Börsen backat en hel del senaste tiden (jag själv gick back typ 10 000 de första två dagarna efter jag investerat en större summa). Jag kommer givetvis inte agera/göra något pga det, eftersom jag är medveten om riskerna och att det bästa är att vara passiv i detta läget.
Men tänkte att man i denna tråd gärna får dela med sig om hur man själv tänker när börsen svänger? Blir du orolig? Säljer du förhastat eller kanske passar du kanske på att köpa lite extra i tro om att du köper billigt?
Ni som äger räntefonder, hur har de gått senaste tiden? Är det tom någon som gått plus bland alla andra röda siffror?
Vad tror ni om tiden nu framöver, kommer vi fortsätta nedåt & lång tid tror du att det tar innan det vänder? OBS! Här är det fritt fram att spekulera, ingen har facit och inga gissningar är dumma gissningar Här håller vi glad & trevlig ton mot varandra! Man får tro precis som man vill! Bara kul att höra vad ni tänker och om vi kan motivera och peppa varandra när det går dåligt så minskar vi risken att vi gör något dumt!
Jag tänker att jag är glad över att jag fick en uppstuds i portföljen i början av året som gjorde att jag kunde avveckla all ren portföljbelåning utan att gå back, och faktiskt gjorde slag i saken. Att genomleva en ordentlig nedgång utan portföljbelåning är ungefär som en mild bris jämfört med portföljbelåning.
Tänkte att vi även kunde ta in ränteaspekten vid “börskriser” (inte för att det är en kris just nu, men man vet ju inte hur det utvecklar sig.) Här är rörelsen på räntefonden AMF mix som trots att börsen såg nattsvart ut, så höll den en positiv ränta på runt 3-4%. Styrker tesen om att räntefonder fungerar som “krockkudde” (ping @janbolmeson) när aktierna går dåligt.
Kommer att börja skifta en del obligationer (korta räntefonder) över till en global index fond månadsvis de närmaste två åren trots forumchefens @janbolmeson statistik att man ska gå in med en klumpsumma istället om man har möjligheten.
Inga kapitalvinster, endast ränteinkomster runt 4-5% eftersom jag har obligationer med kort löptid.
De senaste tre åren skapligt plus. Det senaste året sämre men räddad av stigande guldpris.
Man blir inte rik om man satsar på alla hästar i ett lopp, vilket många verkar göra. Man väljer statspapper och high yield, korta och långa, mix och globalt, olika valutor som alla ska hedgas. Välj en i taget och välj rätt. Om det går åt h-e, välj snabbt om.
Pga det otroligt jobbiga läget så har jag valt att pausa sparandet på börsen just nu. Är det bara dumt? Månadssparande i fonder, men alla våra kostnader har ökat helt otroligt mycket, det är inte alls kul…bara räntan har ökat med över 10 000 kr/mån…
Ska jag fortsätta spara på börsen? Månadssparande i indexfonder är det som jag har. Vi har “råd” men det blir inte mycket pengar över till annat…Kanske ska leva här och nu istället…
Hur stora lån har ni, och vad är räntan på dessa? Amotera hårdare istf börsen?
Antar lånen är på bostaden, har ni ett övervärde i denna eller köpte ni på toppen?
Hur mycket investerat har ni på börsen?
Hur ser det ut framåt, kan ni ändra sparandet?
Ja det är dumt. Men ibland har man inget val, som du säger, sparandet ska inte gå ut på vardagslivet försök hitta en nivå på sparandet som inte känns att det gör det svårt att leva i nuet? Öka i takt med att det känns okej och att ni har råd
Det är teknisk analys. Man tittar på mönster. Eller järtecken i skyn …
Men det är väl en del som gör börsen negativ, inte mins oron i världen som vi ser omkring oss.
Däremot tror jag vi brakar in i en lågkonjunktur som iofs redan är här och därför kommer centralbankerna börja sänka räntorna.Det får betydelse men inte i närtid. Man är hårt investerade i inflationsspöket som måste bekämpas.
För Sveriges del är det annorlunda iom vår valuta har fallit så mycket vilket såklart påverkat prisbilden.
Står också och väger mellan klump-summa och månadsinsättning… men jag lutar mot klumpsumman med logiken att ifall jag delar upp det på ett år så hinner den första ”batchen” jobba ett helt år längre på marknaden än den sista, det låter ju som bortkastad tid!
Sen för att känna mig trygg i detta pausar jag mitt månadssparande (till index) och lägger det i räntekonton istället där ett år inte gör lika mycket
Vi har ca 4 500 000 kr i lån, rörligt…4.32% som med all säkerhet kommer bli högre…
Inte mycket sparande på börsen ca 400 000 kr.
Amorterar redan så mycket vi kan drygt 8000 kr.
Ska jag kicka igång månspar igen?
Vill kunna resa mer, det är vår grej.
Funderar också mycket på att sälja och köpa mindre/billigare bostad…
Det är kanske svårt att spara så mycket att man kan resa osv om man har höga lånekostnader. Kan man inte ändra inkomsterna får man ändra utgifterna. Är det viktigt för er att resa mycket kanske det är så ni skall tänka. Hur ni ändrar utgifterna behöver ni fundera på.
Börsen hit eller amotera dit, i ert läge kommer det ta tid innan det får betydelse (höftar att amotering eller sparande ger ca 100 000/år i skillnad) och det är kanske här och nu ni behöver se över totalekonomin.
Men kan ni spara undan lite pengar för ngn resa men kanske inte årligen får ni ju ett sparmål.
Så länge ni är med på noterna och är beredda på vad det innebär. Det är nog inte troligt att räntan ökar så mycket mer framöver även om vissa bundna lån kan ta ett skutt när bindningstiden går ut så på 1-2 års sikt kommer vi se viss räntesänkning är min killgissning. Kanske fortare om konjunkturen är på väg ner för fort.
Instinktivt blir jag alltid lite deppig och lite snålare när jag ser värdet på mina tillgångar minska. Men sen påminner jag mig själv om att jag fortfarande är relativt ung och att ’just keep buying’ funkar bättre om man får rabatt ibland. Tillfälliga nedgångar är det pris man får betala för riskpremien.
Jag är inte så orolig, tanken från början med fondsparandet är en långsiktighet och bra avkastning över säg 10 år eller mer. Nyckeln är att inte investera pengar man behöver kommande år, och vara trygg i att man valt en väl beprövad strategi.
Stor osäkerhet i dessa tider. Risk för storkrig i mellanöstern och stigande amerikanska långräntor. Blir kanske inte den där ”mjuklandningen som så många pratat om?
Jag är lite skeptisk, men efter bäs kommer hås!