Vi är alla människor och därför är det så svårt att inte agera när det går åt fel håll. Vi chansar ibland och ibland har vi tur. =)
Och för vissa går det käpprätt åt skogen. ![]()
Tur ändå att sparkonto också finns, för vissa personligheter är de troligen mer lönsamma än börsen.
Ja precis så är det verkligen ![]()
Om man är orolig och inte har lång sparhorisont så ska pengarna inte vara på börsen.
Teoretiskt är det nog fullt möjligt att vinna på detta. I praktiken är det mindre sannolikt.
Det är min personliga åsikt bara då jag själv är en rätt “orolig” själ men som hittat en metod som fungerar för mig (säger inte att jag kommer få bäst avkastning eller att jag har den bästa metoden)
- Betala av dina lån eller sänk dina skulder rejält (visst hög belåning på bostad och resten på.börsen har ju varit ett vinnande koncept historiskt men kanske inte rätt väg.för oss som är lite mer känsliga)
- Bygg upp en buffert du känner dig bekväm med (men var ej överförsiktig här) jag körde 12 månader på banken först nu kör jag 3 månader.
- Köp lite ädelmetaller så det täcker sin din domedagsscenario men du behöver inte gå överstyr här utan du vill ju komma igång med aktier också. Jag ser mina metaller som en försäkring som jag hoppas att jag aldrig behöver sälja.
- Nu kör du resten i aktiefonder
- Här kan du börja köpa enskilda aktier om du är “modig”
Detta är mitt tankesätt som sagt säkert finns mycket att kritisera i mitt upplägg men detta funkar för mig ![]()
Hade jag varit högt belånad på min bostad och haft allt på börsen så hade jag sovit jäkligt dåligt i dessa tider men kan man vara iskall och ej bry sig och enbart gå efter grafer så är det säkert bättre utkomst om man inte följer mitt råd och behåller sina lån.
Men genom skuldfrihet så har jag märkt att jag har lättare att behålla lugnet på börsen.
Det har ju ifrågasatts här på RT hur många gånger som helst om man ska ha bolån vs avbetalt bolån. Boendekostnader har ökat rejält och det märker vi på våra brf-radhus. Månadsavgiften ligger på 10K och tidigare har de gått för 4 miljoner. Nu kommer det knappt något på visningarna. Utan lån betalar jag 5k (min del) för att bo här.
Det överlägset bästa i oroliga tider är att lämna telefonen i byrålådan och uppskatta det som är viktigt i livet på riktigt. Pengar kommer pengar går. Livsbalansen, relationer, kärlek, hälsa, att vara en bra medmänniska kan inte mätas med pengar och är överlägset det som får mig att må bra. Inte börsens svängningar.
I oroliga tider brukar jag titta på mitt gamla IPS som jag sparade i när det va ekonomiskt sen glömde bort . . .dom 45 000 jag investerade då har legat där i otaliga kriser o jag har inte satt in en krona, har gått rätt bra för dom ändå
Vilket onödigt svar. Och har ju knappast något med frågeställningen att göra.
Jag skulle gärna gjort som din vän om jag vågat. Helt säkert kommer allt fortsätta gå ner ett tag. Tror man då generellt på att börsen kommer gå upp, vilket jag gör, så kan man återköpa sina aktier/fonder till reapris. Bra strategi utan särskilt mycket gissningar.
“In this world, nothing is certain except death and taxes.” - Benjamin Franklin.
Du kan tacka din räddhågsenhet att du inte vågar göra som du skriver, för risken är att du säljer i fel läge och står utanför marknaden under uppåtrekylen.
Det är ju exakt vad frågeställningen handlar om.
Verkar som många sitter passivt stilla medan jag gör det inte.
Fast vi har alla olika ekonomiska förutsättningar och målsättning.
I det enskilda fallet kan det för de flesta inte vara bra att pilla för mycket i sina tillgångar.
Du är inte ensam, men det är avhängt vilken strategi man har och alla här inne har inte allt eller det mesta i indexfonder, även om majoriteten verkar ha det så.
För bara några veckor sedan låg jag fullinvesterad, nu ca 80% och ämnar inte alls sitta still i någon båt, även om jag har tänkt använda mina placeringen i någon mån inom fem år. Sedan har vi alla olika risktolerans.
Ha rätt riskspridning och horisont så kan pengar på börsen inte gå fel. Pengar på banken är förvisso tryggt, men i någon mån kan det också gå fel om säg inflationen äter upp avkastningen.