Är det smart att köpa fonder när börsen bara backar?

Hej!

Jag köper fondandelar för några tusenlappar av min lön varje månad. Tror att jag har råd att fortsätta med det sparandet, även om mycket annat blir dyrare nu. Men är det taktiskt att köpa fonder när börsen bara backar?

Eller ska man spara på annat sätt tills det vänder (om det vänder)?

Mvh,
Fridolina

Hej Fridolina,

Givet förutsättningen att du har råd att fortsätta med sparandet så skulle jag säga att:

• JA! JA! JA!

Det klokaste du kan göra är att fortsätta köpa månadsspara. Särskilt nu när det har backat eftersom det är rea. En parentes - det är intressant hur vi som människor står i kö på Elgiganten eller H&M när de har utförsäljning och 25 % rabatt, men när börsen har 25 % rabatt så mår de flesta av oss dåligt… :thinking:

Jag brukar till och med säga att om jag skulle sammanfatta hela RikaTillsammans så kort som möjligt, så skulle det vara:

• “Just. Keep. Buying.”

Oavsett vad som händer på marknaden, oavsett vad som händer i ekonomi, oavsett hur det känns för stunden. Att bara fortsätta köpa är nämligen det privatekonomiska rådet som fungerat bäst i nästan alla tider, i alla marknader, i alla tillgångsslag.

Det enda tillägget jag har till ovan är att det förutsätter:

• Att du köper bra saker - dvs. att du köper “hela höstacken” i form av en billig global och passiv indexfond (eller fondrobot)
  • Att du har en lång sparhorisont där du inte behöver pengarna på 5 - 10 år
  • Att du har en buffert att ta av vid oförutsedda utgifter.

Denna artikeln på bloggen sammanfattar det viktigaste:

Här har vi en hel serie med sju avsnitt på samma tema:

Och avslutningsvis ett avsnitt som berör just det som du redan gör: “Bli bättre på att köpa i nedgång”

Lycka till med ditt sparande Fridolina!

31 gillningar

Jag är pessimistisk.

1 gillning

Jag med.

Dock: Ett månadssparande bör fortsätta. Där jämnar du ut risken.

En annan femma med större summor, eller hur man ska se på sin portfölj.

Ser många som pratar höga direktavkastningar - och tror att de nu kommer stiga, procentuellt sett. Vilket stämmer, om inte företagen av någon anledning måste ändra sin plan.

T.ex. för att konsumtionen kommer tvärdö, konjunkturen avlida och elpriserna kommer bli hiskeliga.

Visst är marknaden svår att tajma… Men, ändå.

Inte så konstigt när du läser sådana positiva artiklar :joy::joy::wink:

2 gillningar

Jag fortsätter köpa enligt just keep buying principen. Har ökat köpen av Sverigefonder på bekostnad av Globalfonder. USD håller emot fallet, men tänker att det motsatta kan bli resultatet om fem år.

7 gillningar

Eller kanske hålla ut med 100% globalt just nu tills det inte vänder och sedan växla till 100% Sveriges index för att maxa avkastningen :joy::person_tipping_hand::wink:. Man kan tänka på många olika sätt. Men ändå finns det ett riktig väg att följa enligt forskningen hålla sig full investerad hela tiden i breda globala indexfonder med automatisk månadssparande oberoende hur valutan rör sig :+1:

Tar forskningen hänsyn till de ganska kraftiga förändringar i valuta som skett de senaste åren?

1 gillning

Det borde @janbolmeson veta svaret på :+1:. Men långsiktigt sparande på 10-20 års sikt blir inte lätt tajma valutan och kämpa med det . Då kan man lika bra strunta i Sveriges indexfond och satsa på något som är ännu mer valuta kopplad för att maxa avkastning ännu mer. :smirk: . Sveriges breda index är aldrig fel men det blir alltid högre risk avvika i från global index. Om man är inte känslig mot det då är det bara tuta och köra på Plus Allabolag Sverige index eller 50/50 :+1: då får man riktigt bra riskspridning :+1:

1 gillning

Var någonstans skulle du vilja ha gjort dina inköp om du bara får välja 1 av tillfällena här? Med lång horisont så vill du köpa så billigt som möjligt, Risk att det fortsätter ner absolut, men med en lång tidshorisont är det bara brus och ingen vet om det kommer gå upp, ner eller stå stilla närmsta åren.

10 gillningar

Det finns alltid någon som är pessimistisk.
Skulle majoriteten tro på en nedgång på 40% så hade den väl redan skett?

Håller med Jan. Personligen känns det lättare att investera när det gått ner än när det är ATH och mina fondandelar är dyra.

Men jag kanske är konstig. :smile:

5 gillningar

Klart som faan att gubben är deppig. Han har ju förtvivlat ropat om en andra finanskris som kommer inom något år, sedan typ året efter finanskrisen, t.ex Domedagsprofeter spår fortsatta kriser | SvD, Update: Nouriel Roubini Was Wrong, Again, and Again and Again...

Jag orkar inte göra en ny “sök på guru-namn med begränsad datum på google” så jag postar bara två liknande om (förhoppningsvisinte självutnämnda) gurus

1 gillning

-25% behöver inte vara rea om en marknad var extremt övervärderad tex. Japan när det begav sig i deras bubbla.

Men jag håller med Jan om att när det gått ner mycket, det är då man vill investera, tvärt emot sina rädslor.

Stor chans att tom. jag övergår till månadssparande i fonder igen efter ett långt uppehåll.

2 gillningar

lite tidigt. ligg likvid och börja köpa om 12-24 månader.

Intressant du missade 2020…Fast det var bara brus eller? :wink::smiley:

Warren buffett sa i en intervju: ”börsen är det ända stället, där människor flyr ut från butiken när det är rea”

Tycker det är väldigt slående faktiskt :joy:

1 gillning

Butiken sänker normalt priset en gång medan börsen sänker priset kontinuerligt under lång tid. Det är skillnad och därför är Buffets uttalande populistiskt. Men hans syfte är väl att få fram sin poäng på ett lättförståeligt sätt.

Ja köp i nedstället på 30% i mars där skulle ingen sörja i efterhand…Fortfarande brus på min placeringshorisont dock. Öronbedövande kraftigt brus.

(en liten kommentar kring bilden som kan trösta den orolige är att sentida rörelser (dvs i högre nivåer) alltid ser mer dramatiska ut när man tittar i linjär skala vilket är det de flesta ser. Eftersom börsen har en exponentiell utveckling så bör man titta i logaritmisk skala på längre tidshorisonter, då ser det inte så dramtiskt ut

2 gillningar

Inget ovanligt att kläd butiken sänker 30% till att börja med . Sedan blir det 50%. Om något blir kvar då brukar de sänka med 70%. Men de bästa vanligaste storläkar är redan sålda på rea med 30%. :joy::person_tipping_hand:.
Det att börsen sänker priset under lång tid vet man så klart i efterhand .
Ibland har man tur att köpa på rea och tajmar rätt men majoriteten köper dyrt och blir dyrare än vanlig pris om de gör sig duktiga/smarta vänta på rea :wink::grin:. Det är fakta medan allt annat är bara tro och fungerar bara för vissa några få % lycklig lottade :+1: .

1 gillning

Om du vill köpa billigt, köper du på -30%, -50% eller -70%?