att våren är här. Ut i solen :smiling_face_with_sunglasses::sun:

Om definitionen av oroliga tider är det vi befinner oss i nu så ska nog inte den personen va på börsen överhuvudtaget:)

2 gillningar

Hej,

som tips av mig som utbildad Beteendevetare hade jag börjat med att förklara för din kompis att du förstår att det känns jobbigt och oroligt för hen när det är oroliga tider och börserna går ner.

Sen jag som sparat 10 år sen jag var 23 skulle jag förklara pedagogiskt att pengar man ska ha på kort sikt minst 5 år framåt i tiden de pengarna ska man inte ha på aktiemarknaden, dem ska vara på räntekonto, jag själv har Lysas räntekonto för kommande kontantinsats till radhus.

Genom att ha pengarna som ska användas inom snar framtid på räntekonto utanför börsen och bara ha pengar som verkligen har råd att tappa i värde och potentiellt sätt långt tid till återhämtning. Innebär då att kraschar inte spelar någon roll för ens ekonomi och man o te ska ha pengarna på säg minst 10 år då har man råd och ska ha hög risk som 100% aktier med den sparhorisonten.

Lyssnade på ett avsnitt idag att även ha för lite risk, är också skadligt för ens sparande på börsen.

jag skulle då avsluta med att säga till den vän att av de pengar hen sålt av, är det pengar som behövs inom snart framtid sätt in på räntekonto.

Är det pengar som ska användas 10 år plus köp dem pengarna igen på börsen 100% aktier, slutligen rekommenderar jag Lysa för nybörjare och som ”expert” sparare. Der kommer bli bra börsen för alltid upp och ner men över 10 år går det nästan alltid plus.

Hoppas det hjälper

2 gillningar

Hade du skrivit samma inlägg om vi var på en bullmarket och börsen låg 20% upp? Det är det här som är svårt. Vem som helst kan vara långsiktig när det är bullmarket, det är när bearmarket kommer som man ser vem som är naken. Det är alltid lätt att vara bias:t när man har träffat rätt.

Håller med att det är svårt att placera pengar som behövs inom 5 år. Där har FIRE-gänget ett bra upplägg om hur man ska hantera Sequence of return risk.

5 år , med en genomsnittlig avkastning på 7%, med “ränta på räntaeffekten” så missar du 40% avkastning i snitt. Så då får du väga mot en 10% ökning garanterad, eller 40% ökning ej garanterad.

slipbit: Jag håller med om att det är svårt, det är det jag säger att det tog flera år för mig att göra rätt. Att miljonen till radhuset har jag riskerat på börsen i flera år.

jag sa ju det att mitt Lysa gick upp över 21% 2024 och över 165:000 kronor och jag höll kvar miljonen i aktier just för fear of missing out. Men idag skulle jag ge det rådet jag gav för jag har ju följt mitt eget råd och flyttat över kontantinsatsen till räntekontot trots bra avkastning början på året.

Pengar jag ska använda inom 5- 10 år (kontantinsats till radhus) vill jag inte riskera i aktier eftersom en nedgång skulle kunna påverka mycket.

Vet inte om jag svarat på din fråga men jag tycker att jag är konsekvens i mitt råd eftersom jag följde det själv nu i januari.

2 gillningar