Sedan några år har jag ordnat med värdepappersbelåning utan att uttnyttja den för att vara förberedd inför ett börsfall. Det är ju alltid bra med torrt krut.
Idag satt jag sålunda precis före stopptiden och övervägde att lägga en köporder på favvoindexfonden för att utnyttja börsfallet senaste dagarna. Men det kändes fel - att göra ett stort köp just nu vore ju ett försök att timea marknaden.
Till slut lyckades jag att inte lägga en köporder innan stopptiden!
Är det någon annan som också lyckats sitta still i båten de sista dagarna? Låt oss fira oss själva och varandra i denna tråden! Alla som inte köpt för mer än sitt vanliga månadssparande den senaste veckan får vara med.
Lugnt här också. Inte köpt. Inte sålt. Funderat lite på om det kan vara dags för ombalansering snart, men inte det heller. Aktiedelen hade dragit iväg lite, så nedgången gjorde att jag ligger mer rätt nu.
När ska man egentligen använda torrt krut då? Är det inte för dessa tillfällen, eller väntar man på en rejäl börskrasch på -30%?
Men då försöker man ju också tajma marknaden.
Min definition av torrt krut kanske inte är samma i det här läget som gör att jag inte förstår. Men jag hade en större summa som jag har velat investera i börsen men bara inte gjort det ännu. Såg möjligheten nu med börsens korrigering och det blev en tillräcklig push mentalt att sätta de pengarna på arbete. Och det känns ju inte fel.
Sen såklart så ska man ju inte sätta in sin buffert eller pengar man behöver.
… Är i sig en form av marknadstajming. Man borde rent rationellt ha valt en viss split mellan aktiefonder, räntefonder och andra tillgångsslag som man upprätthåller för att nå sina finansiella mål vid varje givet tillfälle.
Såvida målen inte ändras och man inte är en nyttomaximerande, vandrande miniräknare Eller att det torra krutet är belåning som medför en räntekostnad som man kan ta en kalkylerad risk med.
Jag brännde upp all kredit på N.N ( 10% )och ökade från 9-20% på avanza. Känner mig lite som ett pucko faktiskt. Jag och rea är inte bra, blir så fynd sugen. Så mycket billigare är det jue inte. Kan jue också falla mer. Jag får sälja bilen om jag ska betala av krediten på stubb. Ser fram emot många månaders avbetalning:(
Har funderat på att öka belåningen från 10 % till 25 % ett tag ändå då jag förväntar mig räntesänkningar inom den närmsta framtiden så jag gjorde slag i saken nu.
Mitt argument här är att om man inte köper nu utan väntar (på vad?) så försöker man tajma marknaden ändå.
Lyckades att inte pilla på sparandet, mycket tack vare detta forum. Kände klart på mig att en dip var på väg när många började prata om att det råder en bubbla och ‘AI-hype’. Trots dip är jag nöjd med mig själv
Wow hörrni! Jag är lite besviken över att nästan hälften som skriver i tråden INTE suttit still i båten. Jag som trodde denna tråd skulle bli en massa ryggdunkande kring hur duktiga vi är som community på att inte bli triggade av marknadsrörelser…
Däremot är det härligt att se att ingen åtminstone säljer sina aktier utan alla verkar vara mer lockade att köpa! Jag gillar contrarian investing generellt, och det var därför jag var så nära att falla till föga och köpa. Hade varit intressant att veta mer om vad vetenskapen säger om strategier som att att köpa när ”fear” är hög och sälja när ”greed” toppar.
Fortsätter index på denna nivå eller sjunker mer kommer jag dubbla mitt månadssparande (indexfonder).
Brukar göra det i perioder av nedgång. Gör det extra månadssparandet 15:e i månaden. Det vanliga sparandet 26:e. Har funkat för mig att göra så, känns bra att sprida ut över tid.
W
Torrt krut är alltid bra att ha, men sen behöver man väl inte bränna allt på samma gång så fort marknaden går ner. Köpt lite nu samtidigt som jag har kvar ifall det skulle gå ner mer.
Men inte så att jag sitter och väntar och försöker aktivt timea heller. I och med att jag fortsätter putsa in varje månad till bufferten så tillåter jag mig själv att använda “överskottet” när det ser billigt ut, och ges inte tillfället så har jag helt enkelt en starkare buffert. Om man då tänker att man inte bör ha en för stor buffert så anser jag att det här utförandet funkar bra för mig.