Som sagt blir det inte så ofta -50 -70% då blir köpet aldrig av. Du vet @nhb att jag respekterar din marknadstajmning och tror att det fungerar för dig. Men du borde tro mig att ingen bankrådgivare rekommenderar marknadstajmning och spel på börsen. Man ska spara på börsen och ligga långt antingen indexfonder eller aktiva fonder. Jag antar också att du läser mycket att majoriteten inte slår Avanza Zero långsiktigt. ![]()
. Den här har vi diskuterat i 100 andra trådar och om man är duktig på tajma börsen själv kommer man aldrig fatta verkligheten hur många/majoriteten andra misslyckas med det
. Därför är det inget rek till en stor massa då man inte har så stor odds på sin sida
. Men alla gör precis hur de själva vill och det är viktigast av allt
. Vi 2 kommer inte överrens om marknadstajmning och det är helt ok. Men allt annat du skriver på den här bloggen gillar jag stort och läser gärna helst 2ggr ![]()
![]()
Jag vill bara peka på att det kan vara svårt att veta när det är rea på börsen. Lätt att säga men svårt att veta.

Aktiestinsen blev iallafall glad över att köpa på ”rea” när börserna rasade.
Han lyckades åstadkomma en portfölj värd 150miljoner med en vanlig knegarlön.
Min idol när det kommer till sparande.

Så med andra ord, just keep buying!
Han började väl som ung tonåring och hade sin första miljon lagom till pensioneringen, om jag inte minns fel. Vem av oss är ung tonåring och vem av oss vill vänta så länge?
Jag är 45 år ung . Minst 20 år till pensionen och jag kan vänta att bli ännu rikare 

Du är ju redan rik genom ett konsekvent placerande. Men du började förmodligen för ganska länge sedan. Det var ju väldigt förståndigt. Du är kanske den nya “stinsen” som vi får läsa om i framtiden.
Det tror jag inte på ![]()
. Jag började för ca 10-12 årsedan med aktier investor och liknande all in från sparkonto ca 600-700 tusen sek. Det var även en del högrisk aktier som jag läste på Di BS. När jag tänker efter hade jag aldrig vågat investera i sådant idag. Sedan dess månadssparande. Innan visste jag inget om börsen,aktier och var livrädd för det. Fattade inte man kunde få avkastning på börsen med en hel del risk. Vanlig sparkonto sedan 1998 då jag började arbeta 21 år gammal innan jag blev övertalad av en kompiss på LF bank rådgivare. Tänk om jag började från början i investement aktier eller fonderna ? Nu hade jag säkert haft det dubbla,men OK bättre sent än aldrig ![]()
![]()
Men han fuskade ju, han använde TextTV och söndagstidningen när han följde börsen.
Vi har koll på sekunden hur det går och tar fel beslut pga alla influenser vi får
Aftonbladet 2036:
”Möt Jacke, även känd som indexemojin”
Faller börsen ett par år och jag fortsätter köpa, då accelererar jag kortsiktigt mina förluster, men jag kommer långsiktigt på 3-7 års sikt ha gjort bra köp.
Det är smart att fortsätta handla på rea om man köper globalfonder och defensiva placeringar, hela världens aktiemarknader kommer inte tappa allt värde. Men idiotiskt att handla extremt riskabla tillgångar som kanske aldrig kommer återhämta sig.
Om jag kommer ge upp hoppet när börsen fallit 2-3 år och på botten ta ut mina pengar från globalfonden och sätta dem i sparkonto, då hade det varit bättre att redan nu spara på sparkonto.
Allt handlar om risknivå och tidsperspektiv.
Svt text har stängt ner börssidorna, sid 227-235. Helvete, nu är det kört för oss!
Hej, vad anser ni om man skulle gå in i ex Lysa nu med 1milj och sedan månadsspara. Skall man gå in med allt eller portionera upp det för att tro att ”rean” ökar? Tack för ett fantastiskt bra forum!
Jag kommer inte ihåg vilket avsnitt detta tas upp.
Men det är bättre att investera allt i en klumpsumma, men om det inte känns bra kanske du bara ska ändra din riskprofil exempelvis 60% räntor och 40% globalfonder.
Speciellt om ditt nuvarande sparkapital inte är väldigt mycket större än ditt nysparande. Olika branscher och regioner går olika bra och det är nästan hopplöst att redan nu pricka in vinnaren om 3-7 år. Därför hade jag kört 50% global indexfond och 50% svensk indexfond.
Den som är aktiv flyttar sig mellan alla fonder, inte bara indexfonder. Men det är en annan sport.
Fortsätt att köpa. En sjunkande börs är det mest lönsamma. Det enda tillfället man vill ha en dyr börs är när man vill sälja.
Vad är alternativet? Inflationen snor mycket av mitt kontantsparande just nu…
Klokt.
Mentalt är jobbigt att handla när börserna faller, fast det blivit billigare.
Men det är oxå mentalt svårt att ta hem vinster när börserna stiger.
Svårt att tajma, så jag fortsätter att köpa.
Nytt köp av PLUS Allabolag Sverige Index (köp på ca. 1% av portföljvärdet)
Det senaste året har varje månadsinsättning motsvarat en procent… så märkligt eftersom summan inte ändrats. 

Forstätt månadsspara. Hela tanken kring idén är att du tryggt ska kunna strunta i hur börsen går, dina pengar flyttas automatiskt över under åren som går och du behöver inte bry dig egentligen (såvida du inte desperat behöver pengarna).
Sedan ett par år innan pension är det dags att flytta över till mer “säkert” placerande.
Så forsätt på samma väg och njut av att inte bry dig om blodröda dagar på börsen!