Ska man sälja? Ska man köpa?
Hur tänker ni nu när marknaden är sårbar och ostadig. Ska man se det som en “rea” och köpa på sig, eller vara mer passiv och sälja av? Eller bara rida på vågen?
Tack för svar ![]()
Ska man sälja? Ska man köpa?
Hur tänker ni nu när marknaden är sårbar och ostadig. Ska man se det som en “rea” och köpa på sig, eller vara mer passiv och sälja av? Eller bara rida på vågen?
Tack för svar ![]()
Krasch hade varit ett bra köptillfälle
Just Keep buyin.
Om du ska sälja så kan du analysera marknaden. Annars, blunda, köp, tuta och kör ![]()
Ingen vet
Ingen vet
Som alltid: är du långsiktig så håll fast i månadsparandet i investeringar i den risknivå du vill ha, och sen sitt still i båten.
Att det är precis som vanligt. Marknaden är alltid ostadig.
Att marknaden är precis som vanligt och att man bara ska fortsätta med sitt månadssparande.
Har du investerat på ett sätt som är anpassat efter den personliga risktoleransen, är det bara att hålla sig till den planen enligt mig.
“October. This is one of the peculiarly dangerous months to speculate in stocks in. The others are July, January, September, April, November, May, March, June, December, August, and February.”
— Mark Twain
Just.keep.buying. Sålänge din sparhorisont är lång, vill säga.
Reflekterar inte nämnvärt på saken och fortsätter spara varje månad.
Tänker att det var trevligt att det blev något billigare precis till 25de när lönen trillade in ![]()
Börsen är ca 3% under all time high…
Köp mer på rean! Det går inte att förutspå börsens nedgångar. Vi vet att den kommer gå ner ibland och krascha ibland. Poängen är att den går upp över längre tidsperioder.
Själv fyllde jag på mina fonder i går när allt visade rött så då har jag väl köpt till dagens värde.
Fortsätter det ner ett tag till så fyller jag på igen.
Jag har köpt in mig regelbundet i år så jag får passa på nu när det visar rött.
Helt normalt att kursen rör sig neråt ibland.
Men ni får gärna sälja så köper jag sen ![]()
Börskrascher är naturligt och nyttigt…
I USA är arbetslösheten just nu 4.1% , den har ökat på rätt stadigt varje månad från mitten av 2022. Något att ha i åtanke är att varje gång arbetslösheten tickar över 4-5% så kommer det nästan alltid en krash inom 6-12 månader på average ~35%+
Jag är ingen domedagsprofet, och långsiktigt sparande är alltid det bästa valet. Men om du närmar dig pensionen eller vill skapa en stark ekonomisk grund, kan det vara klokt att forsätta spara men öka procenten av ditt nuvarande kapital i räntebärande investeringar via exempelvis Lysa (Eller ändra din målfördelning där).
Skulle det bli en krash, så kan du ha världens bästa språngbräda när allt är på “rabatt”
Har jag lång sparhorisont?
Har jag bra nattsömn?
Har jag en bra båt?
Har jag rätt risknivå?
Fortsätter jag månadsspara oavsett dagens kurva på börsen?
Om något av svaren är nej, justerar jag, så jag undviker att gå bananas vid nästa krasch. Kanske jag gör det ändå, men jag tänker att risken för dåliga beslut minskar.
Vid en eventuell börskrasch säljer vi våra korta räntefonder och köper aktier billigt.
Hoppas båten är metaforisk annars måste jag sälja ![]()
Bra båt = bra portfölj! ![]()
Ja precis, det har varit lite svajigt ibland nu de senaste 100 åren. Jag fortsätter därmed att göra ingenting. Eller som mest, väldigt väldigt lite.